GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ULTPA (UltraLowTech PicoAkvarium) :)

Featured Replies

Postat

Hej!

Jag tÀnkte göra ett experiment hÀr hemma, som en fortsÀttning pÄ mitt tidigare experiment med en bit LS och nÄgra knappar i en 3L petbox.

Det karet var lite för lowtech dÄ det saknade cirkulation och extern ljuskÀlla förutom ljuset ifrÄn fönstret. Det som tog kÄl pÄ förra experimentet var att solen kom Ät efter 5 mÄnader av ett fungerande kar och hettade upp det sÄ att knapparna dog och det fick hela experimentet att balla ur.

Nu Àr tanken att ta en lite större balja. Men helst fortfarande under 10-15L. Som belysning har jag tÀnkt anvÀnda 2-3 power LED (med hÀr kan man ju vÀlja vad som helst som ljuskÀlla egentligen, men jag vill experimentera med LED). Ljuset borde bli rÀtt sÄ bra dÄ jag rÀknar med att komma upp till i.a.f. 0.7W/L med högeffektiva LED.

Och nu till frÄgorna, vad tycker ni man ska anvÀnda för cirkulation, superbasic (luftpump) eller state of the art, billigaste minsta impellerpumpen jag kan hitta :P (luftpumpen har fördelen att vara extremt vÀnlig mot microfaunan)...

Tanken Àr sen att ha 10% LS i burken och nÄgra olika skivisar, ev Ricordea florida, nÄgra mindre snÀckor och helst nÄgra rÀkor (gÀrna nÄgra riktigt fina smÄ), fisk kÀnner jag mig lite skeptisk att stoppa i ett sÄ litet kar, vet ni nÄgra andra lÀmpliga djur till karet nÀr det vÀl Àr igÄng (borde inte ta lÄng tid dÄ jag tar extremt vÀl inkörd sten och sand i karet).

Tanken Àr att jag ska göra lite experiment med detta för att sen kunna ha ett recept pÄ hur det gÄr att fÄ ett fungerande ultra lowtech picokar som man kan placera vart som helst i sitt hem bara man har koll pÄ temperaturen.

Tanken Àr att jag ska köra 33-50%-iga vattenbyten i veckan i samband med vattenbytena för huvud karet för nÀringsexport.

Mer info kommer nÀr jag varit i butiken och scoutat efter nÄn lÀmplig liten balja.

Postat

Bumblebee rÀkor borde vÀl vara perfekt för ett sÄnt hÀr kar?

Postat
  • Författare

Björn, det var en god idé, undrar vars man kan fÄ tag i sÄna... En annan jag funderar pÄ Àr ju "sexy shrimp" Thor amboinensis... Brukar inte se sÄna hos min lokala handlare men kanske gÄr att skaka fram ÀndÄ...

Postat

Jag Àr helt för ett airlift baserat filter med en rejÀl filterskumspatron i nederÀndan för att frÀmja eventuell nedbrytning och lÄta nÀringsÀmnena ÄtergÄ till vattnet och förhoppningsvis bidra till lite nÀringsrika alger...

B!

Postat
  • Författare

Första invÄnarna anskaffade :)

PÄ tal om att man inte brukar se sÄna hos min lokala handlare sÄ hade dem tvÄ Thor amboinensis idag nÀr jag var förbi...

Har rÀkorna i min temporÀra lÄda, med ca 10L vatten, som stÄr med en bit LS i vÀntan pÄ att jag ska hitta det perfekta pico karet....

NÄgra halvtaskiga bilder pÄ rÀkorna och det temporÀra minikaret, grymt intressanta att studera nÀr dom stÄr och viftar med stjÀrten, har inte riktigt klurat ut varför dom gör det Àn, men ska bli intressant att studera mer. Sett att de viftar mer intensivt nÀr det Àr mat i karet, sÄ kanske har nÄt med att hjÀlpa till med att fÄnga maten... Hoppas ni hittar rÀkorna pÄ sista bilden med LS ;)

post-4092-14468920229604_thumb.jpg

post-4092-14468920229809_thumb.jpg

post-4092-14468920230085_thumb.jpg

post-4092-14468920230617_thumb.jpg

post-4092-14468920231005_thumb.jpg

Postat
  • Författare
Jag Àr helt för ett airlift baserat filter med en rejÀl filterskumspatron i nederÀndan för att frÀmja eventuell nedbrytning och lÄta nÀringsÀmnena ÄtergÄ till vattnet och förhoppningsvis bidra till lite nÀringsrika alger...

