Gå till innehåll

Mussla med snäckor?


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har idag två musslor, Tridacna, där jag idag upptäckte att den ena inte vill öppna sig. Jag lyfte upp den, då den inte satt fast ännu, och upptäckte små vita snäckor, spiralformade, som satt under musslan.

Är dessa bra eller dåliga och hur påverkar de musslan?

Om de ska bort, hur löser jag det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mej att jag läst om dom i en bok om musslor, samt här på SG att dom inte är bra för musslorna, och att man ska försöka avlägsna dom pronto. Är på jobbet nu, så jag kan inte kolla upp det, men om ingen annan hinner före så kan jag ta en titt imorgon /samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag hade samma problem med en av mina musslor för inte alls längesen, och musslan började se väldigt risig ut. Så jag tog upp den och borstade av alla sniglarna med en tandborste, Och redan efter ett par dagar så såg den mycket bättre ut.

Hej Jesper.

Jag har borstat av mina också, men i karet. Så snäckorna finns kvar...

Får hoppas att den repar sig för den är blå och vacker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade liknande små snäckor som åkte snålskjuts på en av mina turbosnäckor. La ut bild på dom här och fick reda på att det antagligen var parasiter som även ger sig på musslor. Min gissning är att det är samma art. Kolla bland mina inlägg från senaste månaden så hittar du säkert tråden med bild åxå. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mej att jag läst om dom i en bok om musslor, samt här på SG att dom inte är bra för musslorna, och att man ska försöka avlägsna dom pronto. Är på jobbet nu, så jag kan inte kolla upp det, men om ingen annan hinner före så kan jag ta en titt imorgon /samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Aj då... Jag är nyfiken på vad det är och hur man blir av med dom, om dom nu inte är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade liknande små snäckor som åkte snålskjuts på en av mina turbosnäckor. La ut bild på dom här och fick reda på att det antagligen var parasiter som även ger sig på musslor. Min gissning är att det är samma art. Kolla bland mina inlägg från senaste månaden så hittar du säkert tråden med bild åxå. Lycka till!

Jag minns den bilden... Huga...

Har du blivit av med dom eller är de fortfarande på fri fot i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj då... Jag är nyfiken på vad det är och hur man blir av med dom, om dom nu inte är bra.

Vad snäckorna heter vet jag inte, men jag plockade mina med en pincett och har fått upprepa proceduren en gång i veckan ungefär i tre veckor nu... Men sist var det bara en eller två som jag hittade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jesper.

Jag har borstat av mina också, men i karet. Så snäckorna finns kvar...

Får hoppas att den repar sig för den är blå och vacker.

okej, plocka ur musslan och borsta bort sniglarna och spola ner dom, Enda vettiga sättet att bli av med dom vad jag vet. annars är risken stor att dom tyvärr kommer att ta kål på musslan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då blir det att fokusera på städning... suck... Får hålla koll på mina turbos och musslor då och plock bort dom.

Idag var det tre stycken som satt på musslan undertill.

Finns det ingen fisk eller krabba som äter dom? En sixline wrasse kanske tar dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade lite nyttig info.

"Identification

Pyramid Snails, or Pyrams are very small snails that belong to the Pyramidellidae family. They are generally white in color, have a slender shell that tapers to a point, and do not grow larger than a few millimeters. The Pyramid Snails use their long proboscis, which is a tube-like mouth, to puncture the mantle of a Tridacna Clam in order to feed upon the fluids and zooxanthellae cells contained within. A few snails will typically not pose a threat to a healthy Tridacna Clam. The snails reproduce every 90-120 days, and if left to multiply, can cause serious harm or even death to their host in a very short period of time.

Signs & Symptoms

Evidence of an inflicted clam can be noticed by poor expansion and loss of color within the mantle. The Pyramid Snails feed mostly during the nighttime hours. During the daytime, they will remain either at the base of the clam, or within the scutes of the shell, where they are difficult to spot. It is best to inspect an ailing clam with a flashlight a few hours after the lights have turned off on the aquarium. The small snails will line up at the top of the shell just below the clam's mantle.

Treatment

If you discover these snails, it is best to remove the clam to a separate container of aquarium water. Once out of the aquarium, you can physically remove the adult snails, and brush the entire shell with a new toothbrush in order to remove any eggs.

