Gå till innehåll

PBM:s Elos120


PBM:

Rekommenderade inlägg

Jo jag tycker att det blev bra med BTN bakgrunden, kommer säkert o pilla dit några Zoanthus på den vart efter.

Har tydligen haft lite för dålig cirkulation mot Eyphulliorna för två av huvuden har åkt på Brown Kelly disease, har ökat cirkulationen nu o vifftat bort det mesta av den bruna sörjan så hoppas jag att det inte sprider sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var en sväng till Korallfisken idag för o ta en titt på den nya sändningen, det fanns en hel del o bla fina rosa Bubble tip Anemoner men någon sådan vart det inte idag iaf, mycket folk där idag.

Köpet idag bestod i en Hepatus samt två randiga kantålar/Banded piphfish.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har varit lite lat av mig, men bilder kommer.

Karet rullar på hyggligt det mesta ser bra ut dock så är det två Acanstrea so är lite ledsna, tror att dom har suttit lite för ljust.

Doserar nu 60ml/TropicMarin Biocalsium/dag samt att jag tillför TM k+ och A element/3ml dag samt en droppe TM Iodine/dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er

Under helgen så har Heliofungian inköpt från DeepOcean blivit lite risig o den börjar blotta sitt skelett på ena sidan, tråkigt för den var himla fin.

Läste på Reeflex nu om den och där står den som mycket svår.. lite lustigt jag brukar läsa om koraller på http://www.liveaquaria.com/ och där är Heliofungian som medel.

Jaja tråkigt är det iaf.

Det är väl dags att jag bidrar med några bilder då.. iaf några.

post-4346-14468921363167_thumb.jpg

post-4346-14468921363309_thumb.jpg

post-4346-14468921363463_thumb.jpg

post-4346-14468921363584_thumb.jpg

post-4346-14468921363719_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart ett lite försenat vattenbyte idag på 40l, försöker hålla en intervall på 10 dagar mellan vb men det drog över några dagar denna gång.

Det är även dags att byta Fosfatremover och Kol men det får vi ta imorgon tror jag.

Har testat den nya betaverisionen till profilux:n v6.0.1.2 o den funkar faktiskt riktigt bra, några mindre buggar finn iofs men i det stora så är allt lite lättare o ställa in, det var ju lite yxigt i den gamla ver.

Lägger med en bild hur ljuset styrs just nu.

post-4346-1446892141334_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställ ner din Fungia i sanden, där kommer den trivas bättre. Och har du tur så läker den, dock är de svåra att klara när de väl fått en skada. Den typen av Heliofungia du har, kan förflytta sig själv över sandbotten.

Heliofungian har fått en lite skuggiare plats i sanden men tyvärr så tror jag inte det kommer att läka, blir mer o mer synbart skelett.

Placeringen först var i mitten partiett längst bak i sanden för Fungian men sen kom ..... Ja ni vet vem .... O tyckte att den där korallen som är så fin ska inte den vara längre fram, hmm varför ska man lyssna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet rullar på, tyvärr även med motgång ... är ju som sagt några koraller som inte mår så bra Heliofungian samt två Acanstrea är inte på topp så att siga Acans korallerna borde kunna repa sig tycker jag( fick skuggigare platser för flera veckor sedan) men det ser värre ut för fungian.

Den gröna Digitatan som inte har växt nått (i denna burk) har nu kommit igång o växer på riktigt bra fina stora polyper o många växtzoner.

Lägger med en bild på Denna Montipora Digitata samt en bild på en Blå/rosa knapp, är ganska så ok men har tråkig kant, i blåljuset är den riktigt fin med sina rosa punkter men jag har så svårt o ta några vettiga bilder i blå ljuset så denna bild är i dagsljus.

Hmm ne

post-4346-14468921428569_thumb.jpg

post-4346-14468921428719_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mätt lite vattenvärden idag o i det stora hela så är det ok men Nitraten är lite hög men är på väg ner, Mg bör ju höjas lite också.

No3 = 15 , Salifert

Kh = 13,1 , Salifert

Po4 = 0 , Jbl

Ca = 400 , Elos

Mg = 1300 , Elos

Ph = 8,2 , Elos

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Dags för en lite uppdatering .. ja fast det händer inte så mycket, har under några veckor haft ganska mycket kiselalger samt cyano i gruset men jag ser en viss avmattning på den fronten så med lite tur är den snart borta.

Förutom det så ser det ganska så ok ut i karet o vattenvärderna är helt ok .. ja lite högt Kh är det.

