Gå till innehåll

200Liter funderingar


sway307

Rekommenderade inlägg

Hejsan , jag har suttit och läst på detta forum och övriga sidor i snart en vecka och kan fortfarande inte riktigt förstå. Vad skall man ha för teknik. Jag har just nu ett 200L sötvattens akvarium, komplett med ramp som har plats för två lysrör och en utombordare(Eheim 2322/2324) En doppvärmare av märket Jäger.Allt detta ingick i mitt möbel akvarium vid namn MP Smaragd 100 exquisit. Detta är allt jag vet vet inte hur mycket pumpen pumpar eller vilken watt det är på doppvärmaren.

Hur som helst min fråga är . Exakt vad behöver jag köpa för att kunna köra salt i mitt akvarium. Jag har frågat på flera forum men inte fått något svar. Jag kan inte förstå vad allt det är jag behöver. men vad behöver jag jag till mitt akvarium för att det skall vara ett fungerande saltvattens akvarium. OBS jag har inte plts för en sump eller ytavrinning.

De djur jag hade tänkt mig ha i mitt akvarium är i princip enbart lägra djur. Med någon enstaka fisk i form av clown fiskar eller dyl. (då min sambo vill det)

Skulle var VÄLDIGT tacksam för svar så jag kan räkna ut kostnaden av hela kalaset. Tack på förhand ///Jens Jonsson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.. Jag är själv nybörjare så rätta mig om jag skriver något fel!!smiley2.gif.

Det du behöver är: pumpar som pumpar ditt akvaiums volym *10=2000L/H, sen behöver du en skummare som klarar avminst 200L.Lysrören ska du helst byta utmot metallhalogen (MH) men 2st 13000 kelvin lysrör fungerar väl om du bara ska ha längre djur och någon fisk. Doppvärmaren klarar av akvariet om du fick med den till just det akvariet! Sist och inte minst är levande sten (LS) där ska du ha MINST 10% av vatten volymen = 20kg

När du inte har ytavrinning så är det viktigt att ha en pump nära ytan, så att det inte bildas en hinna på vattnet.

Vad detta kostar är svårt och säga.. Leta runt efter begagnat så kan man komma billigt undan! Annars så finns det bra länkar på sidan till affärer där kan du själv kolla upp priser..

Har du frågor så skicka ett PM så svarar jag...

Välkommen och hoppas det går bra!smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sök på anemoner här på forumet ,så inser du att det är inget du borde fundera på än,kanske när karet varit igång ett år ,clowner behöver ej anemoner, klarar sig utmärkt med substitut ,för mer info sök finns massor av frågor & svar i ämmnet även vad det kostar att starta ett kar

Lycka till & välkommen i hobbyn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare - ca 2000kr

Cirkpump - ca 500-1000 kr (2000l/h är det MINSTA man bör ha)

Levande Sten - ca 2500-3000 för 20kg (20kg är det MINSTA man bör ha, helst mer.)

Lysen -Finns så många olika varianter MH är dyrast men bäst för koraller, anemoner o.dyl, men man klarar sig rätt bra med T5:or oxå. Räkna med minst 2000kr förmodligen lite mer kommer att behövas.

Salt - Beror ju på hur mycket man köper men säg en 500kr ungefär så klarar du dig ett tag.

Detta är vad du bör ha, sen finns det MASSOR av annan uttrustning som man kan bygga på med efterhand såsom UV, Nitrat filter, kalkreaktor, fosfatfilter, osmos osv.

Allt detta kan du även hitta begagnat för en billigare peng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...