Gå till innehåll

Plexi som botten


danne031

Rekommenderade inlägg

Hej, funderar på att plocka upp ett ~200L med sprucken botten som skänkes. Jag tänkte att man kan ju bara silikona en plexiskiva rätt på botten och kanske tejpa undertill så det inte med tiden skvätter glasbitar.

Eftersom jag ändå senare har en massiv skiva och frigolit under så är det ju bara win-win med en plastbotten eller missar jag något väsentligt? Kommer att köra med sand så det estetiska döljs ju.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, funderar på att plocka upp ett ~200L med sprucken botten som skänkes. Jag tänkte att man kan ju bara silikona en plexiskiva rätt på botten och kanske tejpa undertill så det inte med tiden skvätter glasbitar.

Eftersom jag ändå senare har en massiv skiva och frigolit under så är det ju bara win-win med en plastbotten eller missar jag något väsentligt? Kommer att köra med sand så det estetiska döljs ju.

För några år sedan hade jag ett kar med sprucken botten. Tog och silikonade en glas skiva över. Håller fint än. Funkar nog med plexi också men tror att glas är billigare, om det behövs en stor skiva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo fast som sagt, hur bär man sig åt för att få ner en lagom stor glasskiva när det är ett ramakvarium? Ramen sticker ju som regel ut en centimeter eller så, runtom, över bottenskivan.

.... plexi också men tror att glas är billigare, om det behövs en stor skiva.

Oj är det verkligen så? Trodde plexi skulle vara långt billigare?

Fast det är klart ska man bara ha en skiva så blir skillnaden inte särskilt märkbar. Eller om man ska ha en bit att bygga fack med osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg glasskivan invändigt, slipper u ju tänka på ramen..

Men huuuur? Hålet där skivan ska ner är ju flera centimeter mindre än vad skivan är, och gör man skivan mindre än hålet så vilar ju inte skivan på ramen :)

Men hur som helst!... Ämnet är överspelat för min del. Dels känns det lite för tveksamt OM det nu skulle vara så att just det silikonet jag hittar inte biter till 100%. Sedan är det exakt ett likadant som jag har idag med söt i, och jag vill ju helst ha något iaf lite annorlunda till salt :)

Det var mest att jag såg tjoho gratis! men vafasen silikon och plexi är ju inte gratis så visst kan jag hitta ett helt istället för en femhundring..snålheten skapade ämnet ;)

Tack i alla fall för era svar, jag återkommer när det är dags för uppstart :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...