Gå till innehåll

Byter jag FÖR MYCKET vatten?


Dalmasen

Rekommenderade inlägg

Jag har en liten fundering kopplat till mitt nitratvärde. Mitt kar på 250 l har varit igång i drygt ett år nu och alla värden är kanon, förutom då nitratet. Hur jag än bär mig åt får jag inte ner det under 40-50 ppm. Jag fattar inte varför!? Förutsättningarna för lågt nitrat finns ju där:

- ca 50 kg väl inkörd och fin LS

- endast 5 fiskar

- försiktig matning

- sump med stor (BM NAC6A) skummare och massor av LS och macroalger

- Ingen nitrit, fosfat eller andra skadliga ämnen

- 20-25% vattenbyte varje vecka

- Har börjat suga ut sanden men har lite kvar på vissa ställen i karet

Ändå kommer jag alltså inte lägre i nitrathalt! Är det någon som har några bra tips på vad som kan orsaka den relativt höga nitratnivån? Jag vet ju att det inte är någon fara och att det tvärtom är nödvändigt med en viss nivå nitrat. Men jag tycker verkligen att jag borde ligga lägre med tanke på omständigheterna i övrigt, eller hur?:)

Det jag funderar på nu är om jag kanske gör FÖR stora vattenbyten? Kanske hinner min bakteriestam inte bygga upp sig tillräckligt för att nitrifikationsprocessen skall bli effektiv? Vad tror ni? Kan man över huvudtaget göra FÖR stora vattenbyten? Jag har alltid kört efter devisen "Ju mer desto bättre!":)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I och med att ditt akvarium varit igång en längre tid så antar jag att det är just nitrat som du har och inte nitrit som lurar nitrattestet. Om vi antar att testet visar rätt så har du helt enkelt för liten nitratexport i förhållande till mängden kväve du tillsätter till akvariet. Exporten kan ju antingen ske genom att koraller (alger) växer till, genom att alger/bakterier växer till och exporteras av skummaren eller genom bakteriell nedbrytning (denitrifikation).

Så vill du ändra något så är det någon av de tre alternativen du ska ändra:

1. Mer koraller i god tillväxt.

2. Ökad bakterietillväxt, kanske genom försiktig tillsats av någon kolkälla, så att skummaren exporterar mer kväve.

3. Ökad denitrifikation genom dedikerade filter som t ex RDSB eller andra syrefattiga zoner i systemet.

Vattenbyten är en svår väg för att sänka nitrathalter som hela tiden stiger. Ett 20% vattenbyte sänker ju vara nitrathalten 20%. Ökar den med med mer än 20% i veckan så blir det ju en nettoökning trots veckoliga vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör som DaTrucka skriver, mät ditt nyblandade vatten innan du tillsätter, där skall du inte ha någon nitrat.

Som Claes skriver så är inte vattenbyten rätt väg att gå om du vill sänka nitraten.

- En bra skummare

- Mata väldigt lite

- Toppa med en kolkälla

Själv kör byter jag 20, max 30 liter per vecka i mitt 275 liters kar. Jag har en skummare som fungerar bra och väldigt mycket fisk. Fosfat och nitraten styr jag med kolkällan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mät nitraten före vattenbytet och ca 2 timmar efter bytet. Med 25 % vattenbyte skal nitratet sjunkit till ca 35 ppm.

Vattenbytena har inget med att du inte blir av med nitraten att göra. Förlust av nitrat sker inte via nitrifikationen utan via denitrifikation eller tillväxt. Du skriver inget om hur pass kraftig din tillväxt är. Har du dålig tillväxt så kan du helt enkelt ha för lite fosfat och är fosfaten begränsande för tillväxten så sker inget kväveupptag heller (nitrat).