Natural predators of Pyramid snails include several species of wrasse within the genus of Halichoeres and Pseudocheilinus. A few of the more popular species that are reportedly very efficient at controlling these snails are; Six and Eight Lined Wrasse (P. hexataenia and P. octotaenia), and the Green Wrasse (H. chloropterus)."<!-- / message --><!-- sig -->

Är det någon som har erfarenhet av en sixline wrasse?

Jag har idag en mandarin och jag vill inte att den ska bli utan mat, dvs om wrassen käkar samma mat... Det är ju liiite skillnad på snabbheten hos dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade lite nyttig info.

"Identification

Pyramid Snails, or Pyrams are very small snails that belong to the Pyramidellidae family. They are generally white in color, have a slender shell that tapers to a point, and do not grow larger than a few millimeters. The Pyramid Snails use their long proboscis, which is a tube-like mouth, to puncture the mantle of a Tridacna Clam in order to feed upon the fluids and zooxanthellae cells contained within. A few snails will typically not pose a threat to a healthy Tridacna Clam. The snails reproduce every 90-120 days, and if left to multiply, can cause serious harm or even death to their host in a very short period of time.

Signs & Symptoms

Evidence of an inflicted clam can be noticed by poor expansion and loss of color within the mantle. The Pyramid Snails feed mostly during the nighttime hours. During the daytime, they will remain either at the base of the clam, or within the scutes of the shell, where they are difficult to spot. It is best to inspect an ailing clam with a flashlight a few hours after the lights have turned off on the aquarium. The small snails will line up at the top of the shell just below the clam's mantle.

Treatment

If you discover these snails, it is best to remove the clam to a separate container of aquarium water. Once out of the aquarium, you can physically remove the adult snails, and brush the entire shell with a new toothbrush in order to remove any eggs.

Natural predators of Pyramid snails include several species of wrasse within the genus of Halichoeres and Pseudocheilinus. A few of the more popular species that are reportedly very efficient at controlling these snails are; Six and Eight Lined Wrasse (P. hexataenia and P. octotaenia), and the Green Wrasse (H. chloropterus)."<!-- / message --><!-- sig -->

Är det någon som har erfarenhet av en sixline wrasse?

Jag har idag en mandarin och jag vill inte att den ska bli utan mat, dvs om wrassen käkar samma mat... Det är ju liiite skillnad på snabbheten hos dessa.

Jag har både en Sixline och en mandarin i mitt akvarium och det fungerar utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, plocka ur musslan och borsta bort sniglarna och spola ner dom, Enda vettiga sättet att bli av med dom vad jag vet. annars är risken stor att dom tyvärr kommer att ta kål på musslan.

jag kan bara hålla med om denna behandling.. jag hade pyramidsnäckor på en av mina.. ! den vill inte öppna sig helt.. så jag började titta riktigt nära..

fyll upp en behållare med akvarievatten så du kan ha musslan där i under vatten , plocka fram en tandborste o verkligen skrubba musslan ren från alla pyramidsnäckor.. sitter på "foten" samt en del satt precis i kanten till mantlen uppe på "skalet" , titta ritkigt noga.!

sen sätt tillbaka musslan i karet..! spola ner allt i behållaren.! städa tandborsten!

min mussla trivs o lever än idag.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg min sixline ta en pyramid en gång men han var inte så speciellt effektiv.

Sen kan dom vara riktigt jobbiga och agressiva mot fiskar som kommer in i burken efter dom...

Mitt tipps är att plocka för hand och ha tålamod, kom även ihåg att kolla även dina snäckor.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag kanske väntar med sixlinen då.

Jag har precis borstat mina musslor och den blå ser ut att ha få lämnat in. Den stänger sig inte helt och manteln verkar inte sitta kvar i de yttre kanterna. Är det slutet för denna eller har den fortfarande en chans?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh vad tråkigt!!

Vad får man ge för en sån mussla?

De brukar kosta från 500 kr och uppåt så man vill gärna att de ska överleva.

Jag var idag hos Leif på Triton och skaffade en sixline-wrasse som ska äta dessa pyramidsnäckor. Jag kommer ändå att undersöka den överlevande musslan varje dag. Ikväll så hittade jag en pyramidsnäcka på den så det var bara att sanera den i en bunke innan den blank och fin fick hoppa ner i akvariet igen men på en annan plats. (Leif på Triton trodde inte att snäckorna överlever utan en "värd" så det blir att flytta på den tills det verkar riskfritt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...