Gå till innehåll

Mina sista dumma frågor :) (?)


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena,

hade planerat att dra igång allt med mitt akvarium redan förra veckan men pga en trevlig attack av halsfluss och öroninflammation så har det inte riktigt varit läge. men nu när man för första gången ligger under 40 graders feber börjar man tänka på det som spelar roll igen :D!

Så har några sista frågor som saltvattensoskuld som ni kanske kan svara på :).

1. Frigolit under akvariet... jag har sett att vissa har det, andra har det inte, när jag köpte det sa han i butiken att man inte skulle ha frigolit under dessa akvarium, jag gick dock inte djupare då jag inte hade planerat att ha frigolit ändå, men blev lite osäker nu. Lite information om frigolit mellan akvariet och akvariebordet? Förövrigt är mitt nya akvariebords top 1 2cm skiva spawnskiva med en 2cm tjock MDF skiva pålimmad på den (om det nu spelar roll).

2. Hur gör ni för att det inte skall bli backsug från eran returpump när strömmen går? Har ni slangen preciiiiiis vid vattenytan så man inte får microbublor och samtidigt inte suger tillbaka vattenet när det i slangen åker ner eller finns det något annat sätt som jag inte lyckades hitta med sökfunktionen? Är synd att så få visar bilder på sina returslangar ^^.

Tack så mycket för hjälpen! Tråd med mitt bygge kommer nog upp under morgondagen om jag hinner göra klart sista lilla på bänken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2. du borrar ett eller flera små hål precis under ytan så att om det blir strömavbrott så blottas dessa hålen och släpper in luft i röret och då stoppar baksuget... sätt bara inte håler för långt ner så att du tömmer förmycket vatten ur akvariumet och får för mycket vatten i sumpen så det rinner över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller frigolit under akvariet så vet jag många som kör med det för att utjämna trycket som kommer från bottnen på akvariet. Man vill ju gärna inte ha en spricka i bottnen som dessutom kanske är svår att upptäcka till en början då den täcks av sten och sand.

Själv kör jag med ett liggunderlag à la campingstyle från ÖoB. Vissa använder även någon form av tryckavlastning inuti akvariet för att inte trycket från de levande stenarna ska bli för stort då de ofta står på väldigt små punkter... Själv limmade jag fast spillbitarna från min fejk-bakgrund i bottnen som nu täcks av sanden.

Får man verkligen microbubblor i karet om man borrar hålen så att de sitter över vattenytan? Jag har tänkt göra så, men "vinkla hålen" så att det blir en ejektorverkan istället för injektorverkan (att vattnet pressas ut genom hålet istället för att luft sugs in genom hålet). Jag har bifogat en ful bild som ska försöka illustrera vad jag menar... Pilarna visar vattnets riktning i röret/slangen. Jag kommer dessutom ha en backventil för att ytterligare skydda mot missöden om hålen skulle sätta igen eller nåt. Murphys lag verkar ofta kunna tillämpas på mina projekt har jag upptäckt.

post-5077-14468920645275_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack så mycket för svaren, och ett extra tack till knabbuziak med bilden som förklarade väldigt mycket :)

Nu förstår jag, får leta något att ha under akvariet nu, inuti bör ej vara några problem då jag tagit en finsåg och sågat av botten på mina två "grundpelare" så istället för några vassa stenkanter kommer det stå på 2x ~4dm^2 yta vilket bör vara ok :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att man i möjligaste mån ska följa tillverkarens rek.

Åleds säger ju att man ska ställa karet direkt på stativet.

När jag hämtade mitt kar på Akvastailsfabrik, skickade dom med frigolit för att ha under trotts att det är ett ramkar.

Slå en signal till din tillverkare så får du vad dom rek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...