Gå till innehåll

Levande sten i nytt akvarium


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Skall precis börja fylla akvariet med saltvatten, har en hög sten som har legat i en dunk sötvatten i ca 1 månad. Mätte idag vattnets fosfat värde och den låg på under 0.1PPM så känns som man kan slänga in den i akvariet också.

Min fråga är egentligen, hur snabbt kan jag slänga i Levande sten? Har väntat med att köpa LS tills nu, men skall man köpa LS direkt när man fyller akvairet eller skall man vänta ett litet tag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Min fråga är egentligen, hur snabbt kan jag slänga i Levande sten? Har väntat med att köpa LS tills nu, men skall man köpa LS direkt när man fyller akvairet eller skall man vänta ett litet tag?

I princip går det att fylla akvariet och introducera den levande stenen på samma gång. Men jag brukar fylla akvariet först, se att allt rullar och att temperatur och salthalt är ok och sen introducera den levande stenen efter ett antal dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att om du först köper lite sten, sen lite till efter en vecka, sen ytterligare lite efter en vecka, så börjar ju många processer från noll sista gången du lägger i sten om man säger så.

Inte riktigt sant. Den process som är viktigast är nitrifikationen. För att nitrifikationen skall starta igång bra behövs ammonium och för att få detta kan man göra på olika sätt. Ett är att lägga i levande sten och vänta. Organismer kommer då att dö i den levande stenen och nedbrytningsbakterier sätter igång med ammoniumproduktion. Denna process tar lång tid och är svårkontrollerbar. Typiskt inkörning 1,5 till 2 månader. Det andra alternativet är att ha en startfisk och styra dess ammoniumproduktion via matningen. Väljer man den första metoden så är det klar att mer levande sten kommer att innebära mer belastning men ammoniumproduktionen är oftast ca 2 - 3 veckor försenad efter ilägget av stenen (det måste ju börja dö först). En typisk startperiod bara för nitrifikationen är ca 3 veckor. Det är alltså ingen automatik i att det startar om vid ilägg av ny sten eftersom att när väl nitrifikationen är etablerad så klarar bakterierna vissa svägningar av lasten.

Väljer man den andra metoden och också belyser redan från början så är nitrifikationen snart igång (ca 3 veckor) och man kan småkomplettera utan någon risk. Det sätt som Reuben pratar om är det sätt jag brukar starta alla mina kar. Variera inköpsställena och introducera i småportioner.

MVH Lasse

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...