Gå till innehåll

Nationell saltvattensförening


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Vi har i en annan tråd i detta forum (länk) diskuterat frågan om det kanske vore värde i att organisera en nationell saltvattensförening, dvs en ideell förening av traditionellt snitt. Ett värde skulle kunna vara att utgöra officiell remissinstans gentemot myndigheter för att diskutera lagstiftning och annat.

Ett annat värde med en saltvattensförening skulle kunna vara att mer regelbundet organisera föredrag och träffar på olika ställen i landet. Arrangemang av fysika föredrag mm faller lite utanför vad vi moderatorer känner att vi mäktar med, utan nya eldsjälar behövs.

I tråden som nämnts ovan har också frågan om en sådan förenings koppling till SG berörts. SG är ju som bekant konstituerad som en ideell förening vars medlemmar utgörs av de moderatorer som är aktiva. Vi moderatorer har diskuterat detta med en nationell förening emellan oss, och kommit fram till följande:

  • Vi stödjer gärna bildandet av en nationell saltvattensförening på det sätt vi kan, t.ex. genom att upplåta plats på forumet för dess medlemmar och att medlemsvärvning kan ske genom forumet.
  • Vi känner att en nationell saltvattensförening behöver konstitueras separat från SG-föreningen, dvs en ny förening med egna stadgar och styrelse mm behöver i sådana fall skapas. SG-föreningen kommer att ha som fortsatt fokus att driva forumet med tillförande applikationer (t.ex. Reeflex).
  • Första steget i att bilda en ny nationell saltvattensförening är typiskt sett att samla ihop en liten skara eldsjälar. Dessa eldsjälar får skapa en interimsstyrelse och ragga medlemmar till ett konstituerande möte, och där fatta beslut om stadgar.

Fortsätt gärna att spåna i denna tråd om eldsjälar för detta projekt finns!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

yep, låter som det behövs.

För övrigt kan man ju även införa symboliska medlemsavgifter, så att man har råd i framtiden att eventuellt lägga fram förslag med en jurist, etc. etc.

Vad jag menar är att det är alltid trevligt med en liten kassa ifall man behöver göra något lite större.

Som sagt, vem skulle inte betala en 50 kr per år?

Varje förening har någon avgift. bara mina tankar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

yep, låter som det behövs.

För övrigt kan man ju även införa symboliska medlemsavgifter, så att man har råd i framtiden att eventuellt lägga fram förslag med en jurist, etc. etc.

Vad jag menar är att det är alltid trevligt med en liten kassa ifall man behöver göra något lite större.

Som sagt, vem skulle inte betala en 50 kr per år?

Varje förening har någon avgift. bara mina tankar.

Då är vi inne på samma linje för som sagt var - vem skulle inte betala 100 kronor per år för att trygga SG? :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En "vanlig" nationell förening skulle nog behöva lite mer stabila medlemmar än vad stödmedlemmarna till SG är. SGs stödmedlemar tenderar att komma och gå mellan åren, och kanske hoppar in vartannat eller vart tredje år. Det går inte att bygga en vanlig förening på det underlaget, utan då krävs lite mer uthållighet i medlemskapet från medlemmarnas sida.

Men först av allt krävs eldsjälar till en styrelse. Bollen är fri :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som förening så finns det stadsbidrag att söka dock är det mer komunalt inriktade så det kan behövas sättas en plats på kartan man utgår ifrån för att kunna söka bidrag.

Men med en förening så kan man oxå annordna typ bussresor som startar kanske i norr och plockar upp folk på vägen ner med olika stopp kanske längre ner i europa på butiker och museum. sedan blir det ju en jäkla träff med diskutioner på bussen :)

Men det är ju självklart när det kommit igång förståss. Men jag är helt klart för en FÖRENING.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att föreningslivet är på utdöende... nätverkstänket är dock bara på väg uppåt... så spridda som vi är så är det svårt att samla folk, ser bara på NCS hur de blir färe och färre... jag anser som sagt att föreningslivet har spelat ut sin roll... vad jag däremot inte ser ett hinder i är att en konstellation som Saltvattensguiden, som redan har ett medlemsregister och ett gäng aktiva och kunniga medlemmar försöker göra allt för att förstärka hobbyn... det finns redan eldsjälar, men de ska inte tvingas dra hela lasset...

ska vi ordna resor? fine! då gör vi det... vi kommer inte få ett öre från staten/kommuner eftersom vi är en vuxenförening... så det kommer att kosta vad det kostar om vi inte får tag i sponsorer...

