Gå till innehåll

Wopps! Hjälp (bilder +kanske en lösning)


Martin_P

Rekommenderade inlägg

Startade mitt akvarie i söndags med fylla vatten och salt (24gradigt)

Nu idag fick jag sand och LS, eventuellt några invånare i stenen (räka)

Sköljde sanden, riktigt bra.... trodde jag ja..

hällde i allt sand utan att titta mig för (Fråga mig inte hur smiley11.gif). och när jag såg det så va hela akvariet grummligt... har kommit på olika sätt att försöka få bort detta under dagen.

Är det farligt för min LS o dekrabater som bor i stenen,för jag har ingen annan stans att ha den ?

Saltmängden är 1.022

Och är det bara för mig att köra skummare pumpar mm och invänta att allt försvinner ?

smiley5.gif.

En sak som jag kom på i dag är att filterpatronen från fluval 4+ passar rakt i new-jet 3000 "slangintaget" så då har man innefilter som klarar 3000l/h... jaja jag fick för mig något, funkar säkert inte ens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen fara för LS eller de krabater som lever där, nått du kan prova med är att skära botten av en pet-flaska och stoppa vadd i den, det blir ungefär samma funktion. kruxet blir att få fast den i pumpen, men har man några olika dimensioner på slang hemma så brukar det lösa sig, buntband brukar också vara bra.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte laggt sig mycket idag... smiley13.gif

En fråga om jag kan göra såhär.... lägga över LSen, samt två putsräkor som det visade sig vara till "karantäns akvariet"o skummaren och en 800l/h pump... sedan bara ha värme i det stora akvariet och vänta att det grummliga ska lägga sig.

Sedan suga ut allt vatten som inte är grummligt i dunkarna, och ta ut ALL sand o rengöra igen. sedan lägga i allt sand och vatten som då ligger i dunkarna. sedan blanda lite extra vatten för det lär försvinna litei denna procedur.

Då har jag två frågor:

1: hör att man ska ha cirkulation i vattnet för bibehålla saltnivån ?

2: Vad händer med vattnet om jag gör på detta vis ?

Eller är det någon som har något annat förslag på bästa sätt hur jag kan göra ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla vattenvärdena och vänta 2 dagar. det kan ta flera dagar innan vatnet blir klart i ett nytt kar. Det behöver inte betyda att något är fel. När du ser att slammet börjar att lägga sig kan du ta ett varv med bottendamsugaren. Din grumlighet kan även orsakats av du har ett salt som kräver lite längre tid på sig att bli fullständigt upplöst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltet och vattnet stod igångtvå dagar... det va då helt klart i vattnet. det va då jag hade sand och LS hemma.

Så jag tog i sanden i karet och det blev grummligt med en gång, och varit exakt lika mkt sedan dess.

Har bildat sig en yta av "kalk" på rutan ser det ut som, tog bort det med algskrapan.

Det har inte visat någon som helst förbättring sedan igår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde mig av Clear-flo när jag startade mitt kanske värt att testa.

Mvh Yvonne

Så här skriver tillverkaren.

"Clear-flo Superkoncentrat 50 ml

I förebyggande syfte vid nystart.

Eliminerar ammoniak och nitrit.

Eliminerar slaggprodukter,organiska rester och grumlighet.

Återbalanserar systemet och minskar behovet av vattenbyten.

Återaktiverar levandesten. Dosering(veckodos):

0,3 ml per 100 liter vatten eller 3 st sprayningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jösses vad grummligt, jag tittar lite på din vattenyta och ser att det verkar vara väldigt mycket cirkulation i karet, kanske lite väl mycket. prova att strypa cirkulationen till hälften och se vad som händer. Men du ska nog börja med att stänga av pumpen och skummaren ett par timmar och låta allt sjunka ned så du kan damsuga upp allt skräp. Har du fått nån ordning på skummaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jösses vad grummligt, jag tittar lite på din vattenyta och ser att det verkar vara väldigt mycket cirkulation i karet, kanske lite väl mycket. prova att strypa cirkulationen till hälften och se vad som händer. Men du ska nog börja med att stänga av pumpen och skummaren ett par timmar och låta allt sjunka ned så du kan damsuga upp allt skräp. Har du fått nån ordning på skummaren?

Skummaren skummade väldigt fint i ca 3 timmar, ljus-brun o fin sörja, luktadeinte allt för grannt, sen slutade den skumma och är lite skum i röret halvvägs upp.

Testat skruva lite på skruven men inget händer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren skummade väldigt fint i ca 3 timmar, ljus-brun o fin sörja, luktadeinte allt för grannt, sen slutade den skumma och är lite skum i röret halvvägs upp.

Testat skruva lite på skruven men inget händer...

Du har ju ingen belastning att prata om så det är bara naturligt att skummaren inte skummar. Att det är grumligt är ingen fara. Om du kan så använd filterpatron eller vadd på någon pump. Det kommer att klarna på någon vecka eller 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har råkat ut för samma sak när min kalkmixer löpte amok och bara sprutade ut oblandat kalk och då såg det ut sådär, men jag vred ner pumpstyrkan lite det tog cirka 3 dagarinnan det la sig sen slamsög sen upp från botten, kan ha varit så att din sand var kalkrik, vad var det för sand? OBS! alla mina fiskar samt koraller och anemoner överlevde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...