NiXoN Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 http://www.hannachecker.com/manuals/Checker_Alkalinity_HI755.pdf?utm_source=TB+Aquatics&utm_campaign=bd6534e094-Alk_2010&utm_medium=email&mc_cid=bd6534e094&mc_eid=a8cbbdbbf7Tester för alkalinitet, en riktigt intressant nyhet men frågan är hur snabb/exakt/kostnadseffektiv den blir.Finns även för jod...//NiXoN Citera
mr cheezy Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 The new Alkalinity Checker will have a range up to 250 ppm (14 dKH) with a resolution of 0.1ppm. Accuracy is said to be +/- 10% of readings up to 75ppm. For marine aquarists the accuracy greatly improves to +/-5% in the 75 to 250 ppm range, or 4.2 to 14 dKH. Citera
stigigemla Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 Intressant. Framför allt Jodtesten är ett framsteg mot dubbeltitreringen man gjort innan.Nu fattas bara kalium och pH. Citera
NiXoN Postat 9 oktober 2010 Författare Postat 9 oktober 2010 Kalcium och Amoniak är på gång, ph finns det rätt många mätare/tester för så frågan är om det kommer att vara intressant för dom.Jag räknade lite grovhugget på kh testet och reagenserna blir väl 2½-3½ kr/st per test, mot 1,15kr/st för salifet hos min lokala.Jod hade varit intressant men vad jag kunnat läsa mig till under eftermiddagen så skall den inte fungera för saltvatten beklagligt nog.//NiXoN Citera
Claes_A Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 KH vore trevligt att mäta lite mer exakt. Titreringstesterna är förvisso snabba och enkla men jag undrar lite över deras upplösning. Inte sällan tycker jag mig hamna mellan färgöverslagen så att det är oklart om jag ska tillsätta en droppe till eller inte. Och en droppe motsvarar en halv eller en hel enhet... Citera
NiXoN Postat 9 oktober 2010 Författare Postat 9 oktober 2010 Har du provat salifert´s Kh test(?), tar längre än de enkla dropptestet men är mer exakt. Det är nog min favorit i deras serie, själv får jag väldigt konsekventa värden och dom har visat värden som stämt överens med kalibreringsvätskan jag använt.//NiXoN Citera
stigigemla Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 Jag tror nog en pH mätare man inte behöver kalbrera mot referenser och där elektroden inte kan slitas ut vore möjlig att sälja. Själv har jag noll förtroende för elektroniska pHmetrar. Citera
Nordin Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 mg och ca skulle också vara intressant!Håller jag verkligen med om, dessa är de två tester jag mest avskyr att ta! Citera
Claes_A Postat 9 oktober 2010 Postat 9 oktober 2010 Har du provat salifert´s Kh test(?), tar längre än de enkla dropptestet men är mer exakt. Det är nog min favorit i deras serie, själv får jag väldigt konsekventa värden och dom har visat värden som stämt överens med kalibreringsvätskan jag använt.Jag får kolla in den testen! Citera
NiXoN Postat 9 oktober 2010 Författare Postat 9 oktober 2010 mg och ca skulle också vara intressant! Ca är på gång så det är bara att ha tålamod.//NiXoN Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.