Mina vattenvärden den 31/3

No3 = 0 , Salifert

Kh = 12,8 , Salifert

Po4 = 0 , Jbl

Ca = 400 , Elos

Mg = 1300 , Elos

Ph = 8,2 , Elos

Salthalt = 1,024

Ett par bilder kan jag bjuda på, senaste köpen hos korallfisken en fin Grön Zohantus samt en Maxima.

post-4346-1446892171308_thumb.jpg

post-4346-14468921713226_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Stödmatar du musslan? Jag har en maxima i mitt RSM kar som trivs riktigt bra med hjälp av lite matning samt längre ljustid.

Ja pyttsar i Pro Coral Phyton från TropicMarin någon gång då o då inte så offta, sedan ger jag ReefPearls två gånger i veckan o kanske tar musslorna lite av det också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Lite lång tid mellan uppdateringarna ... men det händer inte så jätte mycket utan det mesta rullar på.

Vattenvärderna har varit väldigt bra sista tiden o det mesta ser bra ut .. iaf ok

nja jag kämpar ju med en del Cyano i gruset o det är inte det lättaste o bli av med men det är väl bara o streta emot o suga upp det mesta av det .

Så vi bjuder väl på några bilder.

post-4346-14468922165733_thumb.jpg

post-4346-1446892216588_thumb.jpg

post-4346-14468922166002_thumb.jpg

post-4346-14468922166142_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det står iaf på plats det är ett Elos120, 340 liter och har måtten 120x57x60 l,b,h.

Jag är intresserad av att inhandla ett Elos 120 system och undrar över måtten - är karet 120x57x60, det blir ju 410 liter? På Elos hemsida står måtten 120x50x50 300 liter men i katalogen (på samma hemsida) 120x57x60 340 liter :smiley24:

Har nu fått reda på (via dogman) att karet är 120x57x60 men 340 liter vilket jag inte får ihop - räknar man på något annat sätt :snurrig:

Tack hur som helst för en mycket inspirerande tråd från en som inte kan räkna?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är intresserad av att inhandla ett Elos 120 system och undrar över måtten - är karet 120x57x60, det blir ju 410 liter? På Elos hemsida står måtten 120x50x50 300 liter men i katalogen (på samma hemsida) 120x57x60 340 liter :smiley24:

Har nu fått reda på (via dogman) att karet är 120x57x60 men 340 liter vilket jag inte får ihop - räknar man på något annat sätt :snurrig:

Tack hur som helst för en mycket inspirerande tråd från en som inte kan räkna?!

Jag kan vara ute och cykla, hört fel eller liknande men jag tror elos har ändrat sina mått lite fram och tillbaka. Har man fått ett som är 120x57x50 340l (läs 50 på slutet) så har man haft tur för standard brukar det vara 120x50x50 300l. Nu tror jag det är 120x50x50 som är standard elos 120 men man kan beställa ett som är 120x57x50 som heter elos120"nånting" inte XL för de e annat, men det kostar tyvär ganska mycket mer än standard karet (typ 20-30% mer).

men som sagt ta detta med en nypa salt men jag tror jag e ganska nära verkligheten :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elos har tydligen ändrat måtten på sina kar så det är som Turboadde skriver,

Elos 120=300l, Elos XL=480l.

Dock så har mitt 120 måtten 120x57x50 =340l inte 120x57x60 som jag tydligen skrev i tidigare inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inhadlade en Korallväktare (Longnose Hawkfish) idag från KorallFisken men

det blev inte någott trevligt mottagande från herr Sixliner, får verkligen hoppas att det lugnar ner sig över natten annars så lär väl Korallväktarn bli ihjäl stressad.

Är också lite irriterad på Kofferten som är på vissa koraller lite väl mycket.. tråkigt, den stora Musslan har även den fått lite skader på manteln men det kanske jag inte kan skylla på kofferten.

Sand-sjöstjärnan syns inte till så ofta med idag så var den framme o tog en promenad.

post-4346-14468922190837_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under tiden SVG har blivit uppgraderat så har det har hänt en inte fullt så rolig grej.

Åskovädret i Tisdags tog med sig både Profilux3 Ex samt AI belysningen, vart jävligt däppad så klart men skade-anmälan är gjord och en provisorisk belysning på plats, inget jätte ljus men det ska väl hålle korallerna i liv hoppas jag.

Några reservdelar har inte blivit beställde heller av AI för jag har inte fått helt klart hur mycket som måste bytas men hoppas det kan skicka i början av nästa vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...