Gå till innehåll

Fluorescens fråga


LN21

Rekommenderade inlägg

Kan det vara så att det finns ett samband mellan flouresens och blått ljus?

I en parallell tråd här på forumet påtalas nytta av blåljustet.

Är det lättare att för korallen att fluorosera blått ljus?

Om det är så och Lasses teori stämmer att det finns en nytta med flouresensen så kan korallen genom att välja "blå" tillväxtplats optimera sitt nyttointag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lasse, jag tror att många av de mekanismer som vi för angående växter också gäller för koraller. Båda är ganska stillasittande organismer som bygger grenlika strukturer mot ljuset. De kan inte springa iväg om ljusförhållanden skulle ändras och det gör dessa förhållanden inom loppet av veckor och månader. Koraller växer ju och skuggar sig själva och andra. De växer ut från mörkare förhållanden mot ljusare. Och sen har vi ju årstiderna (de två...) även där koraller växer.

Därmed så ser jag en roll för ett ganska långsamt ljusskydd. Ett skydd som korallerna kan låta uttrycka i exponerade grenar men strunta i att slösa energi när grenarna är skuggade. Växter gör detsamma - t ex när de skyddar sig mot UV-ljus via inte fullt så spektakulära molekyler som fluorescerande molekyler. Den som försökt flytta ut en växt som stått i växthus i fullt solsken på våren vet att den till stor del dör ner när den kommer ut i solen. Och även vi människor har likande mekanismer - solbränna som också uppträder ganska långsamt.

Ändrat av Claes_A
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så att det finns ett samband mellan flouresens och blått ljus?

I en parallell tråd här på forumet påtalas nytta av blåljustet.

Är det lättare att för korallen att fluorosera blått ljus?

Om det är så och Lasses teori stämmer att det finns en nytta med flouresensen så kan korallen genom att välja "blå" tillväxtplats optimera sitt nyttointag.

I artikeln som jag gick igenom ovan så visade författarna att ljust blått ljus var det som ökade mängden fluorescenta proteiner i korallen. Rött ljus gjorde det inte, vilket stämmer med temat i granntråden att rött ljus inte gör någonting eller är rent negativt för de flesta stenkoraller. Om det blå ljuset är det som triggar mer uttryck av fluorescenta proteiner pga att det är det vanligaste ljuset i havet eller om det finns andra skäl låter jag vara osagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå det kan jag köpa Claes (#52) plus ett antal andra förklaringar om varför det kan vara en fördel med ökad fluorescens genom att öka antalet proteiner men min invändning gällde Stigs resonemang där han argumentera för "skyddsteorin" genom att säga att det var bättre att ha denna effekt än att minska eller öka zooxantellerna och då tog det korta perspektivet som flukturerande instrålning på dag eller timmbasis. Detta tycker jag inte att det finns fog för. Och ett annat faktum som måste vara viktigt för att styrka teorin om skydssfaktor är att om vi vet om det är just de fotoner som är fotosyntetiskt aktiva som också utgör basen för fluorescensen. Detta kanske Janis experimnent kan ge en fingervisning om.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag tycker att koraller använder flourecens att locka till sig plankton, förlorar energi kanske, men vinner ju också. Samma kan man se hos köttätande växt( kommer inte på namnet), som lockar till sig flygor med ljus på natten ( däremot osynlig ljus till människan).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att koraller använder flourecens att locka till sig plankton, förlorar energi kanske, men vinner ju också. Samma kan man se hos köttätande växt( kommer inte på namnet), som lockar till sig flygor med ljus på natten ( däremot osynlig ljus till människan).

Du förlorar ingen energi på fluorscens - du vinner energi eftersom de fotoner som utgör flourcensen har lägre energiinnehåll (längre våglängd) än de som går in.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Olika pigment fluorescerar olika mycket vid olika våglängder, mina violetta dioder ger extrem fluorescens i det gröna spektrat (t.o.m vattnet (antagligen diverse organiska föreningar lyser lite grönt), men inte så mycket i andra våglängder, de har en våglängd på 390-430nm, vid 440-460nm (royal blue spektrat) är väldigt många pigment aktiv upptagning av ljuset, området däremellan har jag inte testat själv. Men tror att har man 420-460nm så har man fångat in väldigt många pigment, vilket ju ett visst chip har gjort rätt väl, säkert helt av en slump :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en uppgift jag fick av en kille på RC. Uppgiftlämnaren lämnade till och med olika procentsatser och han tyckte att lägre än 420 inte var värt att ta med. När vi säger 420 så går ju spektrat mellan 400 - 440 men en extrem topp vid 420. 420 är ockse ena de olika klorofyllernas absorbanstopp.

MVH Lasse

Det chippet har tillkommit av ren slump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att under 420 inte är värt att ta med, det är helt uppenbart av mina violetta, visst ger de vissa specifika effekter så att vissa koraller får speciella färger, men bieffekterna av det lysande vattnet som kommer av de riktigt korta våglängderna gör det inte värt det, eller i så fall som en spot-effekt över specifika koraller, men kan inte säga om en 420nm skulle ge samma effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...