Gå till innehåll

Balling classic vad gäller egentligen


Tobbe

Rekommenderade inlägg

Hej

Kan man få lite hjälp med det här, jag har tänkt köra balling classic men efter att gått igenom trådarna här på svg så hittar man en skog av recept. Vad är egentligen rätt, tittar man på fauna marins recept så skiljer det sig en hel del från övriga så vad är egentligen rätt blandning??

Jag har doserpump med 7 kanaler men avser utnyttja den till fyra dunkar. Mitt kar är på 980 liter vatten och jag förbrukar ca 2kh i veckan.

Hade tänkt mig att ha en balanserad dosering.

Tacksam för hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

jag kör efter detta receptet och tycker att det funkar bra.

5 liters dunkar

Dunk 1

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat (CalciumKlorid)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex (Strontium, Barium)

20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex (Tungmetaller)

Dunk 2

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex (Jod)

Dunk3

4 liter Osmosvatten

220g Magnesium Hexa Hydrat (MagnesiumKlorid)

32g Magnesium Hepta Hydrat (MagnesiumSulfat)

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Edwards är dock inte jon-balanserad (kloridöverskott ifrån magnesium-salterna). Jag har kört med en liknande (fast utan spårämnestillsatserna som gör det till Balling Plus om man ska vara petig :P). Magnesiumet förbrukas inte i den nivån att jag tycker det behöver tillsättas dagligen, jag tillsätter Mg, när det behövs, vilket inte är allt för ofta. Kör med "äkta" Classic nuförtiden:

Behållare A:

5L osmosvatten

360g CaCl

Behållare B:

5L osmosvatten

410g Bikarbonat (eller en blandning av "bakad bikarbonat" och bikarbonat, beroende på hur mkt man vill påverka pH).

Behållare C:

5L osmosvatten

122g NaCl-fritt salt.

Sen tillsätter jag tillsatser efter vad korallerna säger i utfärgning med mera.

duttar i ca 200ml dagligen i mitt 112L kar.

Detta är enligt mig den bästa skriften på svenska om Balling och dess olika varianter.

Ändrat av Benighted
La till länk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner inte att jag kan göra det då den är copyright:ad av Jonas Roman, som jag vet haft lite duster här och lämnat SG för att starta minirevet (om minnet inte fallerar mig helt). Så man måste nog få hans godkännande innan man sprider den, speciellt hit. Visste inte att man var tvungen att vara medlem för att komma åt den, blir ju en catch-22 situation när man inte kan regga sig... :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har nu doserat i 10 dagar, jag började med 200 ml/dygn men utan märkbar påverkan på vattenvärdena. Mina utgångsvärden var Ca 340, KH 4-5, Mg 1280, Ph7,9.

Jag är nu uppe i 600 ml/dygn på ca 980 liter vatten men detta verkar inte räcka till, mina värden nu är Ca 360, Kh 6, Ph 8,1, Mg 1380.

Det som har rättats till är ju PH och Mg medan Ca och Kh inte hänger med.

Jag har blandat enligt ocean akvariums bruksanvisning.

Något tips hur jag kan anpassa doseringen?

Har också fått RTN på en acropora.

Doserpumpen går 4 ggr per dag, Nitrat och fosfat är mätbara.

Tar gärna emot lite hjälp från Er som har erfarenhet av balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menade var att Ca har inte ökat med mer än 20 ppm och Kh ungefär 1. Grejen är att Kh steg redan dag 1 efter dosering men har sedan stått på 6, man strävar ju efter 8-9. Mn det är kanske jag som har lite bråttom med hur snabbt värdena stabiliseras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyckte det var lite märkligt att kh inte följde med de andra värdena uppåt så jag köpte ett nytt test idag för att kolla. Mycket riktigt var mitt test felaktigt och kh ligger nu på eftersträvade 9. Helt kanon med andra ord ska dra ner doseringen lite nu för att hitta rätt balans. Tack för all hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...