Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat
  • Författare

th_IMG_8716.jpg?t=1283079346th_IMG_8722.jpg?t=1283079346th_IMG_8723.jpg?t=1283079346th_IMG_8727.jpg?t=1283079346th_IMG_8728.jpg?t=1283079346th_IMG_8730.jpg?t=1283079346th_IMG_8732.jpg?t=1283079346

Så då harman dragit igång karet.

Det blev 7kg LS, Red sea pro.

Ni får gärna berätta vad dessa "svampar" heter och gärna vad det röda är för något.

th_IMG_8736.jpg?t=1283080724th_IMG_8738.jpg?t=1283080724

• Svar 88
  • Visningar 7,8k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat
  • Författare

Ny pump en koralia hydro 2 samt en ny lysramp är beställd med 2x24w t5,

Postat
Här kan du läsa om hur man gör för att lägga in bilder så man kan klicka på dem, ser för övrigt bra ut, och red sea coral pro är ett riktigt bra salt!.
Postat

Jag har aldrig haft några problem med det, testa att beskära bilderna ifall dem är för stora.

Postat
  • Författare

Någon som har förslag hur jag jag ska lägga stenen så det blir snyggt , alla får gärna komma med sitt förslag.

post-5332-14468920239032_thumb.jpg

Postat

Tyvärr kan jag inte identifiera något, men stenen tycker jag ligger bra, ser ut som du har tre st stenar å man kan inte göra så mycket bättre än va du redan gjort :).

Postat

Vad ska du ha i karet? Levande?

Om du skall ha karet mot en vägg så kan du undvika massa "död" yta bakom stenarna. Jag har det och en del djur gömmer sig där och det är lite tråkigt. Men en smaksak.

Postat
  • Författare

mest blir de nog mjuka koraller sen kan de bli ett clown par, någon räka. Sen får vi sen. Förslag ?

Postat

Clowner är trevliga. Jag har själv ett par.

Tyvärr så önskar jag att jag inte hade införskaffat dom till mitt nano. Detta eftersom jag gillar gobis och liknande. Clownerna är rätt kaxiga och har en förmåga att sno åt sig det mesta av maten. I ett litet kar tror jag att det problemet blir större än i ett stort.

Så jag får mata mina gobies genom att spruta ner mat framför dom. Jobbigt om man är lat som undertecknad.

Men om du gillar clowner och inte planerar att skaffa några "introverta" fiskar så är det bara att köra.

Postat

"Svamparna" är någon form av skivanemon, jag skulle gissa på Discosoma. Det lilla röda tror jag är nån form av kalkalg.

Postat
  • Författare

Okej tack för inläggen.

Ingen som vet vad det vita är för något ?

Postat

Svårt att avgöra vad det vita är som du menar, kan du rita in en ring runt det och lägga upp en bild igen? Det kan mycket väl vara svamp, som inte är något att vara rädd fr, tvärtom är de flesta svampar bara nyttodjur som hjälper till o rena vattnet.

Karet ser rätt trevligt ut, tycker du ska kika på lite olika små gobys till den storleken på kar. :)

Det klarröda som växer på stenen kan mycket väl vara en kalkalgsvariant.

Du kommer nog se en stor förändring med tiden i karet.

Postat
  • Författare

Tack för ditt svar. Här kommer en bild på det "vita" jag menar.

Det värkar som jag har fått med en mussla i min LS.

Sen har jag hittat en massa "kryp" och en snäcka som har kommit med.

Du får jätte gärna skicka länkar eller bilder på dem gobys du menar Laggeman.

post-5332-14468920245353_thumb.jpg

Postat
  • Författare

Nu kommer fler bilder. Karet har varit igång i 3 dygn. Någon som vet vad det är för snäcka eller vad de nu är? Sen på den andra bilden är det någon typ av gägga, någon som känner till var det kan vara ?

post-5332-14468920248114_thumb.jpg

post-5332-14468920248338_thumb.jpg

Postat

Snäckan tror jag är en sån här, de övriga sakerna var svårare, lite för oskarpa för att jag ska kunna vara säker men jag gissar på svampdjur.

Postat
  • Författare

ska ta bättre bilder imorgon.

när kan jag börja med invånare till karet ? Några som kan hålla rent när algerna kommer.

Postat

Renhållare kan man i regel ha i ganska snabbt efter start, dom skitar inte ner särskilt mycket så bakteriekulturen i stenen blir marginellt påverkad.

Ett gäng snäckor av olika sorter tex turbo, nassarius och asterina (eller vad dom nu heter) kan du gott stoppa i. Någon eremit eller två gör gott det med.

En snäcka/10 liter är väl det som ofta rekommederas.

Postat
  • Författare

OKej, så med andra ord ca 5 snäckor och en eller två eremiter.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.