B!

Nja, en fullfjÀdrad airlift vill jag inte ha, det Àr för fult, helst vill jag fÄ till det sÄ att man inte ska se mkt teknik i detta kar heller, men kan bli svÄrt att i sÄ liten volym gömma sladd/luftslang, temporÀrt nu har jag en cirkulationspump i min temporÀra lÄda, men har inte bestÀmt lösningen pÄ cirkulationen Àn. MÄste som sagt hitta karet först, har förhoppningar att man ska kunna göra nÄt för att slippa se sladd/luftslang. Bara hittat exo-terras lÄdor i lagom storlek i djurbutikerna hÀr i stan, och dom Àr tyvÀrr tonade lÀtt BRUNA i plasten av nÄt skÀl sÄ det ser inte allt för bra ut. Ska försöka hitta nÄn bÀttre lösning, synd att ingen har de gamla petbox:arna, men ska kolla nÄgra butiker till innan jag ger upp...

Postat

Jag var vÀll mest inne pÄ spÄret att eftersom du vill ha invÄnare som lever pÄ att filtrera levande ur vattenpelaren (krÀkorna) sÄ Àr det ju lÀmpligt att förse karet med nÄgon form för sjÀlvförsörjning av deras kÀk. SvÀvaralger av nÄgot slag var ju min första tanke, och dÄ Àr en airlift egentligen enda alternativet. Att den dÄ Àven ger en för algerna nödvÀndig biologisk nedbrytningsenhet Àr bara en bonus. Du kommer ju garanterat att fÄ stödmata i alla fall, sÄ om man vÀljer att enbart köra pÄ matningen kan du egentligen pumpa runt vattnet med vad som helst. :- )

En airlift Àr ju lite trist eftersom de sÀllan blir helt ljudlösa, samt att de skvÀtter och lÀmnar saltavlagringar. Det kÀndes bara "mest rÀtt", sÄ jag kommer avvakta, för att med spÀnning se vad du vÀljer istÀllet. Projekt Àr kul.

B!

Postat
  • Författare

Har fixat ett 15-16L kar nu, vet inte om det fortfarande fÄr kallas pico men litet Àr det fortfarande :) kommer köra med en maxijet pump dÄ jag vill hÄlla en del koraller i karet och kÀnner att jag behöver farten av en impeller för att fÄ tillrÀckligt driv i karet. Har en hel del mjukisar i det temporÀra karet redan och allt mÄr bra, mÄste bara hinna sÀtta in sakerna i det riktiga karet och sen bygga ihop min LED ramp. Blir troligtvis 3 CREE XP-G LED:ar med 139lm/W och 3 blÄ LUXEON dioder, totalt ca 15W belysning.

NÄgra bilder pÄ de senasten invÄnarna jag köpte frÄn triton (efter att psykat gubbsen i nÀsta 1 timme med stirrande pÄ knapparna i beslutsvÄnda... :) ) Tycker jag hittade nÄgra fina i.a.f. :D

post-4092-14468920265444_thumb.jpg

post-4092-14468920265657_thumb.jpg

post-4092-14468920265862_thumb.jpg

Postat

JassÄ, det blev lite knappar? Hur stor mÀngd köpte du? ;O

För kylning skulle du ju kunna fixa nÄgon slags alu/kopparbit som karet fÄr stÄ pÄ, och montera ett peltierelement i botten? Kanske inte mest effektiva - men kanske rÀcker för att hÄlla det i nÄgorlunda temperatur?

Postat
  • Författare

@remne: Blev nÄgra knappar, syns nedan, men du tycker ju knappar Àr ohyra som ska utrotas :P Kylning bli nog inget problem just nu, men peltierelement Àr ju vettiga dÄ man bÄde kan vÀrma och kyla med dem... hmm.. men nu skulle ju detta hÄllas lowtech :P

Fler bilder pÄ baljan, lite mer översiktskaraktÀr, har Ànnu inte flyttats till akvariumet, nu döpt till rÀkariumet :) sÄ det Àr fortfarande i plastbaljan.

post-4092-14468920267698_thumb.jpg

post-4092-14468920267899_thumb.jpg

post-4092-14468920268101_thumb.jpg

post-4092-14468920268325_thumb.jpg

post-4092-14468920268573_thumb.jpg

post-4092-1446892026885_thumb.jpg

Ändrat av Benighted

• 2 veckor senare...
Postat
  • Författare

RÀkariet har blivit en blandad soppa nu... tvÄ gula kirurger (hmm, eller var det clown gobies ;)) hoppade i karet... Belysningen Àr i gÄng för fullt, allting Àr inte helt fÀrdigbyggt, men karet har flyttat till vardagsrummet... Ljusrampen Àr helt hemmasnickrad av en bit ek, bara för skojs skull..

