Gå till innehåll

Nordin's 540L Planeringstråd.


Nordin

Rekommenderade inlägg

Du behöver ingen kran på det högre röret ner i sumpen, det kommer ta så lite vatten ändå.

25mm på hävert, 32mm på evakuering, 25mm på retur.

Om 25mm hävert skulle sättas igen så tar 32-röret allt vatten utan bekymmer samt kommer låta lite så att du upptäcker att det är något som är fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan ju vara en bra idé, hade faktiskt inte tänkt så långt att ha en 25 å en 32mm ner till sumpen. Tänkte att jag ska försöka få hålen borrade imorgon när jag kommer hem med karet och efter det beställa PVC, skulle va surt å råka krasha karet å köpt pvc i onödan :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart! mycket bra idé hade inte ens tänkt på de, blir bra mycke mindre slipning iallafall.

Köpte 3x diamanthålsågar och 3x diamantslip 'stift' med min otur kommer det inte vara nog! :P

Tro om man ska våga ge sig på att borra ikväll ? känner mig lite orolig inför det hela.

Hur pass nära bakre glaset och kanten vågar man borra?.

är de nått annat jag bör tänka på ? självklart låta hålsågen göra arbetet å inte trycka sig igenom, å kylvätska i form av vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder, den står i en balja nu där jag tippade i innehållet från min gamla skummare för å se om den vill skumma något men får inte till inställningen för att få småbubblor.

Sen så rören där vattnet rinner ur, där ska självklart sättas slangar å ner i sumpen för att det inte ska skvala å plaska.

Pumpen den drivs av är en aquabee på 2000l/h någon som har lite tips på finliret med bubblorna ?:)

post-5227-14468920473502_thumb.jpg

post-5227-14468920473699_thumb.jpg

post-5227-14468920473893_thumb.jpg

post-5227-14468920474079_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den funkar inte i sötvatten men det är ändå en god idé att köra den lite i vattenledningsvatten så blir du av med lite filmsläppmedel och sånt i/på rören.

Tänk att jag hade det på känn, men tyckte det lät konstigt, man lär sig nå nytt varje dag :). Ska blanda i ordning lite saltvatten så jag får se den in action :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst göre de Lagge :).

Just nu så sitter jag å skissar lite i sketchup och paint å klurar på hur jag ska bygga akvariemöbeln å hur hög den skall vara. En kompis som är snickare kommer hjälpa mig med själva bygget.

Funderar på om man ska ha bänken totalt 1m hög, karet är 60cm högt. så totalhöjd med bänk+kar blir 160, eftersom jag är ganska lång (186) så tror jag att det kommer bli bra, men å andra sidan blir de lite svårt att se in i karet från soffan då den är rätt låg. så jag velar lite mellan 80 och 100cm i bänkhöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var sagt att jag skulle borra karet ikväll, men de vart så sent att vi hämtade det från min mor's garage och det är bra kallt ute så jag var lite orolig att det kunde spricka av tempskillnader eller något så det får stå i vardagsrummet tills imorgon, å då ska jag banne mig inte dra mig för att göra det något mer! det får bära eller brista!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så skall det låta.Själv har jag dragit ut på mitt kar med.

Satt in en blå led i karet samt macroalger i refugiumet allt jag han med själv.

Är vi lata uppe i norr?

Bytheway visst är Timrå IK bra ;)

Lata skulle jag inte säga, bekväm jadå!.

Timrå ? nejnej vann på tur endast jävla tur, dom hade matchen dom första 10, sen var de MoDo's match, dom hade bara flyt att dommar:censur: tog ut timmander för absolut ingenting, sen plocka dom ut sin målvakt å lyckades pressa in pucken!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är riggat å det är bara att borra, har faktiskt borrat ner dom första millimetrarna nu, men nervositeten kröp på allt för mycket så tog en paus men en kall stor stark för att lugna nerverna lite.

Har gjort en sarg runt där jag skall borra så jag kan pytsa i lite vatten för kylning, även markerat vars jag skall borra, samt hur mycket som skall slipas. Hur pass noga är det att det blir exakt?, är det dead on eller har man lite å spela på ?, några toleranser?

Ifall någon har några värdefulla tips så kom med dom!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...