Gå till innehåll

Hjälp!?! - Har för lågt KH, pH och kalcium.


A1987

Rekommenderade inlägg

Jag behöver akuthjälp...

Har för lågt KH, pH och kalcium.

Jag har försökt läsa i alla trådar. Men får inte ihop allt.

vad göra?

Det är ett litet 80litersakvarium.

Problemet är ju också att det är röd dag idag vilket betyder att alla djuraffärer här är stängda!:(

MVH

Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först så bör du kontrollera så du ligger på rätt densitet. Den påverkar dina KH, Ca och Mg värden. De flesta ligger på 1.025 - 1.026 vad jag förstår.

När du har justerat in densiteten så skall du mäta Mg, Ca och KH igen.

Vad har du för värden på dessa idag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis börjat plugga och har haft svårt med bostad så min mor har haft hand om det under tiden. och igår när jag kom hit kollade jag alla värden som jag fått förklart för mig är de viktiga att ha koll på...

Calsium ilgger runt 360

Nitrat ligger bra.

Men pH är jättelågt.. mellan 7,6-7,8.

Vattenbyte gjordes förra veckan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du i akvariumet?

Stenkoraller?

Ca, Mg och kh behöver inte vara perfekt om man inte har SPS, pH brukar hänga med automatiskt när dom övriga ligger bra.

Har du skummare?

Den hjälper till att lufta vattnet ordentligt och stabiliserar pH.

Om inte se till att ha en cirkulationspump som krusar ytan det hjälper till med gasutbytet, håll en lucka öppen med om det är en heltäckt huv på.

Posta dina exakta värden på allt du kan mäta inklusive salinitet och temp.

Posta gärna lite bilder på karet med, det uppskattas alltid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan lätt höja pH så här:

Gå till COOP eller ICA och köp två påsar Bikarbonat.

Den ena påsen tömmer du på ett bakplåtspapper och ställer in i ugnen 175 grader en halvtimme. Nu har du framställt natriumkarbonat. Sedan låter du det kallna. Ta en PET- flaska på 1,5 helst 2 liter. Fyll den till två tredjedelar med kallt vatten. Häll i natriumkarbonaten och skaka om. Häll sedan i bikarbonatpåse 2 och skaka om noga. Fyll sedan upp flaskan och skaka vidare till allt löst sig. Nu har du en bra pH- buffert.

Ta en halv salifertbägare med buffertlösningen och blanda ut i en liter akvarievatten.

Tillsätt detta sakta sedan i cirkulationspumpens utblås. Vänta två timmar. Kolla pH och gör om en ny liter om det behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...