Gå till innehåll

Hög temp, högre tillväxt?


Speedster

Rekommenderade inlägg

Läste lite i "Saltvattenskemi för dummies" - https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17505

Där står:

6.3 Hög Temperatur

6.3.1 Påverkan

Möjligt större tillväxt av koraller pga högre förbrukning av tex. Ca

Någon som skulle vilja förklara och utveckla den teroin för mig och om det faktiskt fungerar så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är tveksam. Likaväl som teoretisk tillväxt stiger med värmen ökar cellandning med mer vilket innebär att korallen förbrukar mer näring (Ljus) ju varmare det blir.

Med mitt ljus har jag bredast tillväxtkanter vid 25 - 26 grader. Sedan behöver korallerna organisk + oorganisk näring också så de måste också räcka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt så går ju kemiska processer fortare vid högre temperatur så visst kan tillväxten öka om temperaturen stiger, det ligger en viss sanning i det. Det där gäller dock bara till en viss gräns, och då inte bara när det gäller självklarheter som att det blir dålig tillväxt om temperaturen är flera hundra grader. Djuren i havet är anpassade till de temperatur de lever inom och tål inte varken för stor avvikelse eller för snabba ändringar. Metar man t ex upp en abborre på vintern och hystar ner den direkt i ett akvarium med den temperatur där den växer optimalt så stendör den. Likaså om man plockar upp död mans hand från västkusten och försöker få in den i ett vanligt korallrevsakvarium, även om man gör invänjningen aldrig så försiktig så kommer den att dö. Den har helt enkelt inte förutsättningar för att anpassa sig till så hög temperatur.

När det då gäller koraller från tropiska rev så är det än känsligare. De lever i en mycket stabil miljö och även små ändringar kan slå ut dem. Några få grader upp eller ner kan bli katastrofalt. För de symbiotiska korallerna så börjar deras inneboende dö runt trettio grader, deras system för fotosyntes klarar inte högra temperatur. Det är alltså klart riskabelt att höja temperaturen, både när det gäller hela jorden och när det gäller ett akvarium.

Det är inte heller givet att man alltid skall sträva mot största möjliga tillväxt. Det ser väl kanske bra ut när det växer på som tusan men det är inte alltid som bästa tillväxt är det samma som bästa livslängd. Ibland kan det vara klart bättre att låta det växa lite långsammare och ha glädje av det längre i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...