Gå till innehåll

fånga en wrasse


mikedive

Rekommenderade inlägg

Jag fångade mina två Clarkii-clowner i en avskuren PET-flaska. Det tog nästan två veckor, så man får ha mycket tålamod och snabba händer. Börja med att lägga maten i flaskan, så får fiskarna börja lära sig att det är där maten finns. Jag har åxå en wrasse som ofta var där inne och vände. Kan kanske bli lättare om du skär av övre biten och vänder den uppochner så att fisken får svårt att hitta ut.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gabriels idée är en beprövad sak som fungerar. Man skapar en ryssja på det sättet. När jag var ung och skulle fånga "äling" till abbormetet så letade man förtvivlat efter sk "kinekulle" flaskor i morsans flaskförråd (avsett för saftförvaring på höstarna). det var flaskor med en kulle i botten. Hittade man en bra sådan så tog man en bommulstråd och blötte den i lite t-doja. Virade tråden runt i upphöjningen och tände på. När det brunnit tog man lite vatten och hade man tur (3 på 10) så fick man ett perfekt hål i toppen på kullen. Den flaskan var sedan hårdvara. Nu är det mycket lättare, en petflaska, en sax och lite björntråd (eller bra lim) så är det klart!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, det måste ha varit mycket roligare förr när man inte fick allt serverat. :)

Jag har haft en mångylta som jag plockade upp på natten från sanden där den sov, då var det lugna puckar, men ändå lite konstig känsla av att rota i sanden och få fingrarna om något slemmigt som rörde på sig lite. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis så har jag gjort, köpt fiskfälla,gjort och testat petflaskfällan i en vecka. Angnar fällorna och på morgonen är agnet borta och fällorna tomma.

Det lutar väl åt att riva ut allting vid tillfälle. Wrassen är ju en rolig filur och underhållande på alla sätt, men också en bidragande orsak till att vattnet alltid är fullt av partiklar som den hela tiden rotar upp från botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...