Gå till innehåll

Ny hanna


sylle

Rekommenderade inlägg

Den har jag också och den fungerar riktigt bra tills jag kommit ner på riktigt låga värden. (Kör med zeovitmetoden)

(Tyvärr så kan den inte läsa av när man ligger mycket nära 0 och därför har jag själv beslutat att sälja min och köra med Rowas test. Fast jag gillar nya Hannamätaren bättre då jag får beslutsångest med Rowa om jag ligger på 0.000, 0.008 eller 0.015)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fattar inte varför inte fler tittar på fosfor mätaren HI736, det är ju samma mätare förutom att den har en upplösning på ~0,003 ppm (PO4) istället för 0,01 ppm och en "fast del" av onoggrannheten på ~±0,015 ppm (PO4) istället ±0,04ppm och visserligen en "rörlig del" på 5% istället för 4% men den rörliga delen är ändå mer eller mindre försumbar i det området som vi vill ligga.

Den har dock 2 nackdelar, man blir tvungen att multiplicera resultatet med 3(,066)/1000 för att få resultat i ppm (PO4) istället för ppb (P-PO4) och den använder andra reagenser som inte, till skillnad mot fosfat-checkern HI713, är samma som reagenserna till den gamla hanna-mätaren HI93713.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att jag generellt är lite skeptisk till mätning av låga fosfatvärden. Jag har t ex noterat att om jag läser av samma reagenslösning flera gånger så kan värdena variera en hel del. Jag antar att det har att göra med att det blir partiklar i provet efter att man adderat de torra kemikalierna och Hannan mäter som dessa partiklar som fosfat. Så om man har t ex 0,01, 0,05 eller 0,08 mg/l PO4 är nog svårt att säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gör du för att mäta samma reagenslösning flera gånger?

Nollar du med ett provrör och mäter med ett annat?

Bara att nolla med akvarievattnet i kyvetten, hälla ut det och sedan dekantera över reagenslösningen från kärlet som akvarievattnet och de torra kemikalierna mixades i. Men jag har även testat att nolla med ett rör och mäta med det andra och fick i princip samma resultat.

Vanligtvis har jag fått lägre värden när jag dekanterat över lösningen jämfört med när jag mätt i samma kyvett som kemikalierna tillsats i, men det varierar en hel del. Jag tror problemet är bubblor och kemikaliekorn som sätter sig på kyvettens väggar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gjorde jag två tester med min Hanna checker. Först mätte jag mitt akvarievatten - det visade 0,10 mg/l PO4 vid mätning i samma kyvett som jag tillsatte reagenserna, allt enligt manualen. Jag kunde tydligt se bubblor/kemikaliekorn på kyvettens väggar så jag mätte om med dekanteringsmetoden ovan och den gav mig då ett värde på 0,08 mg/l. Dvs inte katastrofvärden vid första mätningen men ändock lite lägre.

// EDIT: Tokiga beräkningar se nedan för rätta siffror //

Sedan testade jag mätaren mot en labstandard för fosfat som jag gjort på jobbet (jobbar i lab). Jag har berett en standard av 18,7 mg/l dinatriumvätefosfat. Det motsvarar 12,5 mg/l fosfat per liter.

För att mäta på ett akvarievattenlikt prov så tog jag 1 ml av min fosfatstandard och blandade med 9 ml akvarievatten (samma som ovan). Den teoretiska fosfatkoncentrationen i provet är då (1 ml * 12,5 mg/ml + 9 ml * 0,08 mg/ml) / 10 ml = 1,3 mg/ml. Mätning med Hannan gav 0,87 mg/l (dekantering och ny mätning gav samma värde), vilket ligger 1,5 X under det förväntade värdet.

// EDIT: Tokiga beräkningar se nedan för rätta siffror //

Så kanske ska vi ta värdena vi får ut från Hannan med en nypa salt? Möjligen skulle man kunna hävda att en del fosfat fälldes ut som kalcium- eller magnesiumsalter med det var inget som jag kunde se med blotta ögat i alla fall.

Ändrat av Claes_A
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dum fråga men... Kan du ha glömt kristallvatten?

En bra fråga tycker jag! Naturligtvis hade jag det - jag gjorde ju stamlösningen från dihydrat men det var några veckor sedan men jag har lyckligtvis angivit rätt molaritet på stamlösningen. Så i glömskan blev mina beräkningar ovan något fel. Så här ska det vara:

Sedan testade jag mätaren mot en labstandard för fosfat som jag gjort på jobbet (jobbar i lab). Jag har berett en standard av 18,7 mg/l dinatriumvätefosfat-dihydrat. Det motsvarar 105 mikromolar fosfat vilket är samma sak som 10 mg/l fosfat per liter.

För att mäta på ett akvarievattenlikt prov så tog jag 1 ml av min fosfatstandard och blandade med 9 ml akvarievatten (samma som ovan). Den teoretiska fosfatkoncentrationen i provet är då (1 ml * 10,0 mg/ml + 9 ml * 0,08 mg/ml) / 10 ml = 1,07 mg/ml. Mätning med Hannan gav 0,87 mg/l (dekantering och ny mätning gav samma värde), vilket ligger 1,23 X under det förväntade värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...