Ska vi ordna auktioner? visst, men vi är väldigt spridda över landet och få kommer kunna besöka dem...

vi har redan ett nätverk, det är bättre än en registrerad förening...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att han menar att om man kollar åldern på dom som är registrerad här så är medelåldern rätt hög.Det är inte så många under 18 som springer runt här.

Jag är helt för detta förslag dock.Årsavgift mm skulle inte vara några hinder för mig.

Klubbtidning eller annat i framtiden kanon.

Vi är alla spridda över landet och det finns massor av saltakvarister som inte finns på SVG.Fixa upp en liten planch som jag kan sätta på mina lokala djurbutiker så kommer det nog att hoppa in ett par till i SVG eller framtida förening.

Det är vad jag kan säga för tillfället.Skriver ett par rader senare om jag kommer på något bra att säga.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att föreningslivet är på utdöende...

Nej, det tror inte jag, utan det är föreningsmänniskan som är på utdöende!

Samma sak kanske, men folket har blivit alldeles för lata. Först var det när det blev fler kanaler på TV och nu så är det internet som är boven.

Att umgås i en förening, gör tydligen bara eldsjälarna. Nåja undantag finns om det bara bjuds på ett intressant ämne att lyssna till.

Fixa upp en liten planch som jag kan sätta på mina lokala djurbutiker ...........................................

Detta är typiskt föreningstänkande. Någon ska göra något.

Sällan någon som räcker upp handen och säger "Jag fixar det!"

Sen tror jag att saltfolket är alldeles för omogna att gå med i en riktig förening, annars så skulle det väl finnas en del lokala saltföreningar.

Sen tror jag om en nationell saltvattensförening ska bildas så bör SG kanske ombildas så att den funkar ungefär som NCS (Nordiska Ciklid Sällskapet) Alltså en stor nationell (Nordisk) förening med forumet som stomme.

Sen kanske det kunde bildas lite lokala föreningar eller kanske ännu bättre saltvattensavdelningar i de olika akvarieföreningar som finns.

Det viktigaste är sedan att få till en styrelse, som är värd namnet styrelse. Att ge ut en tidning är medlemsattraktiv. Att knyta till sig sponsorer tror jag inte att det skulle vara så svårt! Kolla bara på Ted! Han visste marknadsvärdet av höstens Saltvattensevent. Låt Ted skänka överskottet till SG! :smiley17:

Jag har bara varit i saltsvängen dryga året, men ställer gärna upp i NSF

(Nordiska saltvattens föreningen) :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon ska göra något.

Sällan någon som räcker upp handen och säger "Jag fixar det!"

Det är precis vad vi behöver, några personer som kan sätta sig i en styrelse och mobilisera medlemmar ute i landet.

Sen tror jag om en nationell saltvattensförening ska bildas så bör SG kanske ombildas så att den funkar ungefär som NCS (Nordiska Ciklid Sällskapet) Alltså en stor nationell (Nordisk) förening med forumet som stomme.

Vi moderatorer har diskuterat detta. Självklart erbjuder vi SG som en stomme, det finns ju trots allt en massa naturlig trafik hit. Många besökare är gäster som inte ens har reggat ett användarnamn.

Sedan tror vi moderatorer nog inte riktigt att just SG-föreningen bör ombildas, i alla fall inte ännu. Vi tror just nu att vi kan uppfylla SG:s syfte att sprida hobbyn bäst genom att ha ett helt öppet forum, där all information är tillgänglig utan att man ens behöver logga in sig. För något år sedan (tror jag det var) försökte vi att starta ett underforum som bara stödmedlemmar kunde läsa, men det blev ett sådant ramaskri att vi ännu inte vill närma oss den tanken igen på ett tag. Bättre i sådana fall att den nya föreningen själv får ha ett underforum på SG om det passar. På sikt kanske det går att gifta ihop forumet och en nationell förening.

