Gå till innehåll

Kan detta fungera ?


Per/Haninge/

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har ett 1050L ( L2500xD700xH600 ) som går "sött" idag men skulle vilja konvertera det till salt.

Har i dagsläget ett 340L salt och har kört det några år, vill nu ha ett större.

Så till saken, det jag har i utrustningsväg är,

2 x Deltec MCE-600

1 x Deltec Nitritfilter FR-509

1 x Deltec UV-c 1x39w

4 x 150w MH

1 x sump på 170L

Diverse cikulationspumpar ( Coralia, Eheim o.s.v )

Akvariet är hålborrat med överinningsbox

Det jag hade tänkt att komplettera med är en kylare med tanke på varma sommardagar.

Så till frågan:

är detta något jag kan klara mig med i utrustningsväg ?

Det är ju en väldig skillnad på volym och jag vet inte riktigt vad jag ger mig in på när det gäller salt och den volymen.

Mycket tacksam för råd och tips, vill inte dra igång något utan att ha allt i utrustningsväg för att kunna köra akvariet, om än basic.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, en bättre dimensionerad skummare alltså.

Problemet är att jag var så urbota dum när jag byggde bänken så att jag har väldigt lite frihöjd under där sumpen står, totalhöjd 56cm och övre kant på sump till bänk, 17cm.

Idiotiskt, eller hur -bok

Funderar på en extern skummare om jag inte hittar något lämpligt, vill också att det ska vara hanterbart så att man inte slarvar med rutinerna.

Men, funkar resten av utrustningen för att åtminstone starta upp för att på sikt uppgradera ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt tycke kan du nog köra på allt det där.

När det gäller att uppgradera skummare och din bänk så krävs det lite planering.

Vad du behöver/vill uppgradera senare beror på vad du tänker ha i karet.

Det du "behöver" är:

- Ljus

- Cirkulation

- Skummare

Sedan finns det lite tumregler som kan vara bra att ta reda på, t.ex ljuset för stenkorallskar bör ligga på 1 W/liter mm och där kommer du upp i ca hälften...

Men att starta upp ett kar och ha mjukisar och några fiskar i så ska inte vara några problem. Sedan är det smart att vänta med uppgraderingar tills man har kommit in i saltvattensvärlden rejält. Det är en djungel av prylar och det gäller att hitta sin "inriktning" och anpassa prylarna därefter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att endast ha "mjukisar" och väldigt lite belastning av fisk.

Höjning av bänken kommer troligen inte att ske, för mycket jobb med att riva och bygga om.

Har i dagsläget 7st fiskar med en snittstorlek av ca:8cm i 340L och i det större så kommer det kanske bli ett 30-tal.

Däremot kommer det bli relativt mycket "mjukisar" och annat.

Kommer inte inom överskådlig framtid ge mig på stenkoraller, åtminstone inte innan jag vet mer om hur jag lyckas sköta dom.

Om det skulle utifrån detta gå att använda dom skummare jag redan har så skulle det vara bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är saltet tillblandat, tog en himla tid att tömma "burken" på allt sött.

Endast 10kg LS ligger i men jag siktar på att köpa upp mer sten och sand till löningen.

Ska jag köra igång skummaren från dag 1 eller går det bra att vänta till resten av LS:en är i ?

"Burken" ska få stå och puttra ett par månader innan jag flyttar över fisk och annat levande från 340L så att det får mogna.

Har endast biobollar i sumpen än så länge.

Tar gärna emot tips och råd när det gäller uppstart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med de gammla sakerna som du haft i ditt 300+ tex stenen osv så kan du ju köra på som vanligt.

Du borde ju inte få några problem med alger eller så.

Förde du över även en del av det gammla vattnet eller körde du helt nytt?

Jag är ju i samma stadie som du nu lite efter då jag inte fått min sump enu som kommer på Onsdag.Min totala volym blir i stort sätt identisk runt 1100 liter.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med de gammla sakerna som du haft i ditt 300+ tex stenen osv så kan du ju köra på som vanligt.

Du borde ju inte få några problem med alger eller så.

Förde du över även en del av det gammla vattnet eller körde du helt nytt?

Jag är ju i samma stadie som du nu lite efter då jag inte fått min sump enu som kommer på Onsdag.Min totala volym blir i stort sätt identisk runt 1100 liter.

MVH.Ted

Körde helt nytt vatten, har inte flyttat över något från det gamla än eftersom jag ska komplettera med ny levande sten.

Det enda som kommer att flyttas över är LS:en med koraller på.

Hur länge har du haft din "burk" igång och vad har du gjort hitills ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det ska ner mer LS i nedre bakkant och fyllas upp på sidorna.

Akvariet har varit igång 5 veckor nu så bilderna är inte helt aktuella.

Kiselalger, Cyano har nästan helt försvunnit.

Macroalgerna har också vuxit på sig sedan bilderna togs.

Cirkulationspumparna på yttersidorna sitter bara i för att komplettera cirkulationen tills 340L ska läggas ner och utrustningen i det ska sedan flyttas över.

post-5361-14468920591894_thumb.jpg

post-5361-14468920592097_thumb.jpg

post-5361-14468920592279_thumb.jpg

post-5361-14468920592468_thumb.jpg

post-5361-14468920592679_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:) Tack för dom uppmuntrande orden :)

Försöker hitta inspiration i alla möjliga trådar men man vill ju hitta något "eget".

Tanken var just den med dom öppna ytorna, anledningen till att jag ska ha LS på sidorna är för att försöka skapa en djupare känsla i akvariet när man tittar in i det.

Känns lite "kalt" just nu med bara revpelarna, borde inte krävas allt för mycket sten så det går alltid att ändra på.

Försöker samtidigt att ta det lugnt så att allt hinner cykla utan att jag stressar.

Får se hur jag lyckas med det ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...