Gå till innehåll

Nordin's 540L Planeringstråd.


Nordin

Rekommenderade inlägg

Sitter å velar mellan å köra balling, eller calcium reaktor. Har läst nånstans att det inte lönar sig att köra med ballin på kar större om det var 450L eller om de var runt 500L.

En reaktor känns ju lättare jämfört med balling, hur hade ni gjort ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Kommer inte bli någon start av detta karet förns innan April, Jag å tjejen har köpt en större lägenhet (4a) där jag kommer få ett Akvarie/Dator rum, känns onödigt att dra igång det för att plocka ner det, så jag kommer att vänta tills dess, å då hinner jag ju köpa på mig det jag behöver oxå :). Det som fattas för tillfället är

- UVC

- Doserpump

- Osmolator

Resten har jag redan köpt in och ligger och väntar :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klokt beslut, då får du lite mer planeringstid också.

Känns bara dumt å stressa fisk å korall för några månader, ju precis, men har nog tänkt klart hur det ska vara, en pelare och ett röse med sten :)

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Ja idag så fick jag äntligen fingrarna ur det djupa bruna och for å köpte reglar till byggnationen av bänken, köpte 24 meter 45x45 regel, så det ska börjas bygga på söndag är det tänkt, nu när jag lagt golvet klart i köket i den nya lägenheten så har jag lite tid över till akvariebänken.

Sitter oxå och funderar på salt, vilket jag känner mig manad på att testa, är riktigt sugen på Tritons egna Blue Ocean, men jag vet inte riktigt om jag vågar, kommer förmodligen sluta med att jag köper det jag alltid kör med, Tropic Marine Pro Reef.

Tips mottages mer än gärna!. (Jag VÄGRAR att köra med Red sea coral pro saltet!!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört typ 3x20kg Blue ocean, har funkat riktigt bra.

Okej, hur mycket räcker 20kg salt till?, står inget på Triton's hemsida, inte som jag hittat iallafall :).

Jag kör med Kent Sea Salt.

Har faktiskt försökt hitta det på internet men har fan inte lyckats:P

Har provat lite olika salt, Men det som funkat absolut bäst för min del är KZ Reefers Best.

Det saltet verkar otroligt bra, Men det är oxå otroligt dyrt ;/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är ju lite dyrt, Men jag anser att det är värt varenda krona. De är ju andå inte det dyraste på marknaden, Saltet löser sig väldigt snabbt i alla temperaturer jag provat iaf och håller bra värden.

Okej de låter ju bra, man kanske ska ta och pröva, det är ju alltid kul å pröva nya salter, hoppas bara man inte fastnar för det, då blir man ju ruinerad :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

menar inte alls att vara gnällig men 45x45 reglar är det inte lite väl klent till ett så pass stort kar?

eller du ska ha tjocka mdf skiver på sidorna som ska hjälpa till att staga upp de hela?

45*45 räcker gott och väl, Tror det blir spånskivor på sidorna har inte bestämt mig ännu :).

en bekant till mig kör med 45*45 till ett 720L alukar och har haft det i 5+år utan några som hellst problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...