I vilket fall som helst så är Steg 1 fortfarande att få ihop en kritisk mängd personer som säger "Jag fixar det" och sätter sig i en styrelse. Vi moderatorer ställer som sagt gärna forumet till förfogande för reklam och medlemsvärvning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salta Wille.

Det kommer 30 stycken på mötet. Av dem har kanske 5 varit på saltvattensguiden o skrivit någon gång. Men alla av dem har förstått att det kostar att anordna ett möte med talare från USA o Belgien. Vi delade på kostnaden helt enkelt och lade endast till Svensk moms. Något överskott finns inte.

Jag tror att förening i Sverige som skall ha råd med tidningar möten med internationella talare osv har ett stort problem : Skaran saltvattensakvarister är för liten men tror den är såå stor. 1/3 del av deltagarna på Bioted Marine´s möte kommer från Norska butiker, nästa tredjedel från publika akvarium och sista delen är Svenska butiksägare och några få intresserade Saltvattensakvarister.

Hade jag inte tagit tag i detta så tror jag allt bara hade varit en diskussion här. Jag gjorde det lätt för mej och drog ner antalet deltagare till de jag trodde jag kunde få ihop med hjälp av kontakter och sen delade vi på kostnaden.

En sak till. Marknadsvärde ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak till. Marknadsvärde ???

Är inte du affärsman? ;)

Skaran saltvattensakvarister är för liten men tror den är såå stor.

Nja, den är väl inte så liten, men inte heller så stor.

Men alla av dem har förstått att det kostar att anordna ett möte med talare från USA o Belgien

Jo, det vet jag nog att det kostar.

Ted jag frågar rakt ut här!

Om nu det skulle bildas en saltvattenförenig, skulle du vilja sponsra den föreningen med t.ex 10% rabatt till föreningsmedlemmarna? Alltså inte forumsmedlemmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan tror vi moderatorer nog inte riktigt att just SG-föreningen bör ombildas, i alla fall inte ännu. Vi tror just nu att vi kan uppfylla SG:s syfte att sprida hobbyn bäst genom att ha ett helt öppet forum, där all information är tillgänglig utan att man ens behöver logga in sig. För något år sedan (tror jag det var) försökte vi att starta ett underforum som bara stödmedlemmar kunde läsa, men det blev ett sådant ramaskri att vi ännu inte vill närma oss den tanken igen på ett tag. Bättre i sådana fall att den nya föreningen själv får ha ett underforum på SG om det passar. På sikt kanske det går att gifta ihop forumet och en nationell förening.

Jag har varit med om detta på nära håll i en annan förening. Jag tror det är en (för forumet) farlig väg att gå. När föreningen går dåligt och forumet går bra så höjs snart röster för att stänga eller begränsa det öppna forumet från de som tror att man kan rädda medlemstalet i föreningen genom sådana tilltag. Själv är jag övertygad om att ett stängt forum bara leder till ännu lägre medlemsantal och att forummedlemmar går till någon annan eventuell nystartat forum istället så att föreningen blir en klubb för inbördes beundran. (Kanske lite off-topic då saltvattensguiden tack och lov inte verkar vilja gå i denna fälla).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är för en saltvattensförening och skulle vara intresserad av att vara med och starta en, tyvärr har jag ingen erfarenhet av att starta eller driva föreningar.

Det jag tycker är intressant med diskutionen här är att föreningen ska vara så omfattande. Är det inte vettigare och börja lite mindre? Satsa på att starta en förening i Stockholmsområdet, sikta på att skaffa ca 20 medlemmar (till att börja med), definera syftet med föreningen, många här vill använda föreningen till att ordna nationella möten och medlemstidning m.m. Kan man inte börja lite mindre, mer realistiskt? T.ex. månadsträffar med fraggbyten, praktisk hjälp för nybörjare, "nyhetsblad" via e-mail och kolla med butiker i stockholm om dom är villiga att ge rabatt till medlemmar. Jag håller med Vandal om att den "gamla" typen av föreningsliv då man en/flera gånger i veckan åkte till föreningslokalen o drack lite kaffe o snacka skit är döende, den sociala delen kan i stor utsträckning ske via ett internetforum. Men det finns fortfarande saker som vi inte kan göra via nätet och det är saker som jag nämt ovan som att byta fraggar, visa uppfinningar, praktiskt hjälpa varandra m.m.

