Gå till innehåll

Problem med Lysmata Amboinensis - Putsarräka


hakki

Rekommenderade inlägg

Halloj . . .

Köpte tidigare idag en putsarräka som nu har fallit på sidan och ser mer eller mindre livlös ut... Tidigare ca 15 minuter sen så gick den omkring på stenen och käkade och hade det allmänt bra. Jag har, även om man inte får, petat på den livlöse krabaten utan några tecken på liv :(

Är mitt köp förgäves? eller vad händer med min stackars räka?

Lysmata_amboinensis.jpg paperclip.gif post_old.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har inte bara ömsatt skinn/skal och sitter någon annanstans och gömmer sig? Min ena ömsade en gång så att det såg ut som om den stod kvar på en sten, med alla ben och spröt intakta...

Nä alltså den va helt livlös.. jag försökte med allt på slutet och den visade inga tecken på liv :( Tråkigt när det va en så fin räka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja dom behöver som sagt tid på sig att inkoppas i ditt vatten mm dom är känsliga hade en som dog när jag skiftade mellan 2 kar hemma var trött efter 5 timmars bygge med stenen mm och klockan var 4 på morgonen så den fick väll typ 10 min på sig att smaka nya vatnet sen på morgonen var den död !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv haft ett par sedan i mars. De var förvisso relativt blygsamma dagtid, men vid matning med mysis tog det bara två röda innan de satt på min hand. Någon gång i juni försvann dock den ena, och först trodde jag även den andra strukit med. Dock har det visat sig att när den blivit ensam har den gått över till extrem blygsel och nattaktivitet. Av en slump upptäckte jag den då en ficklampsstråle träffade karet. Någon annan som har samma erfarenhet, att ensamma räkor blir väldigt skygga?

Kommer f ö att nyinvestrea i en polare på lördag, ska bli kul att se om de då återgår till mera "socialt" och synligt beteende..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade från början (slutet av mars) en ensam pepparmintsräka. Den såg man ytterst sällan skymten av dagtid. När jag i juni skaffade en eldräka började man få se dem lite då och då. I augusti skaffade jag ytterligare tre pepparmintsräkor (men jag har nog blivit av med en är jag rädd). Nu är de flesta framme så man får en skymt av dom ett par gånger om dagen, och de är inte jätteskygga när det vankas käk. Imorgon kommer mina nuvarande räkor få sällskap av ytteligare två. Denna gången blir det putsarräkor.

Så som svar på din fråga kan jag ju säga att enligt min erfarenhet så har fler räkor visat sig vara bra val om man vill kunna få se lite extra av dessa mycket intressanta djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sett någon skillnad i beteende hos dina räkor det senaste? Fyra dagar har gått sen jag skaffade putsarräkorna... De är ganska aktiva och man ser dom för det mesta, men de övriga räkorna verkar lite mer tillbakadragna tyvärr... De fyra pepparmintsräkorna tillexempel har jag bara lyckats se två av samtidigt... Hoppas de andra två fortfarande är i livet. Jag har inte sett att det bråkas något, så jag tror inte att det beror på annat än lätt nervositet för nyheter som gör att de tidigare räkorna dragit sig tillbaka en aning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, min nya putsarräka visar sig något mer men ändå ytterst sparsamt efter två dagar. Hoppas ännu att mina två nu bildar ett lite mer modigt par som sporrar varandra. Min Hepatus vill f ö gärna bli putsad, men än så länge får han rätt lite gensvar från den nya räkan. Vi får väl se om någon vecka hur det utvecklas..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte om det är en slump eller inte.

Men är det brist på putsräkor just nu? Jag hade 2 stycken som strök med under en varm sommardag när tempen i karet gick över 32 grader.

Sedan dess har jag inte sett några till salu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kan inte säga att det är brist på dom.. gå till din "lokala" salthandlare och be han beställa hem några åt dig :) oftast så man får göra om man är ute efter någe speciellt! Men räkor borde handlarna alltid ha hemma.. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...