Gå till innehåll

Höjja Nitrat


turboadde

Rekommenderade inlägg

Jag har kollat Saliferts nitrattest genom att tillsätta uppvägda mängder nitrat i saltvatten. Testen stämmer bra enligt min mening. -50 +100% eller bättre.

JBL:s nitrattest har jag också kollat. Den stämde också riktigt bra om räknade på nitratkväve i stället för nitrat.

Det är nitrit som orsakar felvisning med nitrattester. Kolla på inlägg av Lasse. Han har gjort en test.

Olika algsläkten har konkurrensfördelar vid olika vattenvärden. Det är en bekväm väg att kolla nitratvärdet genom att se vilka alger som har dessa konkurrensfördelar.

Cyanobakterier fixerar kväve vid kväve brist. De avger inte kväve till vattnet utom i det fallet att de dör. De har så stor konkurrensfördel vid kvävebrist att de många gånger kan kapsla in och dödar koraller.

Man tillsätter kväve i de akvarier som annars får brist eftersom det gynnar många stenkoraller i tillväxt, polypexpansion och utfärgning. Men det rör sig om låga värden. Jag ligger på någon till några tiondels ppm. Jag tror på att hålla värden som liknar de i naturen.

När det gäller polypexpansion använder man det många gånger vårdslöst. När det gäller en del skivanemoner och några storpolypiga koraller har jag sett i mina akvarier (och läst) att de kan ha ökad polypexpansion för att kunna ta upp mer ljus vid svagt ljus men det omvända har jag varken sett eller hört talas om.

För de flesta koraller ser jag en skaplig polypexpansion som ett hälsotecken. Det finns ju gott om bilder från naturen på nätet och i böcker som man kan använda som referens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke Stig. Du har ju ganska mycket sten i ditt kar som då bör husera en massa bakterier som tar hand om nitratet. Om du slutar dosera nitrat så borde till sist nitratbrist uppstå. Men när det inte finns mer nitrat kvar för bakterierna att festa så så borde väl antalet bakterier till sist minska och efter ett tag så borde väl allt ha stabiliserat sig och lett till att du får ett jämnt förhållande mellan fosfat och nitrat på naturlig väg?

Jag känner igen det du pratar om vad gäller gröna och bruna fläckar på glaset, har inte vetat tidigare vad de berott på, men nu vet jag! :D

Kan man inte höja nitratet genom att mata lite mer? Allt organiskt material borde väl till sist brytas ner till nitrat? Sen är det väl antagligen dumt att göra det om det skulle leda till övergödning av fiskarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För de flesta koraller ser jag en skaplig polypexpansion som ett hälsotecken.

Det är vi helt överens om!

Poängen med mitt första inlägg har varit att nämna för trådskaparen att det även finns andra tankesätt förutom "tillsätt nitrat". Sedan är det upp till var och en att bedöma vad som man väljer att tro på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I detta fall tycker jag det är en god idé att tillsätta nitrat då det fler än jag som har god erfarenhet av att tillsätta nitrat vid brist. Naturligtvis skulle det kunna vara spårämnesbrist också men som första steg tror jag på nitrat som ett idiotsäkert första steg. En nitrattillsats på 0,5 eller en en mg/l skadar inget men överdosering av spårelement kan skada. Där är fabrikanterna också urusla på att redovisa koncentrationen i sina lösningar. Och vi har inga möjligheter att mäta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag höjjde nitratet till 1-2 igår med lasses recept fast med natriumnitrat e251. mätte idag igen och då var det 0 igen. Jag kör med Fauna Marin - Ultra Carb L (longlife), är det de som äter upp all nitrat för mig? Tillsätter inget annat förutom Fauna Marin - Ultra Life varje dag i liten mängd blandat med ultramin s och ultra clam. samt matar ca 4ml frysmat (artemia) i mitt 200l

Vill ha nitratet på1-2 i alla fall. Är det vanligt att man får tillsätta varje dag för det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag höjjde nitratet till 1-2 igår med lasses recept fast med natriumnitrat e251. mätte idag igen och då var det 0 igen. Jag kör med Fauna Marin - Ultra Carb L (longlife), är det de som äter upp all nitrat för mig? Tillsätter inget annat förutom Fauna Marin - Ultra Life varje dag i liten mängd blandat med ultramin s och ultra clam. samt matar ca 4ml frysmat (artemia) i mitt 200l

Vill ha nitratet på1-2 i alla fall. Är det vanligt att man får tillsätta varje dag för det?

Det är ungefär detsamma, det behövs lite mindre NaNO3 än KNO3 för att få samma ppm NO3 eftersom de relativa vikterna är 30 resp 39 för Na resp K. Sätt till lite mer och se vad som händer, om mätningarna stämmer så har du just nu större förbrukning av nitrat än vad du sätter till.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...