När jag säger att man ska börja i Stockholm menar jag att föreningen är verksam där, jag ser inget hinder om någon från annan del av landet vill vara med.

Om man lyckat starta en fungerande förening kan man sedan starta grenar av den i andra städer som Göteborg, Malmö eller någon annanstans där intresset finns och med tiden kan den bli en nationell förening. Att hitta några som är villiga att starta det här hoppas jag inte ska vara något problem, problemet jag ser är att göra organisationen för omfattande, för snabbt, vilket kan leda till att "eldsjälarnas" arbete blir för stort och man bränner ut dom.

Om intresset finns för en saltvattensförening i Stockholm så startar jag en ny tråd inriktad på att styra upp uppstarted av en sådan, men jag skulle som sagt var behöva hjälp av någon med erfarenhet av bildande av föreningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syftet med denna tråd är att starta en nationell förening. Sedan är det bra om det bildas lokala föreningar, som jag skrev lite tidigare. Det är inte märkvärdigt att starta en förening. Samla ihop ett gäng saltisar, prata ihop er, snickra ihop stadgar, eller "sno" stadgar från annan förening,.

En nationell saltvattensföreng skulle nog vara till stor hjälp att starta lokala föreningar.

Från Stockholm till Linköping är det bara dryga 2 timmar med bil, så kom till mötet i Linköping den 13 september.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=35691

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad jag menar verkar ha gått fram... vi ÄR redan ett nätverk... som förening med vuxna medlemmar finns det egentligen inget at hämta av att vara en registrerad förening...

jag tycker inte att faktamängden på nätet är något negativt, ej heller fler TV-kanaler... som opensourceförespråkare är jag glad att informationen finns "Gratis" om man bara orkar leta... istället för att som för bara 10-20 år sedan lita på "kloka gubbar" som visste och kunde allt (de finns kvar och har inte förändrats ett dugg)

Medlemstidning? tror jag först när jag ser den... det är ett jäkla jobb med en tidning, ser bara på magnus som får hem alla Ciklidblad och lägger ner timmavis för att skicka iväg dem... skulle detta dessutom vara det enda som man "får" av att vara medlem i föreningen så kommer vi nog ha svårt att få några medlemmar...

men visst, sällskap funkar alldeles utmärkt... men varför måste man binda sig i en förening, ska man då stänga in sig på mötena och bara diskutera med andra medlemmar? varför det? ska de som inte är med i föreningen inte få bidra med det de vet? ska man vara ett hemligt sällskap istället för ett gäng där alla är välkomna?

SVG träffarna/Fraggträffarna som inträffat här i gbg är redan en bas för att ses över en kaffe och snacka akvarier... varför inte bara försöka göra det lite oftare? man behöver inte ens vara hemma hos någon (även om det är trevligare) utan kan lika gärna ha fraggträffen i nån akvariebutik eller på ett fik...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst har forumet stora fördelar i att sprida information, både gratis och ganska lättillgängligt. En sak som saknas, och som Kjell Fohrman pekar på, är att saltvattenshobbyn saknar en formell remissinstans när det gäller nya lagar och förordningar mm. Lagstiftarna utvecklar ju löpande nya regler omkring import och djurhållning. Innan en ny lag träder i kraft är det naturligt att skicka remiss till de organisationer som företräder det aktuella fackområdet. Saltvattensguiden kan nog inte uppfylla kriterierna att vara remissinstans (vem är i så fall Saltvattensguiden om vi vore remissinstans? Bara moderatorerna, alla stödmedlemmar, eller alla registrerade medlemmar?). Inte heller fackhandlarna inom saltvattenhobbyn är organiserade i någon branschförening. Således har myndigheterna ingen att "prata med", så vi får helt enkelt passivt finna oss i de påbud som löpande kommer. Är vi nöjda med det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte jag skulle skriva några rader, har inga problem med att jobba med en förening. Men som nu näms tidigare att man i G-borg har fraggträffar och så vidare är bra. Vi gör det enkelt då har ni startat en lokal förening sen gör vi samma i S-holm, Linköping, Umeå, och malmö T.ex. och binder samma dessa i en moderförening, detta gör man för att sprida riskerna ekonomiskt och för att kunna göra saker tillsammans både lokalt och nationellt. Det finns självklart problem att lösa men nu finns chansen att göra något vettigt om barra fler skulle vilja vara med och diskutera.

