Gå till innehåll

Konvertering från Discus till saltvatten


lynxen

Rekommenderade inlägg

Har tröttnat på sunkigt sötvatten och tänkte konvertera till saltvatten.

Fråga ett: har ett 500L sötvatten med aluram kan jag använda detta och i såfall borra detta för ytavrinning till en ca 300L sump eller måste det vara halglaskar?

Två: Räcker det med 5000L pumpkapacitet till detta eller jag skall gå upp till 8000L?

Tre: skall skummaren klara både sump och karet? Räcker det med en som klarar 800L eller skall välja en som klarar mer?

Fyra: Har 4X100L kar i en ramp 2 i bredd och 2 i höjd med aluram vad kan jag ha dessa till? Går det att koppla dessa till övriga systemet för att få mer volym eller jag skall ha dessa till osmosvatten för vatten byten?

Alla era svar mottages med tacksamhet samt är det nån i Skåne som skall sälja något som kan passa denna combon får ni gärna höra av er.

MVH// Danny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fråga nr 1 kan jag svara på. Aluram fungerar utmärkt, jag har själv ett 220L aluram och hämtade just ett 540L som ska bli salt det med. det du bör göra innan är att borra ur nitarna till mittstaget och sätta i nya och silikona dem, en del silikonar hela mittstaget och all aluminium som kommer utsättas för saltvatten, jag har endast bytt popnitarna och silikonat dom och det fungerar utmärkt för mig!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren ska klara den totala vattenvolymen och inte enbart sumpvolymen. Att överdimensionera skummaren är nog en bra idé då de flesta skummares angivna kapacitet brukar vara vid genomsnittlig belastning. Finns enligt mitt vetande inga negativa effekter av "för mycket" skummning.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ballsam: 5000 totalt eller jag skall räkna in 10x den totala volymen? Så jag har ca 8000L pumpar för akvarium+sump ca 800L.

Smaken är som baken men vilka märken tycker ni funkar bra till skummare?

Funderar på att glasa upp ett hörn100x100mm och sätta kammar på det och sen borra samma hörn till sump.

Alla svar mottages med tacksamhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror väl på hur du har tänkt födela den cirkulationen, men rent spontant känns det i underkant. Har ett kar på 400 liter med 4 pumpar på 5000 liter styck. Skulle visserligen säkert räcka med 2, men när det gäller cirkulation tror jag det är bättre att ta i lite. Blunda å tänk dej en bild av hur det ser ut när du snorklar eller dyker.. i havet är det mycket vatten i (dynamisk eller vad det heter) rörelse.. Hoppas jag inte snurrade till det för dej. Helt rätt att hiva iväg diskusarna å satsa på salt istället. Gjorde samma sak själv, å har inte ångrat det..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ballsam: 5000 totalt eller jag skall räkna in 10x den totala volymen? Så jag har ca 8000L pumpar för akvarium+sump ca 800L.

Smaken är som baken men vilka märken tycker ni funkar bra till skummare?

Funderar på att glasa upp ett hörn100x100mm och sätta kammar på det och sen borra samma hörn till sump.

Alla svar mottages med tacksamhet.

jag har 1 pump på 15000L till mitt 350 liters hörnkar men vill ha fler pumpar i men har ej hittat nån bra lösning än. hade en seio polario 15000L innan men fick pengarna tillbaks på den då den var kass. pumpen jag har nu är en resun wavemaker 15000A o den funkar väl ok men är rätt stor ( iofs inte större än en polario )

Returpumpen upp hade jag kört samma liter/h som du kommer ha på skummaren.

skummaren hade jag köpt som klarar upp till 1500L vattenvolym iaf.

sen vilka märken du väljer är ju helt upp till hur mycket du tänkte lägga på karet. men ska du hålla dig på låga summor så hade jag kollat på bubble magus som gör fantastiska skummare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10x Är en gammal regel som ligger o spökar från powerhead eran, dvs det blir på tok för klent enligt mig.

Satsa på 50-70x med streampumpar, det går att ha mer än så...

Jag har 4x5500 liter 2x4500 och 1x6500 i mitt 500 liters;), för att inte räkna med returen och jag planerar att öka totaleffekten.

När det kommer till skummare så satsa på en tyst och effektiv variant, tillverkarnas rekomendationer bör tas med en nypa salt;) dvs jag halverar nästan deras rek.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns kanon Petter

Hämtar ett RSM 130 i morgon så jag för väl köra fram lite osmosvatten nu.

Mjukstartar med ett sånt så man har lite igångkört innan 500l karet är klart.

Är ju en hel del att köpa och bygga innan det är klart för start.

Bilder på bygget set-72157625045469574http://www.flickr.com/photos/lynxens/sets/72157625045469574/

Ändrat av lynxen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ja nu är 11kg levande sten inhandlat hoppades på så mycket fripassagerare som möjligt (snälla sådana).

Lastade över stenen och hittar en liten (5cm)räka liggande på botten och blev kanonglad tills jag såg att stenen hade avlivat honom under transporten hem faaan grann va den med knallblå ben. Fick dock nån turbo snigel samt några sjöstjärnor med ingen aning om vad det är för några. Försökte ta lite halvkassa bilder på eländet (pajat objektivet på min D4oo genom att välta den i betonggolv med objektiv före :( ) Vad är de på bild 2? Ingen glasros väl?

Ang 500L karet kommer det att byggas ett nytt med måtten L=1300 H=650 B=800 Tror det är bättre att göra än att fippla med det befintliga.

post-2324-14468920491636_thumb.jpg

post-2324-14468920491839_thumb.jpg

post-2324-14468920492032_thumb.jpg

post-2324-14468920492224_thumb.jpg

Ändrat av lynxen
Dyslexi ;)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...