Gå till innehåll

Fisk som har munnen mot vattenytan


Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Har för tillfället 3 stycken fiskar och två räkor i mitt kar.

2 clowner, 1 st bandkorall räka och en putsarräka. Alla mår bra utom den ena Bangaien som för tillfället står och har munnen tryckt mot vattenytan.

Vad kan orsaka detta beteende?

Jag har för tillfället en trasig returpump som ska ersättas ikväll. Tillsvidare har pumpar jag ner luft till en syresten i hörnet på akvariet.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för snabba svar!

Är lösningen som sådan tillräcklig? Syrestenen har legat nere i akvariet sedan 13-tiden. Två streampumpar håller rörelse i hela akvariet så jag antar att vattnet där stenen ligger cirkuleras.

Allt annat verkar ju må bra dessutom. En av mina mjukkoraller verkar trivas bättre än någonsin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rikta en streamer mot vattenytan. Har du skummare så brukar de syresätta karet.

Hur stort är karet?

Hej!

Det är 100 liter och 15 liter sump. Sen är inte sumpen med i leken just nu på grund av kass returpump. Kommer koppla in den senare ikväll.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej Banggaier lever normalt på lite djupare vatten. Men Banggaier är mycket känsliga mot ammonium i vattnet.

Hej Stigigemla!

Tack för ditt svar. Då jag såg det vid runt midnatt mådde Bangaien väldigt dåligt. Det blev en nödflytt över till mitt väl inkörda akvarium men tyvärr var det försent och den var död imorse.

Tyvärr var jag inte på min vakt mot detta i mitt relativt nystartade akvarium då jag har haft en pytteliten putsarräka som referens för hur akvariet mår.

Det är fortfarande osäkert vad som hände med den tycker jag, men jag ska kontrollera fler värden i vattnet efter detta. Nitrit har t.ex. var väldigt låg i akvariet.

Tack igen!

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr var jag inte på min vakt mot detta i mitt relativt nystartade akvarium då jag har haft en pytteliten putsarräka som referens för hur akvariet mår.

Det är fortfarande osäkert vad som hände med den tycker jag, men jag ska kontrollera fler värden i vattnet efter detta. Nitrit har t.ex. var väldigt låg i akvariet.

Hur pass nystartat? Om den biologiska nedbryttningen inte kommit igång ordentligt stämmer det rätt bra med ammoniumförgiftning som Stig är inne på. Ett problem som blivit akut iom att skummaren inte längre kunnat vädra bort amoniak ur vattnet.

En ren slump, eller otur, kanske man kan kalla det.

Det är iofs bara en teori, men syrebrist är inte det troligaste.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur pass nystartat? Om den biologiska nedbryttningen inte kommit igång ordentligt stämmer det rätt bra med ammoniumförgiftning som Stig är inne på. Ett problem som blivit akut iom att skummaren inte längre kunnat vädra bort amoniak ur vattnet.

En ren slump, eller otur, kanske man kan kalla det.

Det är iofs bara en teori, men syrebrist är inte det troligaste.

B!

Tack för svaret!

För loggbok över förändringar så det går att säga exakt iaf! Tanken är att lära sig något om det skulle gå på tok eller väldigt bra med olika värden, mäter även nitrit, ph, salthalt och alkanitet veckovis och för in i tabell.

2010-08-07 hade osmosvattnet och saltet stått i ett dygn ungefär, vid det laget åkte sand i som jag köpte från triton.

På grund av att jag skulle köpa inkörd levandesten fick jag vänta till 2010-09-05 innan 8 kilo inkörd sten fick åka i akvariet, detta tillsammans med 2-3 kg ny sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Jag tänkte att jag skulle följa upp på den här tråden lite och avsluta med att akvariet ser bra ut, skummaren fortsätter gå med två syrestenar i för högsta effekt.

En sak jag noterade var att Clownerna simmade lite på sidan under några veckor. Tänkte inte så mycket på det, men dom har nu rätat upp sig och simmar rakt. Kanske var en bieffekt av dåliga ammoniumvärden eventuellt.

En helt annan fundering är, kunde man ta tillvara sådanna här typer av trådar på ett bättre vis. För tillfället finns ett artregister på den här siten. Jag skulle vilja ha in under Bangaier att dom är känsliga för nystartade akvarium/ammonium.

Kunde ett sjukdomsregister vara intressant?

Tack för snabba svar och bra hjälp för den här gången!

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...