Gå till innehåll

Nordin's 540L Planeringstråd.


Nordin

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Skulle rekommendera dig att kika på Eheim istället. Rent spontant så känns det svårt att få tag i bättre returpumpar om de skall vara dränkbara. Väldigt många pumpar tappar mycket på vägen upp i karet...särskilt om man har ett högt kar och många krökar upp.

Min 3000L/H Tunze Master ger ca 1500L/H upp i karet.

Har en Eheim 1250 som ger 1200L/H till min biopelletsreaktor och den är helt ljudlös där den står på botten av sumpen, ca 20-24cm djupt. Går inte att höra skillad på när den är på eller av!

En Eheim 1260 ger 2400L/H och en tryckhöjd på 3.6M har jag för mig. Skulle garanterat ge betydligt mer vatten upp i karet än min Tunze i mitt system...

Tryckhöjden är ju nästan viktigare än L/H när det skall upp i karet...å ljudnivån framför allt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle inte rekommendera Tunzes oavsett om du hittar dom eller ej. De har förhållandevis dåligt tryck och låter tyvärr en del...vilket vi inte märkte i vårt gamla system. Där fanns dock en massa andra saker som lät, vilket uppenbarligen dränkte ljudet från returpumpen. I vårt nya system är det returpumpen som hörs över allt annat...som är ganska tyst i övrigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe okej :). Ljudnivå gör mig inte så himla mycket faktiskt, visst ska väll inte låta nå överdrivet mycke.

Totala tryckhöjden kommer hamna runt 130cm på returen, därför så överväger jag en Aquabee 3000, sett flera som kör med dessa å dom verkar vara bra :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter å ska beställa PVC för dragning av ner till sumpen å retur men ja blir så jäkla förvirrad måste jag säga... Har borrat för 25mm rör dvs 34mm hål i karet, så slog det mig när jag satt och tittade på både triton och bioted att dom bara anger tex 25mm men sen om det är ytter eller innerdiameter framgår ingenstans av texten, måste nog dra iväg ett mail å fråga innan jag beställer :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo så pass hängde jag med :). Det var snarare så att jag inte visste om det var inner eller ytterdiameter på själva rören som var skrivna på bioted, men jag mailade å fick ett utförligt svar av Ted. Så rör är beställda å dom är skickade till mig, nu är det endast en returpump jag behöver för att köra igång karet, ska se om jag kan hitta nån bättre beg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag tagit mig vatten över huvet, denna bänk kommer från min far vi räknade å allt material ska räcka. Det har stått 6x 100l kar egentligen men ska byggas om till 150x60 med en höjd på 70 eller 90 cm har inte bestämt mig ännu, blir en jäkla massa kapande skulle ja tro

5aea7193-c84f-d1ef.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta det lugnt set dig ner andas i tio minuter sen ser du problemet och börjar om från början ;)

Problemet i det här fallet var att dom svarta 'vinklarna' du använder för att kunna bygga ihop hela bänken var fastlimmade å vägrade lossna, utan dom sprack istället. Så jag åker å köper virke imorrn, 15 meter 2" 4 (45x95) på Xl-bygg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...