Gå till innehåll

Priser på akvarium med större vattenmängd?


Birdo

Rekommenderade inlägg

Har en liten fundering här.

När det kommer till driftkostand av ett akvarium.

Det jag funderar över är: Om man har ett akvarium på 500 liter med 50 kgs LS och 10 fiskar.

Kontra ett akvarium på 5000 liter med 50 kg LS och 10 fiskar.

Kommer det sistnämnda använda mer aktivt kol, fosfatremover och övriga tillsatser för koraller. Och då¨jag syftar på mer, Blir det 10 gånger mer eller bara något mer? Även vattenbyten undrar jag då över. Kommer desamma gälla, tex 10% en gång i månaden eller med den mängden kanske var 6 månad?

Nu räknar jag inte med skummare, pumpar, returpumpar etc.

och jag räknar med Halogenlampor över koraller och mindre ljus över de öppna ytorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite akademiskt att tänka i såna banor, bara välja några parametrar att ta med i beräkningarna, men borde bli ungefär det samma om man väljer de flesta spårämnen med mera, vissa kan det bli lite dyrare med då de avlägsnas mha avdunstning och sublimation. När det kommer till salt, det borde ju bli ungefär samma sak, vattenbytena blir större men behövs mer sällan för att få ner näringsnivåer och föra upp spårämnen, att ha regler som att man ska byta så och så mkt vatten varje den och den tidsperioden är för mig lika logiskt som att mäta W/L vatten när det kommer till ljus. Beror helt på belastning, inriktning, och som du säger när det gäller ljus, har man bara en korall i ett kar så kommer den mer eller mindre behöva samma ljus oberoende av storleken på karet för att trivas (lite mer i ett större kar om visningsdelen är den stora delen, då glasytorna reflekterar tillbaks en del ljus.

Men sen om man räknar med allt annat så blir det ju värre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svar. Jo 100 lappen per liter känner man igen.

Fast mitt 260 liter gick på mer än 100 kr/Liter och 800 mindre än 100kr/liter.

Och självklart går ström, osmos vatten etc upp i pris med.

Men nu var det som sagt det kemiska jag funderar mest på och driftkostnaderna, Inte priset för att starta upp karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen är det så då man vid vattenbyten och kanske via skummning och avdunstning förlorar en hel del av det man tillsätter. Tror inte att det bara är koraller som konsumerar det vi tillsätter. Tänk oxå på att oavsett hur lite sten du än må ha i ett 5000L-kar så kommer det troligen växa en herrans massa kalkalger och andra alger som konsumerar olika ämnen som ständigt måste tillsättas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi tar ett tomt akvarium och fyller med endast vatten så kommer där uppstå kalkalger vare se vi vill eller inte och dessa är de största förbrukarna av ämnen. De rekomendationer som står på förpackningarna är baserade på genomsnitts akvarium i förbrukning. Dock är det så att om man ska buffra upp tex ca från 350 till 440 i ett 5000l med olika småförpackningar så är det billigare att byta allt vatten. Vet att de här siffrerna inte stämmer som kommer men dock ett bra ex. om en korall förbrukar 1g ca utav 100g tillgängligt i vattenvolymen så tillsätter man 1g gör den det sen i ett 50l eller i ett 5000l spelar ingen roll. Det är samma sak med skummare har man 1 fisk per 10000l så kan man köra utan, men har man 10 st per 100 l får man skumma där efter.

Kanske vart lite rörigt men jag tycker att det finns alldeles för mycket konstigheter när det gäller tillsatser och skummare.

/Roobban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...