För pedanterna ber jag om ursÀkt för att det inte Àr sÄ prydligt Ànnu, och att det blev saltstÀnk pÄ baksidan nÀr jag flyttade den. Men orka ta nya bilder ;)

post-4092-14468920412594_thumb.jpg

post-4092-14468920412823_thumb.jpg

post-4092-14468920413049_thumb.jpg

post-4092-1446892041327_thumb.jpg

Ändrat av Benighted
glömde nÄgra ord i en mening, tankspridd som man Àr..

Postat
fan va grymt bra det blir ;)

Ja det Àr grymt! Har ju sett det i verkligheten! Det Àr sÄ litet att man kan ta med sig det om man ska nÄnstans!:smiley20:

Belysningen Àr kanon!

Jag ska kasta ut mitt halvrunda 20 liters och plagiera Janis burk. (NĂ€stan!)

Bilden pÄ karet nÀr Jani hade med sig det till Saltmötet pÄ Naturcentrum i Linköping

post-2871-1446892041349_thumb.jpg

• 3 veckor senare...
Postat

Ojoj, man fÄr ju lust att slÀnga sitt eget 20-liters experiment och börja om. Hur grymt kan det bli!?

Hur stora/tÀta vattenbyten har du gjort? Du har alltsÄ ingen annan "rening" i karet?

Postat

Vackert! Det ser riktigt grymt ut. Vad Àr det röda i mitten av akvariet mellan riccordeorna som man ser tydligt pÄ bild 4? HÀftig fÀrg!

Mvh,

Jacob

• 2 mĂ„nader senare...
Postat
  • Författare

Inte orkat skriva det hÀr tidigare, men nÀr jag tog upp det i min trÄd om minimalistiskt varningssystem sÄ tÀnkte jag att jag fÄr nÀmna lite vad som hÀnde i detta karet för nÄn mÄnad sen.

Det var en kall kall vinterdag nÀr lÀgenhetens vÀrmesystem inte klarade av att hÄlla vÀrmen i lÀgenheten över 18grader sÄ började jag oroa mig för detta lilla karet som var utan uppvÀrmning utom den vÀrme som pumparna och LED:arna gav. SÄ för att kÀnna mig lite tryggare sÄ tog jag en liten 25W doppvÀrmare (minsta jag hade) och stoppade ner temporÀrt i karet... men det som hÀnde var att den via sladden drogs efter nÄgra dagar upp tillrÀckligt högt för att sensorn i doppvÀrmaren hamnade ovanför vattenytan och började vÀrma rejÀlt, nÀr man kom hem ifrÄn jobbet sÄ möttes man en dag av den mysiga doften av döda djur i ett akvarium, och temperaturen var uppe i runt 35grader. Lyckades rÀdda Ricordeorna som hade överlevt, men tragiskt nog upptÀckte jag nÀr jag rengjorde stenen nÄgra dagar senare att eventuellt hade nÄgra knappar överlevt men dött nÀr jag spolat det med först hett vatten och sen kallt vatten efter jag (trodde) jag tömt det helt och ville bli av med lukten i karet. DÄ de andra knapparna skrumpnat bort nÀstan helt. Medan dessa var fortfarande fylliga (men ack sÄ döda efter det heta vattnet och timmars iskallt sötvattenbad)

Postat

Trist som ... Gav du upp, eller kommer baljan igÄng igen? Det Àr ju inte utan att man sjÀlv legat och haft svÄrt för att sova nÀr man inte varit hemma, lÀcker det, har strömmen gÄtt, Àr nÄgon timer trasig... Just nu Àr jag utan kar och sover dÀrmed lÀttare nÀr jag Àr borta, men det Àr ju ett övergÄende fenomen.

B!

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.