Gå till innehåll

Antal liter för olika arter


patrikk

Rekommenderade inlägg

Tjena gott folk,

För vill jag säga att reeflex är mycket bra samt detta forumet så klart :)

Något som jag har undrar länge ang. vad som står på reeflex är vatten mängden för alla dess olika arter. För mig går det inte ihop med Akvariestorleken som står som "krav" eller riktlinje. tex. något så vanligt som ocellaris bör ha 200 liter vatten men det finns massor av folk som har dem i mindre.

Så min fråga är nu om man går efter de siffror som står på reeflex vad är spannet egentligen? vad är egentligen minsta storlek på akvariet för resp art?

Visst det har med gömställen och upplägget av sten etc att göra också. men finns det inte bättre siffror än det som på reeflex?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag kunde bestämma så skulle jag förbjuda att ha ocellaris någon längre tid i mindre kar än 100 liter. Minsta storlek på ett kar för en fiskart beror till en del på hur väl de klarar att anpassa sig till små mått. Och vad vi kräver av oss när det gäller att fiskarna skall kunna leva ett liv liknande det de lever i det vilda. När det gäller ocellaris beror den minsta storleken mer på vattenkvaliten. De är storätare med måttligt fullständig matsmältning så de skitar ned ordentligt.

När man hållit fisk i riktigt stora kar ser man skillnader i beteendet på dem i mindre kar.

Och blir fundersam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaret men finns det inte ett mer generellt nu tog jag bara ocellaris som ett exempel eftersom jag vet att många har just dem. jag är mer ute efter ett svara man kanske kan använda på alla arter tex: det som står på reeflex är X liter så funkar det även med x-25% eller likande vid bra vatten värden etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Diskutionen har varit uppe tidigare. Eftersom olika fiskar är olika aktiva och äter olika mycket (och således belastar karet olika hårt) så går det nog inte ge någon allroundlösning.

Här kommer ett par länkar med liknande ämnen, hoppas de kan vara till hjälp för dig!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32687&highlight=fisk+liter

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=35268&highlight=hur+m%E5nga+fiskar

Tänk åxå på att alla fiskar inte går ihop med varandra... och vissa fiskar går inte ihop med koraller heller (men det visste du säkert redan)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En mer konsekvent lösning torde vara att ange den ungefärliga volym som krävs för fiskarnas beteende och låta akvaristen själv ordna sin vattenkvalitet. Det är ju t ex en väldig skillnad på 100 liter akvarievolym och 1000 liters systemvolym om samma lilla akvarium sitter ihop med andra burkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...