hakki Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Halloj . . .Köpte tidigare idag en putsarräka som nu har fallit på sidan och ser mer eller mindre livlös ut... Tidigare ca 15 minuter sen så gick den omkring på stenen och käkade och hade det allmänt bra. Jag har, även om man inte får, petat på den livlöse krabaten utan några tecken på liv Är mitt köp förgäves? eller vad händer med min stackars räka? Citera
Nordin Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Skriv gärna ned lite värden på ditt vatten så blir det lättare att försöka utesluta vad det kan ha varit.Är den ny i karet eller just köpt?. Koppade du in den ordentligt? Citera
hakki Postat 29 september 2010 Författare Postat 29 september 2010 Just köpt, har ingen fungerande utrustning mer än saltmätare hemma.. Men fiskarna och korallerna växer så det knakar.. Citera
Nordin Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Kan ju ha varit stress eller något liknande oxå. Citera
hakki Postat 29 september 2010 Författare Postat 29 september 2010 aja.. den får ligga där och ev. repa sig tills imorgon.. sen blir det att åka in och köpa nya tester och kontrollera så att det plötsligt inte har hänt något med mina vattenvärden Citera
mickosch Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Min erfarenhet av dom är att de är väldigt känsliga vid inkopplingen, brukar ta 1-2 timmar, minst, för att koppla in... Citera
hakki Postat 29 september 2010 Författare Postat 29 september 2010 OJ :S 1-2 timmar höll jag verkligen inte på.. Jag koppade in 4-5 gånger under ca 20-25 min kanske Vilket jävla missöde.... Citera
hakki Postat 29 september 2010 Författare Postat 29 september 2010 Har ni några erfarenheter när det kommer till inkoppning utav clownfiskar? Citera
stooolpe Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Har ni några erfarenheter när det kommer till inkoppning utav clownfiskar?Clowner är väldigt tåliga, därför blir de ofta rekommenderade som startfisk.Dock skulle jag ändå vilja rekommendera dig att alltid koppa in all fisk i typ 2 timmar för att minimera missödena. Citera
hakki Postat 29 september 2010 Författare Postat 29 september 2010 Ska jag konstatera utan doktorexamen att min räka är död? Den ligger väldigt stilla fast jag petar lite försiktigt på den. Citera
Nordin Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Svårt å säga, men en räka är ofta mycket 'sprättig' av sig Citera
Yodelking Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Den har inte bara ömsatt skinn/skal och sitter någon annanstans och gömmer sig? Min ena ömsade en gång så att det såg ut som om den stod kvar på en sten, med alla ben och spröt intakta... Citera
hakki Postat 29 september 2010 Författare Postat 29 september 2010 Den har inte bara ömsatt skinn/skal och sitter någon annanstans och gömmer sig? Min ena ömsade en gång så att det såg ut som om den stod kvar på en sten, med alla ben och spröt intakta...Nä alltså den va helt livlös.. jag försökte med allt på slutet och den visade inga tecken på liv Tråkigt när det va en så fin räka. Citera
saltishenke Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Ja dom behöver som sagt tid på sig att inkoppas i ditt vatten mm dom är känsliga hade en som dog när jag skiftade mellan 2 kar hemma var trött efter 5 timmars bygge med stenen mm och klockan var 4 på morgonen så den fick väll typ 10 min på sig att smaka nya vatnet sen på morgonen var den död ! Citera
Luddox Postat 30 september 2010 Postat 30 september 2010 Har själv haft ett par sedan i mars. De var förvisso relativt blygsamma dagtid, men vid matning med mysis tog det bara två röda innan de satt på min hand. Någon gång i juni försvann dock den ena, och först trodde jag även den andra strukit med. Dock har det visat sig att när den blivit ensam har den gått över till extrem blygsel och nattaktivitet. Av en slump upptäckte jag den då en ficklampsstråle träffade karet. Någon annan som har samma erfarenhet, att ensamma räkor blir väldigt skygga?Kommer f ö att nyinvestrea i en polare på lördag, ska bli kul att se om de då återgår till mera "socialt" och synligt beteende.. Citera
Yodelking Postat 30 september 2010 Postat 30 september 2010 Mina 4 räkor gömde sig mycket när jag hade en kirurg som jag inte längre har. När den försvann så var räkorna framme oftare, samt även andra fiskar är framme mer... Citera
knabbuziak Postat 30 september 2010 Postat 30 september 2010 Jag hade från början (slutet av mars) en ensam pepparmintsräka. Den såg man ytterst sällan skymten av dagtid. När jag i juni skaffade en eldräka började man få se dem lite då och då. I augusti skaffade jag ytterligare tre pepparmintsräkor (men jag har nog blivit av med en är jag rädd). Nu är de flesta framme så man får en skymt av dom ett par gånger om dagen, och de är inte jätteskygga när det vankas käk. Imorgon kommer mina nuvarande räkor få sällskap av ytteligare två. Denna gången blir det putsarräkor.Så som svar på din fråga kan jag ju säga att enligt min erfarenhet så har fler räkor visat sig vara bra val om man vill kunna få se lite extra av dessa mycket intressanta djur. Citera
knabbuziak Postat 5 oktober 2010 Postat 5 oktober 2010 Har du sett någon skillnad i beteende hos dina räkor det senaste? Fyra dagar har gått sen jag skaffade putsarräkorna... De är ganska aktiva och man ser dom för det mesta, men de övriga räkorna verkar lite mer tillbakadragna tyvärr... De fyra pepparmintsräkorna tillexempel har jag bara lyckats se två av samtidigt... Hoppas de andra två fortfarande är i livet. Jag har inte sett att det bråkas något, så jag tror inte att det beror på annat än lätt nervositet för nyheter som gör att de tidigare räkorna dragit sig tillbaka en aning... Citera
Luddox Postat 5 oktober 2010 Postat 5 oktober 2010 Nja, min nya putsarräka visar sig något mer men ändå ytterst sparsamt efter två dagar. Hoppas ännu att mina två nu bildar ett lite mer modigt par som sporrar varandra. Min Hepatus vill f ö gärna bli putsad, men än så länge får han rätt lite gensvar från den nya räkan. Vi får väl se om någon vecka hur det utvecklas.. Citera
Birdo Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 Nu vet jag inte om det är en slump eller inte.Men är det brist på putsräkor just nu? Jag hade 2 stycken som strök med under en varm sommardag när tempen i karet gick över 32 grader.Sedan dess har jag inte sett några till salu. Citera
hakki Postat 18 oktober 2010 Författare Postat 18 oktober 2010 Kan inte säga att det är brist på dom.. gå till din "lokala" salthandlare och be han beställa hem några åt dig oftast så man får göra om man är ute efter någe speciellt! Men räkor borde handlarna alltid ha hemma.. :/ Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.