Gå till innehåll

Vattenpåfyllning - säkerhet..


Cyruz

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag håller på att bygga ett styrsystem till mitt kar i form av en PLC (siemens logo), och håller nu på med vattenpåfyllningsdelen av programmet...

Tänkte kolla om någon har några åsikter om säkerhet när det gäller vattenpåfyllningen...

mitt system är tänkt att fungera som följer...

fyra nivågivare (låg nivå i karet, normal nivå i karet, HÖG NIVÅ i karet, slut på osmos-vatten) styr via plc:n en påfyllningspump...

När lågnivå-givaren varit påverkad i fem sekunder triggas pumpen för påfyllning.

När normalnivå-givaren blir påverkad bryts strömmen till påfyllningspumpen.

Om HÖGNIVÅ-givaren blir påverkad (vilket inte bör hända om allt fungerar som det ska) så bryts strömen till pumpen och ett högnivå-larm löser ut, pumpen kommer inte att kunna starta förrän detta larm är kvitterat.

Ännu en förutsättning för att pumpen ska starta är att givaren för "osmosvatten slut" inte är påverkad.

Jag har även tänkt lägga in att pumpen bara ska gå X antal sekunder per gång, och om lågnivågivaren fortfarande är påverkad efter dessa sekunder går ett larm (pumpfel/läckage) som även det måste kvitteras innan pumpen kan startas igen.

Larmen för högnivå samt pumpfel/läckage kommer eventuellt i framtiden även att trigga en GSM-modul som skickar ett larm-sms till min mobil...

Någon som har åsikter på detta, och någon idé om ytterligare säkerhet man skulle kunna lägga till?

Och Är det förresten någon som vet om det finns några fuktgivare till vettiga priser som man skulle kunna sätta på bänken/golvet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Kul att du bygger en egen styrenhet. Har du möjlighet och lust så skulle det vara väldigt interessant om du skrev hur du gjort, delar, logik, program och dylikt. det verkar ju finnas några här som är intresserade av just denna del.

Intressant är också vilken typ av nivåmätare du kommer att använda och det kanske avgör hur du bör placera dina punkter. det du skissar är ju en normal vippstyrning i en pumpgrop men min uppfattning är att det inte är nödvändigt i ett akvarium. Efter det är en påfyllning och man gärna vill hålla en rätt så stadig nivå så brukar det enklaste vara en flytkropps givare med alla dess begränsningar för igensättningar av kalk och annat. Då behöver du bara ta in en signal (on). En fördröjningsinställning som du beskriver är bra, men jag skulle göra den inställbar mellan exempelvis 5 sek och låt oss sägga 60 sek. När nivågivaren säger off så är det också (enligt min erfarenhet) bra att ha en fördröjning där också - ställbar så man kan justera lite. En högnivågivare med larm och spärrfunktion är bra också, samma med en larm/spärrfunktion om pumpen varit på en längre tid. Gör den ställbar så kan du själv justera sedan.

En lågnivåspärr i tom osmosbehållare (för att hindra torrkörning av pumpen) är som du säger heller inte fel.

För fuktgivare så sök lite på fuktband. Följande två länkar ger ett litet tips

http://www.wideco.se/pdfarkiv/Fuktlarmband%20MultiDetect.pdf

http://www.iotec.se/pdf/901-0106sv.pdf

Du kanske kan programera ditt system så att omvandlingsenheten inte behös utan att larmet går pga minskad resistans i bandet

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar som du tänkt på det mesta, när det kommer till sensorerna nära saltvattnet så kan det vara en idé att ha sensorerna med redundans (beroende på teknologi dock, men tänker mekaniska) beroende på hur mycket saltskvätt och saltkrypning man brukar råka ut för. Och självklart testa regelbundet att högnivå sensorn fungerar bra, lätt att den står i åratal för att sen inte fungera när den väl behövs pga nåt som fastnat eller så under åren.

En fråga som relaterar till den om fuktsensorerna/fuktbanden, fungerar dem även med osmosvatten som har dålig ledningsförmåga, funderar ibland bara på om man ska fixa magnetventil för påfyllning av osmosen och vill ha hängslen, livrem och superlim för att hålla upp byxorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga som relaterar till den om fuktsensorerna/fuktbanden, fungerar dem även med osmosvatten som har dålig ledningsförmåga, funderar ibland bara på om man ska fixa magnetventil för påfyllning av osmosen och vill ha hängslen, livrem och superlim för att hålla upp byxorna.

