Nord Postat 29 augusti 2010 Författare Postat 29 augusti 2010 Så då harman dragit igång karet. Det blev 7kg LS, Red sea pro.Ni får gärna berätta vad dessa "svampar" heter och gärna vad det röda är för något. Citera
Nord Postat 29 augusti 2010 Författare Postat 29 augusti 2010 Ny pump en koralia hydro 2 samt en ny lysramp är beställd med 2x24w t5, Citera
Nord Postat 29 augusti 2010 Författare Postat 29 augusti 2010 Hur gör man så att man kan trycka på bilderna ? Citera
Nordin Postat 29 augusti 2010 Postat 29 augusti 2010 Här kan du läsa om hur man gör för att lägga in bilder så man kan klicka på dem, ser för övrigt bra ut, och red sea coral pro är ett riktigt bra salt!. Citera
Nord Postat 29 augusti 2010 Författare Postat 29 augusti 2010 men hur får ni 4-5mb till å bli så små ? Citera
Nordin Postat 29 augusti 2010 Postat 29 augusti 2010 Jag har aldrig haft några problem med det, testa att beskära bilderna ifall dem är för stora. Citera
Nord Postat 29 augusti 2010 Författare Postat 29 augusti 2010 Här kommer bilderna igen. Hoppas dem blir bra. Citera
Nord Postat 29 augusti 2010 Författare Postat 29 augusti 2010 någon som kan identifiera något ? Citera
Nord Postat 29 augusti 2010 Författare Postat 29 augusti 2010 Någon som har förslag hur jag jag ska lägga stenen så det blir snyggt , alla får gärna komma med sitt förslag. Citera
Nordin Postat 29 augusti 2010 Postat 29 augusti 2010 Tyvärr kan jag inte identifiera något, men stenen tycker jag ligger bra, ser ut som du har tre st stenar å man kan inte göra så mycket bättre än va du redan gjort . Citera
hepp Postat 29 augusti 2010 Postat 29 augusti 2010 Vad ska du ha i karet? Levande?Om du skall ha karet mot en vägg så kan du undvika massa "död" yta bakom stenarna. Jag har det och en del djur gömmer sig där och det är lite tråkigt. Men en smaksak. Citera
Nord Postat 29 augusti 2010 Författare Postat 29 augusti 2010 mest blir de nog mjuka koraller sen kan de bli ett clown par, någon räka. Sen får vi sen. Förslag ? Citera
hepp Postat 29 augusti 2010 Postat 29 augusti 2010 Clowner är trevliga. Jag har själv ett par.Tyvärr så önskar jag att jag inte hade införskaffat dom till mitt nano. Detta eftersom jag gillar gobis och liknande. Clownerna är rätt kaxiga och har en förmåga att sno åt sig det mesta av maten. I ett litet kar tror jag att det problemet blir större än i ett stort.Så jag får mata mina gobies genom att spruta ner mat framför dom. Jobbigt om man är lat som undertecknad.Men om du gillar clowner och inte planerar att skaffa några "introverta" fiskar så är det bara att köra. Citera
mano Postat 29 augusti 2010 Postat 29 augusti 2010 "Svamparna" är någon form av skivanemon, jag skulle gissa på Discosoma. Det lilla röda tror jag är nån form av kalkalg. Citera
Nord Postat 29 augusti 2010 Författare Postat 29 augusti 2010 Okej tack för inläggen.Ingen som vet vad det vita är för något ? Citera
Laggeman Postat 30 augusti 2010 Postat 30 augusti 2010 Svårt att avgöra vad det vita är som du menar, kan du rita in en ring runt det och lägga upp en bild igen? Det kan mycket väl vara svamp, som inte är något att vara rädd fr, tvärtom är de flesta svampar bara nyttodjur som hjälper till o rena vattnet.Karet ser rätt trevligt ut, tycker du ska kika på lite olika små gobys till den storleken på kar. Det klarröda som växer på stenen kan mycket väl vara en kalkalgsvariant.Du kommer nog se en stor förändring med tiden i karet. Citera
Nord Postat 30 augusti 2010 Författare Postat 30 augusti 2010 Tack för ditt svar. Här kommer en bild på det "vita" jag menar.Det värkar som jag har fått med en mussla i min LS.Sen har jag hittat en massa "kryp" och en snäcka som har kommit med.Du får jätte gärna skicka länkar eller bilder på dem gobys du menar Laggeman. Citera
Nord Postat 30 augusti 2010 Författare Postat 30 augusti 2010 Nu kommer fler bilder. Karet har varit igång i 3 dygn. Någon som vet vad det är för snäcka eller vad de nu är? Sen på den andra bilden är det någon typ av gägga, någon som känner till var det kan vara ? Citera
mano Postat 30 augusti 2010 Postat 30 augusti 2010 Snäckan tror jag är en sån här, de övriga sakerna var svårare, lite för oskarpa för att jag ska kunna vara säker men jag gissar på svampdjur. Citera
Nord Postat 30 augusti 2010 Författare Postat 30 augusti 2010 ska ta bättre bilder imorgon.när kan jag börja med invånare till karet ? Några som kan hålla rent när algerna kommer. Citera
DaTrucka Postat 31 augusti 2010 Postat 31 augusti 2010 Renhållare kan man i regel ha i ganska snabbt efter start, dom skitar inte ner särskilt mycket så bakteriekulturen i stenen blir marginellt påverkad.Ett gäng snäckor av olika sorter tex turbo, nassarius och asterina (eller vad dom nu heter) kan du gott stoppa i. Någon eremit eller två gör gott det med.En snäcka/10 liter är väl det som ofta rekommederas. Citera
Nord Postat 31 augusti 2010 Författare Postat 31 augusti 2010 OKej, så med andra ord ca 5 snäckor och en eller två eremiter. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.