Till alla som inte skriver något "Ni har ingen åsikt eller?"

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till alla som inte skriver något "Ni har ingen åsikt eller?"

Jag tror att det finns gott om folk med åsikter i frågan, mig inkluderad. Men på något sätt får man ha respekt för de initiativ som tas - ställer några upp och drar lasset med en saltförening så får vi andra som inte är beredda att dra lasset visa lite takt och gilla läget. Det är liksom ingen idé att jag sitter här och tycker om än det ena än det andra vad gäller en saltförening om jag inte är beredd att slita för det.

Men ska jag ändå ge några råd så ser jag två vägar att gå:

1. Den traditionella föreningen

Att försöka fylla ett program med massor av verksamhet, rejäla medlemsavgifter borgar för kassa och medlemstidning i tryckt form eller på nätet. Medlemmar värvas med argumentet att man har något att erbjuda - saltsymposier, medlemstidningen, rabatter i butiker och liknande.

2. Nätverksföreningen

Skala bort allt utom att det ska vara enkelt att bli medlem. Föreningen har inte mycket till verksamhet eller kassa. Målsättningen är mest att vara en namn- och adresslista och en juridisk person som kan interagera med myndigheterna och fungera som organisatorisk bas om någon vill ta ett initiativ som t ex saltföredragen som var på tapeten nyligen. Kanske arrangerar man ett saltmöte om året och får då också årsmötet avklarat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte använda sig av forumets föreningsstruktur om det bara är för att ge myndigheterna någon att prata med?

Moderatorer osv är (så klart) styrelsen, och övriga registrerade, aktiva som icke aktiva är en grå icke namngiven massa medlemmar. Nu har helt plötsligt myndigheterna en förening med lite drygt 4000 medlemmar att prata med. De skickar sina remisser, och jag vågar lova att det kommer finnas både välinformerade förståsigpåare, och okultiverade knölar som stöter och blöter deras idéer här på forumet. Om ingen annan kan tänka sig att fylla rollen som okultiverad knöl, ställer jag upp.

Exakt vilka krav är det som behöver bemötas för att det skulle gå att presentera det så? Jag menar, det finns inget som kräver en traditionell föreningsstruktur där alla betalar medlemskap, röstar på något möte för att bestämma styrelse, osv. Skriv in i föreningsstadgarna att föreningens enda syfte är att fungera som remissinstans, och att driva forumet som en möteslokal för en kunskapsbank/workshop för att kunna fungera som remissinstans.

Frågan är väll egentligen, exakt vilka krav måste man möta för att myndigheterna ska acceptera att man har rätt till en åsikt?

(Vad jag pratar om är alltså Claes 2'a. För det är ju egentligen allt vi behöver. Alla andra föreningsaktiviteter, möten, resor osv, organiseras ju redan sporadiskt och på egna initiativ av medlemmar då och då.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag har grunnat på frågan om nationell saltvattensförening sedan denna tråd skapades. Det är dessvärre svårt att bli hoppfull om detta när det tycks finnas mycket stora utmaningar för debn betydligt större sötsidan. SARF har stora problem just nu där riksföreningens existens endast hänger på ett fåtal styrelsemedlemmar som blivit övertalade att stanna kvar ett litet tag till. Läs denna tråd för den som är intresserad. Varför finns det så få eldsjälar som dessutom har tid över för att driva föreningar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...