Bra fråga - svaret är - har inte en aning - men det kanske går att lägga lite salt (eller gni in det försiktigt) på bandet så funkar det även om det kommer osmosvatten på det inbillar jag mig. Har dock inte provat.

Vad gäller nivågivare så finns det ju metoder utan rörliga delar man kan använda - i en annan tråd nämnde Claes_A att tillverkat av grafitstavar från gamla brunstensbatterier tror jag. Den mest tillförlitliga modellen jag känner till är dock den typ som sitter i alla tvättmaskiner, har dock inte provat i kvarier med den tekniken.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog kopplat högnivågivaren direkt via ett extra relä i serie med påfyllningspumpen. Visserligen är dagens styrsystem driftssäkra men med halvledare och mjukvara (en bugg är alltid en bugg hur skicklig programeraren än är:)) inblandat vill jag ha en extra nivå av säkerhet.

Du kan ju trigga en ingång ändå från samma givare för att få larmet.

Är kanske nojjig, jobbar med säkerhet för medicintekniska apparater och där tillåts som regel en säkerhetskritisk funktion aldrig vara beroende av endast ett styrsystem.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, och tack för synpunkterna!

beträffande hur jag har gjort, samt med vilka delar och dyl. så tänkte jag försöka få ihop något om det när jag har version 1 (endast vattenpåfyllning ;)) igång, men i enkla drag så bygger det som sagt på en "siemens logo!" med expansionsmoduler, som styr reläer som i sin tur styr vanliga 230V-uttag... allt placerat på DIN-skenor i en norm-kapsling.

Jag hade kunnat driva uttagen direkt ifrån PLC:ns utgångar, då dom tål 5 ampere, men det känns säkrare med relän i mellan, plus att det är billigare att byta ett brunnet relä än en brunnen logikmodul smiley1.gif

Men.... som sagt, förhoppningsvis får jag ihop något mer ingående med lite bilder så småningom.

Beträffande frågan om antal givare så var jag först inne på, som du sa Lasse, att bara ha en "on-givare" och ska väl säga att jag inte helt har bestämt mig angående detta än....

anledningen till att jag nu är mer inne på att även ha en givare för "nivå lagom" är att om man bara har en "on-givare" så måste man sätta en frånslagsfördröjning på pumpen för att den inte ska behöva starta alltför ofta, och med tanke på att flödet från pumpen antagligen kommer variera en hel del med nivån i osmos-tunnan (kommer väl nästan skilja en meter i tryckhöjd mellan tom och full tunna) så känns inte enbart tidsstyrning riktigt bra...

Men sen är som sagt frågan hur nära varandra i höjdled man kan lägga givarna för lagom resp. låg nivå utan att det strular.

Då jag dessutom än så länge har valt modellen "flöte-hänger-i-microbrytare" så känns det väl som justeringen kanske inte blir alltför exakt, så det är mycket möjligt att det väger över mot endast "on-givare" igen...

Kommer även att söka efter andra former av givare så småningom, men är skeptisk till nivågivare modell "kjell.com", dom känns inte riktigt säkra...

Har nån svag aning om att det ska finnas någon form av givare (induktiva, eller kapacitiva?) som används t.ex. till avloppstankar och dylikt som man kan sätta på utsidan av tanken... dessa vore intressanta att få veta lite mer om...

Lasse ---> Hur fungerar nivågivarna i tvättmaskiner??

Beträffande justering av de olika tids-styrningarna så kommer jag till en början att skippa potentiometer, då jag kommer att ha en skärm med knappar sitt ovanför akvariet, genom vilken jag kan komma åt att justera tiderna i programmet på ett förhållandevis enkelt sätt.

Tack för tipset om fuktband, ska jaga lite information om det.

Robert---> tanken att lägga pumpen direkt via ett relä har slagit mig också, men vafan, lite sport ska det väl vara ;)

skämt åsido, det är nog mycket möjligt att det blir så innan det är klart...

Tror dessutom att till en början kommer jag bara låta lågnivå trigga ett larm som måste bekräftas med en knapptryckning för att påfyllningen ska starta, så att man får övervaka det ett tag och se att allt verkar OK.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmmm, insåg just att någon mer säkerhet måste till....

