Laggeman Postat 6 september 2010 Postat 6 september 2010 Som jag och andra skrev i din tråd så är det svamp av något slag. Det kan vara svårt att bli av med utan att ta ur stenen ur karet, men gör du det så kan du ta upp stenen, skrubba lite samt låta dem ligga en halvtimme innan du skrubbar vidare och sen stoppar ner dem i karet igen. Svamp dör enklast ifall man har dem ovan ytan en stund då de inte är så tåliga mot luftbubblor som kan bildas om man har dem ovan ytan. (Det du får tänka på om du tar upp stenen är att annat liv på den också kan dö.)Detta gäller för svamp generellt, men jag vet också om svamp som suttit på LS som överlevt flera dygn ovan ytan, så länge de legat i en frigolitkartong som varit tillsluten så temperaturen och luftfuktigheten har hjälpt dem att överleva.Annars får du väl vända på stenen tills du får någon korall som växer över dem.(Flyttat ämnet till rätt forumsdel.) Citera
Fiffe Postat 6 september 2010 Postat 6 september 2010 Jag hade sådan svamp när karet var relativt nytt och tomt på koraller, fisk. Försvann av sig självt med tiden. Citera
Nord Postat 7 september 2010 Författare Postat 7 september 2010 Okej vad bra. Men är ni säkra på att det är en svamp ? För det är inte i närheten av samma typ av svamp som någon länkade i den andra tråden. Citera
DaTrucka Postat 7 september 2010 Postat 7 september 2010 För mig ser det ut som någon sorts svamp, det finns mängder med olika. Citera
Fiffe Postat 7 september 2010 Postat 7 september 2010 Såhär såg mitt ut:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=34606 Citera
Nord Postat 7 september 2010 Författare Postat 7 september 2010 (ändrat) a okej dåså, men vad jag har förstått så är dessa bra då dom filtrerar vattnet ? En annan sak !!! Jag har massa "bajskorvar" över allt, om man tänker hur fejk hundbajs ser ut. Vad kan de vara ? Ändrat 7 september 2010 av Nord Citera
Laggeman Postat 7 september 2010 Postat 7 september 2010 Kalkmaskar som bygger rör som skelett. Tror det kommer ut en eller två smala trådar som den fångar partiklar med i vattnet. Citera
Nord Postat 7 september 2010 Författare Postat 7 september 2010 Antar att det är ngt bra. Kryllar av sådana i karet. Du har ingen länk på hur dem ser ut när trådarna har kommit ut ? Citera
Exxec Postat 7 september 2010 Postat 7 september 2010 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=24263 Citera
-=Mr_B=- Postat 7 september 2010 Postat 7 september 2010 Antar att det är onödigt, men bara för att. Det är alltså den lilla bruna grejen med knappt synliga fångsttrådar, och inte den stora gröna plymen som åsyftas.B! Citera
Nord Postat 8 september 2010 Författare Postat 8 september 2010 Haha jo det förstod jag med men tack ändå Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.