Det är inte bara nitrit som stör nitratmätningarna. Gör en test. Ta 5 ml av ditt akvarievatten och 5 ml av dit blandade, nya vatten. Blanda väl - ta ett prov. Du skall få halva mängden jämfört med prov av ditt gamla outspädda vatten. Om du inte får det - ta ett prov på ditt nya blandade vatten. Du skall få noll. Om du inte får 0 - ta ett prov på ditt sötvatten - det du använder för att blanda saltvatten med. Där skall du ha 0 i stort sett. Om du inte har 0 där så kan du ha nitrat i kranvattnet. Får du 0 men får utslag på det nya blandade vattnet så kan du ha mätfel. Viktigt är att när du testar det nya blandade vattnet så skall det ha stått en dag och ha samma salthalt som ditt gamla.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!:) Jag har omätbar nitrat i det nya saltvattnet så det är inte källan. Däremot mätte jag för säkerhets skull nitriten och jag har ca 0.025-0.05. Kan det vara det som spökar i nitrattesten? En annan fråga är ju varför jag fortfarande har nitrit i karet! Jag är verkligen försiktig med matningen och har ju som ovan nämnts inte särskild hög belastning på karet.

Jag har väl ca ett 15 tal koraller, blandat SPS, LPS och mjukisar, samtliga mer eller mindre fraggar och med halvbra tillväxt. Vissa av korallerna tycker jag växer på rätt bra medan andra inte håller lika högt tempo. Jag har haft ganska få ljustimmar på karet under sommaren för att hålla nere värme och alger. Kanske är en ide att försöka öka ljusmängden och försöka få lite bättre tillväxt då.

Håller även som bäst på att suga ut min finkorniga sand för att eliminera detta som "skitsamlare" men tycker inte att det heller borde vara hela orsaken.

För ca 5 månader sedan köpte jag en rätt så stor blå Linkia sjöstjärna. Den kröp dock direkt in bakom min revvägg och jag har inte sett den sedan dess! Jag har funderat på om det kan vara denna som orsakar näringsnivåerna, att de ligger och förmultnar. Vad tror ni, borde inte det ha blivit en rejäl topp i näringsnivåerna men gått ner vid det här laget? Jag har dessutom både krabbor, eremiter och en räka i karet som borde ha käkat upp denna för länge sedan.

Kolkälla har jag funderat på som nästa steg. Jag står nu i valet och kvalet mellan att köra igång med ZeoStart eller att skaffa ett filter och köra biopellets. Jag blir dock irriterad på mig själv när jag inte lyckats komma närmare "perfekta förhållanden" utan att laborera med tillsatser.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för makro-alger du har? Hur mycket och hur ofta skördar du? vad har du för belysning till dom (de kanske ligger i visningskaret)?

Jag läste på RC att man kan få fart på tillväxten där genom att tillsätta järn. Jag har själv testat detta med goda resultat, men som med allt annat får man gå försiktigt fram om man ska göra förändringar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lite olika sorters Caulerpa i sumpen. Kör inte något sådant i visningskaret men däremot en rejäl mängd i sumpen. Jag har aldrig skördat detta. Men nitraten i algerna är väl bundet till själva algerna? Jag trodde inte dessa avgav nitrat i vattnet, eller gör de det? Om så är fallet så är det ju inte konstigt att jag får högt nitratvärde i vattnet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Caulerpa kan vara lite spökig. Det finns flera trådar på ämnet här, men jag ska försöka sammanfatta kort vad jag vet. Caulerpa är encelliga växter som kan föröka sig med hjälp av gameter (könsceller). När de släpper dessa går även en hel del av det bundna nitratet ut i vattenmassan. Det påstås finnas flera olika sätt att förhindra detta. Men du borde få ordentlig tillväxt på algerna som du sen får skörda av (det är så du får bort nitratet). Jag kör själv med Caulerpa racemosa och chaetomorpha linum. Den senare av de två anses vara säkrare eftersom den inte släpper sina gameter i samma koncentration då denna älg är flercellig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde säga att de trådar jag läst med folk som fått Caulerpa att frodas skördar av omkring 80% varannan vecka. Jag ligger på omkring 80% på 3 veckor ungefär.

Chaetomorphan här jag ännu inte fått samma tillväxt på.

