Gå till innehåll

Skummare - Tunze


Guest Krille

Rekommenderade inlägg

Jag är ganska ny på området "skummare", har kört skummarlöst i några år. Har skaffat en Tunze Comline 3110/2 som jag tycker har fungerat mkt bra ochden får man anse är mkt lättskött! Töm och rengör skummarkoppen en gång i veckan. Rengöring av hela skummaren görs en gång per halvår. Passar mig perfekt då jag har flera burkar och inte vill ha alltför mkt extra jobb... Den är väl lite för överdimensionerad för min 85 liters tank men det verkar inte spela ngn roll. Den skummar inte av ytvattnet(!) vilket man kan tycka är lite konstigt, jag har inte heller ytavrinning utan har placerat skummaren bakom LS och koraller. Man får se till att ha en cirkpump nära ytan så hålls den ren och fin och då behövs ju ingen ytavrinning...

+ Lättskött, smidig att installera, liten, effektiv

- ganska dyr (men man får vad man betalar för)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Tunze 3130.. skummar ganska omågende efter rengörning tycker jag..gillar den dockinte speciellt mycket! Är ihuvudtaget inte speciellt imponerad av Tunzes pumpar heller för den delen. Efter ha renoverat ett par stycken osv...Varför Tunzes sortiment ska vara så dyrt kan jag bara inte förstå... Överpriser!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...