danne031 Postat 26 september 2010 Postat 26 september 2010 Hej, funderar på att plocka upp ett ~200L med sprucken botten som skänkes. Jag tänkte att man kan ju bara silikona en plexiskiva rätt på botten och kanske tejpa undertill så det inte med tiden skvätter glasbitar.Eftersom jag ändå senare har en massiv skiva och frigolit under så är det ju bara win-win med en plastbotten eller missar jag något väsentligt? Kommer att köra med sand så det estetiska döljs ju. Citera
stigigemla Postat 26 september 2010 Postat 26 september 2010 Silikon fäster inte på plexi. Och plexilimmet fäster inte bra på glas.Därför säljs inga akvarier som är kombi plexi / glas. Citera
danne031 Postat 26 september 2010 Författare Postat 26 september 2010 Aha det visste jag inte, tur att jag kollade innan jag rusade iväg och plockade upp det!Tackar. Citera
danne031 Postat 26 september 2010 Författare Postat 26 september 2010 Vänta förresten..hur gör man då när man som jag tänker limma ihop, i ett glaskar, en sump med refugium osv? Måste jag använda glas som väggar/fack eller fäster silikonet fast bara inte tillräckligt bra när det blir större volym och högre påfrestningar? Citera
Ragman Postat 26 september 2010 Postat 26 september 2010 jag tycker det borde funka att limma dit en skiva då du kommer behålla bottenglaset så det blir ju inga påfrestningar på plexit Citera
Ragman Postat 26 september 2010 Postat 26 september 2010 man limmar ju kammar o dyligt som håller tätt Citera
Spooky Postat 26 september 2010 Postat 26 september 2010 Det är bättre att limma dit en glasskiva ovanpå den spruckna i så fall.Om sprickorna är nära kanterna hade jag avstått karet. Citera
Benke Postat 26 september 2010 Postat 26 september 2010 Ja har siliconat fast mellanväggar i min sump, karet e av glas o väggarna e plexiglas. Funkar kanon för mig. Citera
Utstrand Postat 26 september 2010 Postat 26 september 2010 Jag har silikonat (svart akvariesilikon) fast en plexiskiva som en mellanvägg i mitt lilla akvarium, har fungerat bra hitintills (1½år).Men vet inte om jag skulle våga laga en botten med det. Blir det inte stora spänningar i bottenglaset *tanke* Citera
danne031 Postat 26 september 2010 Författare Postat 26 september 2010 Det är bättre att limma dit en glasskiva ovanpå den spruckna i så fall.Jo det hade såklart varit bäst, men det är lite knixigt med aluram tänkte jag. Tack för de andra svaren då det är sump jag kommer bygga sen. Citera
steven Postat 27 september 2010 Postat 27 september 2010 Det måste väl finnas något lim som både huger på glas o plexiglas? Citera
Richme Postat 27 september 2010 Postat 27 september 2010 Silikon fäster inte på plexi. Och plexilimmet fäster inte bra på glas.Därför säljs inga akvarier som är kombi plexi / glas.Även jag har satt mellanväggar av plexi i sumpen som är av glas. Funkar hur bra som helst. Citera
Richme Postat 27 september 2010 Postat 27 september 2010 Hej, funderar på att plocka upp ett ~200L med sprucken botten som skänkes. Jag tänkte att man kan ju bara silikona en plexiskiva rätt på botten och kanske tejpa undertill så det inte med tiden skvätter glasbitar.Eftersom jag ändå senare har en massiv skiva och frigolit under så är det ju bara win-win med en plastbotten eller missar jag något väsentligt? Kommer att köra med sand så det estetiska döljs ju.För några år sedan hade jag ett kar med sprucken botten. Tog och silikonade en glas skiva över. Håller fint än. Funkar nog med plexi också men tror att glas är billigare, om det behövs en stor skiva. Citera
danne031 Postat 27 september 2010 Författare Postat 27 september 2010 Jo fast som sagt, hur bär man sig åt för att få ner en lagom stor glasskiva när det är ett ramakvarium? Ramen sticker ju som regel ut en centimeter eller så, runtom, över bottenskivan..... plexi också men tror att glas är billigare, om det behövs en stor skiva.Oj är det verkligen så? Trodde plexi skulle vara långt billigare? Fast det är klart ska man bara ha en skiva så blir skillnaden inte särskilt märkbar. Eller om man ska ha en bit att bygga fack med osv. Citera
Utstrand Postat 27 september 2010 Postat 27 september 2010 Jo fast som sagt, hur bär man sig åt för att få ner en lagom stor glasskiva när det är ett ramakvarium? Ramen sticker ju som regel ut en centimeter eller så, runtom, över bottenskivan.Lägg glasskivan invändigt, slipper u ju tänka på ramen.. Citera
MattiasN Postat 27 september 2010 Postat 27 september 2010 det är ju ganska stor skillnad på att limma mellanväggar i en tät sump och täta en spruckenbottenskiva! Lyssna på Stig, silikon fäster inte ordentligt mot plexi! Ska du täta måste det vara med glas Citera
danne031 Postat 27 september 2010 Författare Postat 27 september 2010 Lägg glasskivan invändigt, slipper u ju tänka på ramen..Men huuuur? Hålet där skivan ska ner är ju flera centimeter mindre än vad skivan är, och gör man skivan mindre än hålet så vilar ju inte skivan på ramen Men hur som helst!... Ämnet är överspelat för min del. Dels känns det lite för tveksamt OM det nu skulle vara så att just det silikonet jag hittar inte biter till 100%. Sedan är det exakt ett likadant som jag har idag med söt i, och jag vill ju helst ha något iaf lite annorlunda till salt Det var mest att jag såg tjoho gratis! men vafasen silikon och plexi är ju inte gratis så visst kan jag hitta ett helt istället för en femhundring..snålheten skapade ämnet Tack i alla fall för era svar, jag återkommer när det är dags för uppstart Citera
Ragman Postat 27 september 2010 Postat 27 september 2010 du behöver ju inte lägga en hel glasskiva i botten om inte bottenglaset är sprucket rakt över. Citera
Ragman Postat 27 september 2010 Postat 27 september 2010 men det går ju att vinkla ner glaset om man vill. hörna till hörna på karet är ju längre än vad längden på karet är Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.