Jag håller för tillfället på att laborera med ljuset i refugiet. Vad har du för storlek på ditt refugium, belysning och belysningstid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha....intressant, man lär sig något varje dag i den här hobbyn!;)

Jag vet inte riktigt vad jag har för typ av Caulerpa, den är ganska väldigt tät och fintrådig, typ som skägglav eller hår. Jag kör för övrigt en väldigt primitiv uppsättning, en liten "nano" 11W PL lampa och ett litet 6W T5 "ovanför diskbänksrör". Lyset är på ca 11 timmar om dygnet. Har ingen särskilt stor sump men jag tycker nog att det växer på rätt bra ändå. Har funderat på att göra något med ljuset men inte kommit för mig än.

Oj, 80% varannan vecka! Så mycket växer det definitivt inte hos mig! Jag ska ta och skörda lite för att se hur stor återväxten är. Ska även läsa på lite själv om detta, tack för tipset!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett refugium på knappa 30 liter, varav knappt hälften utgörs av utrymmet för Caulerpa (resten har jag till Chaetomorpha). Till det kör jag 2x15W T8 med en hyffsad reflektor. Val av lysrör och reflektor har visat sig vara av yttersta vikt för att få god tillväxt! Dessa alger kräver mycket ljus!

För att arbestämma dina alger kan du kolla på ReefLex's artregister.

Jag kan såklart inte lova något, men jag tror att du skulle kunna råda bot på dina problem genom att få ordning på ditt refugium. Jag tror att flera här på forumet kan intyga att de lyckas exportera stora delar av både nitrat och fosfat ur vattenmassan med hjälp av dessa alger då de växer "som de ska". Själv tycker jag att det är att föredra att hitta biologiska vägar till att stabilisera karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag tror nog du har rätt! Jag ska försöka hitta en bättre ljusuppsättning och se om det hjälper. Problemet är att jag har ett kubformat skåp som är 60x60cm och jag får inte plats med vare sig T5 eller T8 rör. Algerna ser inte ut att dö i nuläget, de växer men kanske inte så mycket som de skulle kunna växa.

I morse gjorde jag ett vattenbyte på ca 40 liter, d.v.s. ca 20 % av totala volymen. Jag mätte därefter nitraten igen och jag kan med blotta ögat inte se någon skillnad i färgskalan! Saliferts test visar även efter bytet någonstans mellan 25-50 ppm, d.v.s. samma som innan. Enligt Lasses teori ovan så borde det väl rimligen synas på testet att nivån minskat med ca 20%, eller hur? Visst, färgskalan är ju rätt svårtolkad men en minskning med 20% borde väl ändå synas! Tyder detta på att det är något som stör mitt test, t.ex. nitrit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur länge väntade du innan du gjorde det andra testet? det tar väl ett tag innan vattnet blandat sig ordentligt skulle jag gissa... men jag antar att du redan tänkt på det.

Att göra för stora och täta vattenbyten anser jag personligen borde kunna rubba stabiliteten i akvariet. Jag vet att andra är av annan åsikt så det bästa är att du själv läser på noggrant och tar det i din takt.

Jag har själv ett 60 cm brett refugium och mina två 15W T8 sticker inte utanför det akvariet. De rören är omkring 45cm. Att bygga en egen belysning kanske skulle vara nåt för dig med? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I morse gjorde jag ett vattenbyte på ca 40 liter, d.v.s. ca 20 % av totala volymen. Jag mätte därefter nitraten igen och jag kan med blotta ögat inte se någon skillnad i färgskalan! Saliferts test visar även efter bytet någonstans mellan 25-50 ppm, d.v.s. samma som innan. Enligt Lasses teori ovan så borde det väl rimligen synas på testet att nivån minskat med ca 20%, eller hur? Visst, färgskalan är ju rätt svårtolkad men en minskning med 20% borde väl ändå synas! Tyder detta på att det är något som stör mitt test, t.ex. nitrit?

Min erfarenhet är den att ett vattenbyte på 20% inte kan avläsas i en nitrat test, testerna och/eller vår förmåga att se denna skillnaden på en färgskala är begränsade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag tänkte på det och väntade en timme efter bytet innan jag kollade nitraten igen. Jäkligt mysko!! Har skördat lite alger nu också, få se hur återväxten är.

