Gå till innehåll

Vägvalet - Pellets, Vodka eller Zeo?


Dalmasen

Rekommenderade inlägg

Jag antar att det börjar bli dags även för mig att tänka på att tillsätta någon form av kolkälla för att balansera näringsnivåerna. Som jag skriver om i min andra tråd har jag oförklarligt hög nitratnivå i karet som jag just nu försöker komma tillrätta med. I övrigt är värdena i karet jättebra och jag tycker mig ha hyfsad tillväxt.

Frågan är nu vilken typ av kolkälla ni rekommenderar att jag ger mig i kast med?

Vodka är ju billigt men har läst en del om "monokulturer" och krascher till följd av nollade näringsnivåer. Att köra ZeoStart skall ju vara lite säkrare, men även betydligt dyrare. Pellets verkar många fått bra resultat med på sistone men detta kostar ju också en del samt att jag då måste införskaffa ett filter och försöka "skohorna" ner detta i min överfulla sump! Enda möjligheten i filterväg är nog ett sådant här filter från Deltec. Vad tror ni, funkar det för biopellets eller blir det för dålig cirkulation på pelletsen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Argumentet för vodka är väl främst att det är relativt beprövat och vi vet en del om doseringarna. Det främsta argumentet emot är väl att det är relativt lätt att överdosera för den oförsiktige - små volymer med potent kolkälla. Krascher finns dokumenterade. Den där monokulturdiskussionen har jag aldrig förstått vad den kommer ifrån - vilka är egentligen akvarieobservationerna som stödjer att det skulle vara ett relevant problem?

Främsta argumentet för BP är nog att det är en fast kolkälla som enligt teorin inte läcker ut i omfattande grad i vattenvolymen (=självdoserande). Främsta argumentet emot är att det fortfarande är obeprövat. Vi vet inte hur det funkar efter åratal och när det appliceras på tusentals lite olika akvarier - kanske kommer vi att se krascher?

Zeogrejerna vet jag inget om men är lite skeptisk till att tillsätta vätskor jag inte vet vad de innehåller till mitt akvarium. Men det verkar väl vara acetat till viss del - jag har för mig att vissa sagt att det luktar åt ättikshållet om jag inte rör ihop Zeo-produkterna.

Doserar du kalkvatten så finns det ju ett annat alternativ och det är ättika som i kalkvattnet bildar kalciumacetat. Funkar åt samma håll som vodka (och kanske ZeoStart?) och används i USA - inte minst av Randy Holmes-Farley som brukar ha kontroll över kemin på Reefcentral.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör zeovitmetoden så den har jag åsikter om.

Det är en mycket beprövad metod som fungerar mycket bra. Basen är att använda bakterier som mycket förenklat "käkar" upp nitrat och fosfat. Därtill finns massor av spårämnen, korallmat mm som man doserar efter behov (vilket man troligen måste oavsett val av grundmetod)

Det finns ett eget forum för zeovitmetoden (www.zeovit.com) där man alltid får svar och doseringsanvisningar från mycket erfarna personer.

Nackdelen är enligt mig att det är ganska dyrt och mycket fixande (går att automatisera mycket). Men allt detta fixande gör att man får väldigt bra kontroll på karet.

Jag kommer troligen lämna denna metod om biopelletsen visar sig vara en bra metod. Den är enklare och billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren och era åsikter!:)

Min tanke med ZeoStart var inte att köra metoden fullt ut, d.v.s. med reaktor och zeolitsten etc., utan att enbart dosera ZeoStart. Tydligen skall detta fungera på ungefär motsvarande sätt som att dosera Vodka men vara något säkrare i den mening att det inte är lika lätt att överdosera och nolla näringsnivåerna.

Hoppas några fler vill ge sin syn på detta! Tacksam om någon som har erfarenhet av pellets ville kommentera filtret från Deltec också!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testar just nu biopellets efter fler år med zeovit, har även kört andra metoder som ultralith m.m

kan säga så här att zeovit är den metoden som jag tycker är helt klart bäst, då denna är komplett MEN man måste kunna sina saker! Enligt mig måste du kunna hålla alla nivåer stabila i ett system med så låga närings värde. Snåla inte på bra produkter så som skummare belysning doserpump/ kalkteaktor media till dessa, och även salt. Utan en bra grund blir inget bra och detta tycker JAG gäller alla system men extra viktigt i system med låga näringsvärden. Ta det lungt som satan och lär dig vad produkterna gör och just ditt system och koraller.

Jag började mina biopellets efter att ha kört zeo i samma system, vilket betyder att all lagrad näring redan var borta, och pelletsen lyckas hålla nivåerna. Men tror ej att de är lika effektiva på att få bort dem. Kör fortfarande alla kz tilsattser för utfärnging och för att korallerna/ systemet skall må bra.

Allt passar inte alla så man får hitta det som passar än själv. Men håll dig till bra produkter,va noga och uppmärksam så går det skit bra :)

det är inte svårt bara man lär sig ;)

sitter å skriver på iPhone så är säkert stavfel m.m men det får ni leva med..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det verkligen så att det finns dokumenterade krasher av för mycket vodka? Jag har däremot hört talas om en kille som av misstag hällde i ett "helrör" vodka. Det blev lite dimmigt men akvariet var normalt efter en dag. Så var är de dokumenterade krasherna?

Jag själv körde 11ml vodka på 400 liter i fjorton dagar. Jag såg vissa tendenser på överdosering men det hände inget mer.

Nu är jag nere på mer "lagom" nivå.

Jag undrar varför alla säger att det är så dyrt med Zeovit?

I mitt akvarium så använder jag många av KZ:S produkter redan.

Om man har låga näringsvärden så tillsätter man ändå en hel del ämnen. Och kol bör man nog använda för att ta bort alla gifter som korallerna producerar. Så om jag skulle starta med Zeovit sp skulle skillnaden vara att jag fick köpa nya zeovit-stenar varannan månad. Jag tror att det skulle innebära högst en merkostnad på ca 80kr/månad om jag började med Zeovit metoden.

Så egentligen tror jag inte det spelar roll vilken metod man använder. För oavsett metod så leder alla fram till låga näringsvärden. Vodka är beprövat. Biopellets har inte funnits så länge. Zeovit-metoden fungerar och kan innebära riktiga pastellfärger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vodka är bara en kolkälla de andra metoderna som nämns i tråden tillför zeolithes eller annat material där bakterierna växer, biopellets däremot så är de både platts för bakterierna och att själva pelletsen är kolkälla = ingen daglig dosering + att kolkällan inte hamnar utanför filtret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...