Gå till innehåll

pålitliga doppvärmare


danne031

Rekommenderade inlägg

Frågan som följer är, existerar det pålitliga värmare?

Jag tror inte jag kommer våga starta upp salt utan att ha minst dubbla effekten i karet, utifall om att det behövs. Jag har under det senaste året ungefär 4-5ggr, kommit hem, eller upp på morgonen, bara för att mötas av 20-22 grader istället för 25-26. Senast idag, så det känns som att värmare nummer 3 behöver införskaffas, jag blir tokig..

Men framför allt blir jag jäkligt nervös över att köra salt. 200liter sötvatten bryr sig inte mycket om att tempen sjunker ett par timmar, hur hade 500L salt reagerat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver inte vara så nervös för att köra salt, självklart är det inte bra om temperaturen dippar under 20grader, men under kortare tider klarar de flesta djuren det bra, händer ju även i de tropiska områdena att det ibland blir kallt i vattnet när kallt djupvatten tvingas upp av ovanliga ström/vindförhållanden. Och känner till flera som råkat ut för temperaturer under 19grader under flera dagar utan att saker dött.. Jag kör bara en 50W doppvärmare i mitt 112L kar, och under vinterns kalla dagar låg temperaturen ofta runt 20-22 grader med fullt ös i doppvärmaren, inga djur verkade lida av detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som svar på frågan, nä, det finns inga pålitliga värmare. De flesta använder en bimetal tingest för att styra med, och den ger sig för eller senare. Elektroniska har en tendens till att vara känsligare för strömspikar och ger sig av den anledningen i stället. Lösningen är helt enkelt att använda minst 2 värmare som var för sig inte orkar driva upp tempen så högt att det är ett problem, om den skulle kärva...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lösningen med timer är bra på mer en ett sätt. Man får ett mycket mindre slitage på termostaten för att den "hovrar" inte så mycket runt det inställdavärdet utan går i mycket längre driftperioder.

Om man kör termostaten med 4st 2timmars pauser så minskar man tillslags fekvensen (och även värmeväxlingen kallt/varmt inne i termostaten) med upp till 90%.

Ja det vill säga om man har ett bra flöde runt själva värmaren.

Dessutom så byter jag värmare vart 3:e år o kör enbart med Häger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med många svar så fort, och skönt att det inte bara är jag som har makalös otur eller nåt.

Mycket skönt att höra att salt inte är så mycket känsligare för temperaturer som jag trodde, är ju bara novis som förbereder uppstart än så länge :)

Smart tips med timer för att minska slitage.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...