Gå till innehåll

girade hörn


ballsam

Rekommenderade inlägg

snubblade över nåt jag inte tänkt på i en tråd för ett tag sedan; girade hörn. dvs att glaset i akvariet har slipats så man får 45 grader vinkel i limningen.. blev nyfiken på om nån har erfarenhet av det (?). kan tänka mej att man skulle kunna göra snygga hörn, men undrar om det innebär minskad hållbarhet på något vis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om limningarna blir så mycket snyggare faktiskt. Skillnaden är att man inte kan titta in i glaset från sidan, på något av hållen. Hörnet ser alltså likadant ut på båda sidorna. Fogen borde bli starkare, men samtidigt blir glaset känsligare i ändarna där man slipat. Jag vet inte riktigt. Jag gillar utseendet, men jag är mer tveksam till om det fyller någon funktion i ett akvarium.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om limningarna blir så mycket snyggare faktiskt. Skillnaden är att man inte kan titta in i glaset från sidan, på något av hållen. Hörnet ser alltså likadant ut på båda sidorna. Fogen borde bli starkare, men samtidigt blir glaset känsligare i ändarna där man slipat. Jag vet inte riktigt. Jag gillar utseendet, men jag är mer tveksam till om det fyller någon funktion i ett akvarium.

B!

:snurrig: brukar du kolla in i glaset från sidan? :snurrig:

Man brukar även gira girningen för att så sätt inte skada kanten på glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Poängen var väll att om man tycker det är snyggare med en svart limfog får man den oavsett om man tittar in i karet från lång eller kortsidan.

Om man bryter "udden" på det girade glaset minskar man fogens anläggningsyta, men skyddar glaset, så det kan väll sluta med något bredare anläggningsyta än icke girat, och hörn som tål att man hanterar karet. Win win?

Inte sett några kar byggda så här men jag snackade med glasmästaren om det, och de visade en monter som var byggd så, dock utan att man brytit udden efter girningen, men så var det en lite mindre sak i jämförelse med de flesta akvarium.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...