Gå till innehåll

Skillnader på salt och salt....


Mejsel

Rekommenderade inlägg

Har under 8 dagar bytt 25 liter salt om dagen för jag tror jag har kaliumbrist alt spårämnesbrist med reed sea pro.

Har inte hänt så jätte mycket.

Sista 2 dagarna har jag använt Tropic Marine center reef pro och redan efter första 25 literna (5% av volymen) började det hända grejer!

Knapparna sträcker på sig och öppnar upp sig, polyperna slår ut mer på stenkorallerna och min bubbletip är nästan självlysande!

Trodde inte i min vildaste fantasi att det kunde vara sådan skillnad!

Nån mer med liknande erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter alla rapporter om problem med Red Sea-saltet känns det som om vi kan lämna det bakom oss. En så pass basal produkt som skapar alla dessa problem med underliga vattenvärden, grumligt vatten och lidande djur känns som om den borde bort från marknaden snarast. Nu ska sägas att jag inte använt produkten själv, utan endast läst rapporterna här. Är det så att Red Sea-saltet som regel skapar problem eller är det bara enstaka akvarister som råkat illa ut med någon konstig hinkar här och där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter alla rapporter om problem med Red Sea-saltet känns det som om vi kan lämna det bakom oss. En så pass basal produkt som skapar alla dessa problem med underliga vattenvärden, grumligt vatten och lidande djur känns som om den borde bort från marknaden snarast. Nu ska sägas att jag inte använt produkten själv, utan endast läst rapporterna här. Är det så att Red Sea-saltet som regel skapar problem eller är det bara enstaka akvarister som råkat illa ut med någon konstig hinkar här och där?

Använder själv red sea coral pro och kan inte förstå dehär med grumligheten?

När jag blandar salt (kallt kranvatten,doppvärmare, pump och salt) så är vattnet klart efter två till tre timmar.

Kan de va så att folk inte värmer upp vattnet till rätt temperatur som gör att det inte riktigt löser upp sig?

Förutom det så finns det nog absolut bättre salt än red sea.

Mvh Alex

Ändrat av alexochingencarina
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att Red Sea saltet innehåller ganska mycket fosfat. Jag lämnade för ett år sedan in en halv hink salt för analys hos generalagenten som påstod att jag hade fel. Trots upprepade påstötningar har jag ännu inte fått något svar på hur analysen gick.

Jag vet inte hur mycket fosfat du menar med mycket men mina tester med den senaste hanna-mätaren (hi736, den med högre upplösning) visade värden mellan 0,06-0,07 ppm.

EDIT: kan tillägga att min hink var definitivt lite annorlunda då den hade ett KH på över 15 dKH (gjorde minst 10 mätningar utspridda över hela användandet av hinken).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur mycket fosfat du menar med mycket men mina tester med den senaste hanna-mätaren (hi736, den med högre upplösning) visade värden mellan 0,06-0,07 ppm.

EDIT: kan tillägga att min hink var definitivt lite annorlunda då den hade ett KH på över 15 dKH (gjorde minst 10 mätningar utspridda över hela användandet av hinken).

Mätt med min Hanna av gamla typen och hög upplösning så låg mätningarna oftast över 0,1 mg/l. Vid något tillfälla mätte jag 0,08 mg/l, det var det lägsta värdet på 5-6 mätningar i två olika hinkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder själv red sea coral pro och kan inte förstå dehär med grumligheten?

När jag blandar salt (kallt kranvatten,doppvärmare, pump och salt) så är vattnet klart efter två till tre timmar.

Kan de va så att folk inte värmer upp vattnet till rätt temperatur som gör att det inte riktigt löser upp sig?

Förutom det så finns det nog absolut bättre salt än red sea.

Mvh Alex

Saltet löser sig nog men sen hände det vid flera tillfällen att något fällde ut, ca antar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med high tech reef salt och där är det 2 påsar som man blandar ihop, den stora påsen är vit och den lilla är blå. Det står att vattnet kan bli blå ett tag och det är det.

Har kört i en vecka och det är fortfarande blått. Står att om de kvarstår ska man filtrera med kol.. hmm men värdena är fint på allt iallfall:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...