Gå till innehåll

PBM:s Elos120


PBM:

Rekommenderade inlägg

Har du nån aning om vilka fiskar och koraller du ska ha, kan verkligen rekommendera släktet Meiacanthus som är snygga och icke aggressiva små blennider, klart roligaste firren hittils

Lite svårt o bestämma vad det blir för fiskar men en mindre stimfisk ska det bli sedan är jag sugen på en Mirakel Abborre (Calloplesiops altivelis), annars så vet jag inte vad det blir lite av tillfällighet vad handlarn har hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30kg Sand (Natur Ocean 0,5-1,7mm) samt 25kg LS är nu i karet, en grov placering av stenen är gjord men sista ordet är inte sagt ännu.

Kommer flytta över en del LS när karet har dom rätta värdena från RSM burken.

Just nu så är det lite grumligt i karet så bild kommer upp senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sand o sten har varit i nästan två veckor nu men har lite Nitrit i karet men det är på väg ner så städpatrullen får vänta lite.

Placeringen av sten har jag inte ändrat ännu men eftersom det ska i mer sten så blir det en justering var det lider.

Tunze pumpen 6105 och GHL Profilux3 kontrollern har äntligen kommit så dom har tagits i bruk, lite roligt o fixa med grejorna.

Några bilder som det ser ut nu.

post-4346-14468920678047_thumb.jpg

post-4346-14468920678201_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Veckorna rullar på o det är snart Jul... karet tuffar på så sakteliga och idag har jag flyttat över dom sista korallerna samt fiskar, så jag har bråkat lite med placering av korallerna men är för stunden ganska nöjd.

Ska försöka ta mig tid o ge er några bilder av karet under helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer några bilder på karet, korallernas tid i karet varierar från 1-10 dagar så vissa har inte hunnit ställa om sig, dock så ser nästan alla helt ok ut men vi får se hur dom reagerar på ljuset när det gått en längre tid.

Belysningen kör jag lite försiktigt så här i början det vita går upp till 55% och det blå till 40% och den totala tiden är 5tim vitt samt 6tim blått men ökar lite försiktigt på tiden var 3-4 dag, när jag sedan har nått maxtiden för ljuset/dag så kommer jag öka på ljusstyrkan.

Har blandat till för vattenbyte imorgon 40L.

O så bilderna...

post-4346-14468920802868_thumb.jpg

post-4346-14468920803056_thumb.jpg

post-4346-14468920803238_thumb.jpg

post-4346-1446892080341_thumb.jpg

post-4346-14468920803544_thumb.jpg

post-4346-14468920803678_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser riktigt bra ut peter.. funderade du någosin på att BTNan in avriningen också ?

gott om plats till för många fraggar.. så det är bara o köra på..

mvh manne

Hallå Manne

Jo från början var faktiskt tanken o limma BTN bakgrund runt avriningen men av någon anledning som jag inte kommer ihåg nu så struntade jag i det ..kanske var det rätt kanske var det fel.

Det ska väl få plats med en del roligt till i burken tycker jag, någon mussla står högt på listan o en trevlig rörmask likaså o Scolymias o ..... .... ja det finn som sagt många gobitar som väntar där ute.

Ytterligare i fiskväg så vet jag inte vad det blir förmodligen lite vad som kommer in till den lokala handlarn men jag skulle gärna tänka mig en Mirakel abborre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tiden går och det är Nytt år om några dagar, karet rullar på bra fisk o koraller tycks trivas så det ska bli intressant o se hur korallerna tar sig i framtiden.

Har buffrat upp Ca:t lite nu senaste dagarna från 350 till 420/430 ungefär

Senaste mätvärdena

Ca: 420/430 Elos

Mg: 1400 Elos

No3: 15 Salifert

Kh: 13,8 Salifert

Ph: 8,0 sera

No2: 0 Sera

po4: 0 JBL

Några nya koraller har det blivit bla två stenar med Blasto, en grönaktig Ricordea, en Euphyllia samt ytterligare en som jag dock inte kan namnet på

Sedan så köpte jag en Spindelkrabba men av någon anlednings så tappade den fyra av benen efter fem dagar o efter ytterligare en dag så var den så dålig att jag plockade upp den.

Tråkigt när sådant händer kanske borde jag ha försökt att mata den mer eller också så var den redan i så dåligt skick efter alla transporter..

ja o så lite bilder:

post-4346-1446892097061_thumb.jpg

post-4346-14468920972949_thumb.jpg

post-4346-1446892097315_thumb.jpg

post-4346-14468920973312_thumb.jpg

post-4346-14468920973468_thumb.jpg

post-4346-14468920973643_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vackert! ser RIKTIGT bra ut! Någon speciell anledning till att du satte dit btn bakrund? istället för svart? (kanske är en smaksak)

Nja det är väl mest att jag tycker det ser lite bättre ut med Btn-bakgrund,sedan går det ju ypperligt att fästa mindre koraller som Zoanthus o Ricordea på bakgrunden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh så vackert Peter!!!

Detta ska bli kul att följa allteftersom det fylls på med koraller!

Bra Jobbat! Eftersom jag har sett karet "live" så kan jag intyga på att det ser helt sjukt bra ut :)

Tack tack, nu ska vi ju inte överdriva men det ser väl ok ut iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...