Gå till innehåll

Val av T5-armatur?


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena

Håller på starta igång mitt kar nu och har köpt / beställt allt för att komma igång utom ljuset. Just nu har jag 2x 54W t5 som följde med akvariet men som alla vet kommer man inte så långt med det ;)

har tidigare tittat på ATI's Sunpower men de verkar vara svåra att få tag på / jag har hört att det varit lite halvlass kvalité på sakerna. (går dom att få tag på i sverige ens? )

Va skulle ni köra på om ni hade ett 150cm långt kar med en budget på 5500kr eller något.

Vill inte ha något hemmabygge, litar inte på mig själv med elektronik och har för dålig koll på hur man gör allt :).

Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du köra stenkoraller borde nog 6x54W räcka eller på säkra sidan 8 x 54W.

Jag har 8x39W nu over ett kar som är 100x40x40cm.

Jag har 4x54W över mitt nya kar som är 153x80x75Cm det är mitt mjukiskar på 900 liter men jag skall skaffa lite fler rör eller några led ramper.

Jag är inte så haj på märken eller så men min 8x39W ramp är av noname kina som kostade mig 3000Kr jag hadde la tur då den inte strulat någonting för mig utan går perfekt.

Jag tror inte så mycket på att det skulle vara sämre kvalite om det inte händer mig något i framtiden med kina sakerna jag använder ;P

Har du tur och hittar en ramp med MH skulle jag ta den.

Tex 2-4 x54W med 150-250 Mh.

Borde gå att få tag på bättre beg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mm men som jag förstått det så för att hålla bra tryck i ljuset blir det ett väldigt gult sken.. En del gillar det, de flesta gör det dock inte utan vill gå mot ett blåare ljus..

Dessutom så värmer det väl en hel del? Eller har jag fått det om bakfoten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I den prisklassen som du nämnt ovan så blir en AQUA CONNECT LUMIMASTER perfekt. Inte värdens snyggaste men inte apful heller. 6x54w alternativt 6x80w. Finns i sverige på bla drakfisken.

Tack Ted

Någon som har bilder på hur den ser ut? Hittar bara bilder på den underifrån på nätet >_<.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är ett relativt billigt alternativ som jag själv har tänkt mig inför mitt nya kar.

http://www.aquadiskont.com/shop/product_info.php/cPath/160_198_536/products_id/2608

480 euro för 8x54, rampen är dessutom utrustad med moonlight osv. Kvalitén vågar jag inte uttala mig om men Aqua Medic är väl i alla fall ett känt märke i branschen.

Edit: http://www.aquapro2000.de/Lightning/T5-lamps/Aqua-Medic/Ocean-Light-T5/Aqua-Medic-Ocean-Light-T5-8x54-W::9076.html <- Här var den 5 euro billigare, dessutom fanns beskrivningen på engelska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Såg denna på sälj https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=10002&cat=4 kanske skulle vara nått.

Johan

Jo, såg den, men tyckte det var lite mycket för en begagnad sånn när drakfisken säljer samma för 4550 ny (utan rör men ändå, lägg till frakt o allt så känns det inte värt det längre.

Tyckte den var ganska ful med :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...