Ja ett hemmabygge lär det nog bli för min del också!:) Ska kolla på lite olika alternativ. Jag var tidigare inne på att testa en LED-lampa från Jula:

http://www.jula.se/led-stralkastare-6-w-ip54-128496

Men misstänker att ljuset inte är optimalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blanda 11 olika lösningar i serie exempelvis. 10 ml gammalt vatten, 9 ml gammalt vatten - ml nytt blandat vatten, 8 ml gammalt vatten - 2 ml nytt blandat vatten, osv till 10 ml nytt blandat vatten. (Blanda det nya vattnet 1 dag före testen) Ta sedan ett nitratprov på varje blandning - ser du ingen ändring förrän väldigt sent i serien så kan du inte lita på testet. samma salthalt i blandningarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för all hjälp!:) Jag ska göra som Lasse tipsar om....när jag nu hinner!:) Antar att det är enda sättet att veta om det är testet i sig som spökar eller inte.

Släng gärna upp en bild på ditt refugium Gabriel, vore kul att se hur du installerat ljuset. Hittade några nano-T5 rör hos PWSS, kanske får bli något åt det hållet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har omätbar nitrat i det nya saltvattnet så det är inte källan. Däremot mätte jag för säkerhets skull nitriten och jag har ca 0.025-0.05. Kan det vara det som spökar i nitrattesten?

Underligt att du har mätbara - om än låga - nivåer av nitrit i ett så pass ingånget kar. Om du verkligen har nitrit så kan det helt klart påverka nitrattester. Nitrattester är i själva verket nitrittester där man reducerar nitraten till nitrit för att sedan mäta den. Och det finns gott om rapporter att låga nivåer nitrit avläses som höga nivåer av nitrat.

Jag såg själv något som jag (overifierat) tror är detta. Jag hade 20 mg/l nitrat i mitt nystartade kar som försvann på några få dagar. Lasse påpekade att jag troligen detekterat en liten nitrittopp som rejäla mängder nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag tycker också det är lite underligt att jag hade lite nitrit. Karet är ju i jättefint skick i övrigt, klart och fint vatten och bra värden. Koraller och djur på prima.

Jag har förvisso haft problem med en krabba som dödat lite Turbosnäckor på sistone så det är mycket möjligt att någon sådan ligger kvar i karet, plus min Linkia stjöstjärna som aldrig syntes till efter inköpet! Men denna borde ha förmultnat och försvunnit för länge sedan och jag tycker inte att den borde vara källan till problemet.

Jag håller just nu på att angripa problemet bakifrån genom att eliminera så många potentiella källor som bara möjligt. Suger därför ur all sand och har rensat rejält i sumpen. Nästa steg är att göra som Lasse föreslog ovan för att åtminstone vara säker på att testet i sig inte är problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver i din nya tråd på området om nitratreducering MHA. olika kol-källor. Eftersom refugiet inte faller in under kolkällor tyckte jag det var fel att ta upp det där. Jag har själv funderat i samma banor som dig och fann följande för- och nackdelar med makroalger:

Fördelarna är att det är lättilgängligt, lätt att underhålla, billigt och naturligt

Nackdelarna är att vissa val av alger inte är helt riskfria och det kan ta ett bra tag innan man når resultat (i mitt fall tog det tre månader).

Nu försöker jag inte övertala dig eller påstå att makroalger är att föredra framför kolkälla, bara upplysa om det som du ändå funderat på tidigare. Valet är självklart helt och hållet ditt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle precis som du helst av allt se att jag kunde fixa det helt på naturlig väg genom att köra macroalger. Problemet är dock att jag inte riktigt tror att jag kan skapa perfekta förutsättningar för mina alger. Jag har en väldigt kompakt sump (egen design) inklämd i en ännu kompaktare bänk! Jag har därför inte plats för någon "riktig" belysning utan kommer tvingas köra PL-rör. Jag tror därför inte att enbart denna metod kommer räcka för min del. Därav tankarna på att tillföra någon kolkälla.

Men man lär sig av misstagen, i nästa burk kommer jag garanterat att sikta på en bättre utformad sump med ett rejält refugium!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...