Gå till innehåll

Nationell saltvattensförening


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Ja du det kan man fråga sig,, ja startade en förening här i Växjö i våras men av olika randiga orsaker så finns den inte på kartan just nu. Jag tror att internet är en av orsakerna till att ideella föreningar saknar driv. Kunskapsutbytet finns "hemma" i soffan ett knapptryck bort o det gör att man helt enkelt inte behöver föreningen i samma utsträckning som tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du det kan man fråga sig,, ja startade en förening här i Växjö i våras men av olika randiga orsaker så finns den inte på kartan just nu. Jag tror att internet är en av orsakerna till att ideella föreningar saknar driv. Kunskapsutbytet finns "hemma" i soffan ett knapptryck bort o det gör att man helt enkelt inte behöver föreningen i samma utsträckning som tidigare.

Synd på sånt där, är ju bra att komma ut, blir lite torftigt att sitta hemma hela tiden :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vill jag inte vara negativ, men jag är säkert det i alla fall. Jag tror att "problemet" är att man som förening tar på sig för mycket. "Nationell saltvattensförening" låter häftigt. Men faktum är att egentligen är det bara en sak vi verkligen behöver. Bli erkända som remissinstans för alla vettvillingars förslag till dumma lagremisser. Alltså skulle den organisatoriska biten inte behöva vara speciellt stor. Föreningen har ingen verksamhet annat än på pappret, och fyller inga funktioner annat än att stå för en post box till vilken post kan skickas, och därefter vidare förmedla information till sina medlemmar, exempelvis vis email, om vart det går att få tag i den digitaliserade versionen av informationen. Här någonstans är det väll man "borde" ha ett samarbete med Sveriges största saltvattensforum, är det någon som vet vilket det är? Om man tar kontakt med dem, och tigger till sig en hörna där man kan publicera det aktuella materialet, och sedan låta medlemmarna som är intresserade, rösta, återigen per email, från sin registrerade email, så borde alla bli nöjda... Utom de som skickar ut remisserna, eftersom de får feedback från de som faktiskt påverkas av regelverket, vilket de absolut inte är vana vid.

Och självklart kan inte det aktuella forumet ha något med föreningens medlemsregister att göra, utan folk som vill delta i diskussionen får på gott och ont registrera sig på det forumet, för att delta i diskussionerna runt ämnet. Man kan på det viset även ta till sig icke medlemmars åsikter, däremot blir de ju inte röstberättigade, utan är att betrakta som utomstående resurser. Det finns inget som förhindrar att man tigger till sig motsvarande hörnor på flera forum, vem vet vi kanske rent av an ha en hörna här, så jag slipper registrera mig någon annanstans...

Förlåt om texten blev onödigt stor, och mitt sinne för humor gjort ett synligt inslag...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte jag skulle skriva några rader, har inga problem med att jobba med en förening. Men som nu näms tidigare att man i G-borg har fraggträffar och så vidare är bra. Vi gör det enkelt då har ni startat en lokal förening sen gör vi samma i S-holm, Linköping, Umeå, och malmö T.ex. och binder samma dessa i en moderförening, detta gör man för att sprida riskerna ekonomiskt och för att kunna göra saker tillsammans både lokalt och nationellt. Det finns självklart problem att lösa men nu finns chansen att göra något vettigt om barra fler skulle vilja vara med och diskutera.

Till alla som inte skriver något "Ni har ingen åsikt eller?"

/Robban

Håller med !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...