Testade min skapelse med en batteriladdare (det som låg närmast) inkopplad i uttaget för påfyllningspumpen, den slog till som den skulle när jag aktiverade ingången för "nivå låg", och när jag sedan aktiverade ingången för "normal nivå" så slocknade lysdiodenpå reläet som styr det uttaget, dock fortsatte batteriladdaren att surra, första microsekunden så var tanken att det satt en konding i batteriladdaren, men när den fortsatte surra spred sig oron.... Ve och fasa! reläkontakten hade klibbat ihop...

Jag plockade reläet ur sockeln, och satte sedan i det igen, då var allt ok igen...

Gjorde samma procedur ytterligare en gång, och reläkontakten klibbade ihop IGEN!, men släppte dock när jag knackade på reläet...

Nu kan jag inte få det att hända igen, så jag misstänker att det berodde på en liten oljefilm på kontakterna i reläet som nu är borta...

Hursomhelst så känns det inget vidare....

Någon idé hur jag bygger bort denna risk?

En tanke var två reläer i serie för att minimera risken, men jag vet inte....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart det ska va lite sport :)

Är det en laddare med linjär trafo? En tung klump alltså?

Startströmmen fick i så fall säkert kontaktblecken att svetsa. Om det händer eller inte händer kan även bero på vart i sinuskurvan tillslaget sker.

Kan vara värt att tänka på att även en pump är induktiv last med potentiellt hög startström.

Är reläerna godkända för induktiv last?

Strömstyrkan för induktiv last brukar stå inom parentes på märkningen.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Surrande batteriladdare låter som 12v blycells laddare. De brukar ju dra ett par A i alla fall. "Något" mer än vad en av våra pumpar lägger på som last. Eller är jag helt fel på det?

Någon form för "mjukstart" krets torde vara av nöden, vilket jag misstänker är sant för att driva MH lampor osv med. Tyvärr är det antagligen inte helt simpelt att bygga för växelström...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, om reläerna klarar induktiv last har jag faktiskt inte tänkt på att kolla...

dom är av typen 700-HK36Z24-4 (allen bradley), hittar dock ingen bra spec. som anger detta....

Beträffande batteriladdaren så vet jag inte heller om den har linjär trafo eller ej, det är en laddare för lithium-ion batterier till en mutterdragare om det säger något...

Men om det nu var så att reläet inte klarade startströmmen så känns det samtidigt konstigt att det inte hände igen senare, nu kan jag inte få fram samma fenomen igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta nu här. Är inte alla motorer induktiva laster? Vad jag är ute och åker efter är att även icke dränkbara motorpumpar torde vara utsatta för samma dilemma. Undantagen borde vara pumpar med switchad transformering av drivspänningen. magnetiska lindningar, oavsett om det är motorer, eller transformatorer, torde vara i klassen induktiva laster? Tror jag. Om det inte märkts redan kan jag nämna att jag rör mig utanför området där jag anser mig veta, så om någon anser att något är rätt eller fel, tar jag inte illa upp av att det komenteras.

"Det mesta" i akvariesammanhang, i det närmaste allt med energibehov av rang, är ju induktiva laster. MH med magnetisk balast, T5/T8, pumpar... Ja?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, då var man hemma från jobbet igen och kan kika närmare på reläerna...

Några siffror inom parentes finns inte, dom är däremot märkta som följer:

16A 277V AC

10A 30V DC

B300, R300 Pilot Duty

1/3 HP 7.2A 110-120V AC

3/4 HP 6.9A 220-240V AC

Jag tolkar detta som att det klarar 16A resistiv belastning vid 240VAC samt 6.9A induktiv belastning vid 240VAC, eller har jag fel??

Sen förstår jag inte HP-angivelserna vilka jag antar anger "horsepower" då 3/4 HP är ungefär 560W, men 6.9A med en spänning på 240V är 1656W....

Såååå, det är något som inte rimmar i mitt huvud...

Kollade förresten specen på batteriladdaren också, och den är spec'ad till 90W, och ska avsäkras med 3.15A...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genom att ström och spänning inte riktigt går i takt till en motor så blir 6,9A x 230v = 1656vA vilket mycket väl kan vara samma som 560w. ( sökord reaktiv effekt eller vA/w ).

Batteriladdaren drar mer än 3,15 ampere i startögonblicket men det klarar sig för säkringen är trög och tål större ström än så under ett ögonblick.

(http://www.ha.ax/~kjell/HA_09_10/ET_2/Elektronik_1/Till%20webben/Elfa%20fakta.pdf sid 3/73)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...