Gå till innehåll

Wopps! Hjälp (bilder +kanske en lösning)


Martin_P

Rekommenderade inlägg

men herregud lugna ner er lite det är ju bara sand å du har ju knapt nått liv i karet så stressa inte upp dig.

Ta å slå av en pump så att du halvera cirkulationen kanske inte stänga av alla då blir det nog samma efekt när du slår på igen.

skummaren är det nog inge fel på som nån sa så har du inget att skumma ännu.

Så låt det hela vara slå av lite på cirkulationen å ge det några dagar så får du se vad som händer.

Tar du ut gruset å tvättar så kommer det bli grumligt igen å du får samma efekt ännu en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan kan kanske ha fått en kalkutfällning i vattnet från sanden.Det ser ut som att det är kalk och i så fall faller det ut snart och borde egentligen redan ha gjort det. När kalk fäller ut binder det på nästan allt och det är säkert därför din skummare inte levererar något nu. (Kalken tar med sig det som skulle blivit skum) När vattnet klarnar så kommer den att lämna desto mer eftersom du skruvat upp luftskruven.smiley36.gifLevande stenen har åkt runt halva jordklotet inslagen i blött tidningspapper så de djuren har det mycket bättrenu. Stäng inte av pumparna för kalken fäller snabbare om du får litet koldioxid i vattnet.

Det kommer inte att klarna när du tittar på karet - akvarier klarnar bara när man sover eller är på jobbet. Koppla av du har ju gjort allt rätt.smiley20.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en maxijet 3000 dvs 3000l/h som pumpar och en tunze 3115/3 skummare, inget annat

Att filtrera genom en tunze filterlinda i en filterklocka brukar fungera snabbt föratt få bort småpartiklar ur vattnet. Ring mig om du behöver hjälp eller vill låna utrustning.

Det du förklarade verka ju va nått som är värt att testa, är det något du har hemma ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att vara "picky", men på bilden, är det så bra placering av grendosan (hoppas den är tillfällig) smiley2.gif

Och, ja, jag är avundsjuk på ALLA som har ett saltkar. Jag vill också ha ett. smiley19.gif

I princip allt med karet är tillfälligt just nu. Kanske inte optimalt men jag ska flytta 1:a mars, så jag tänkte nu då att jag startar upp karet och får igång vattnet tills jag flyttar, så tar jag med mig allt

Visst blir lite jobbigt, och kanske stressar några av de invånare jag har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...