Gå till innehåll

Svensk artikel om ny typ av lampa


johan_f

Rekommenderade inlägg

Hej svej jag har sökt som en tok men inte hittat vad jag letar efter, söker efter en artikel om en ny typ av lampa(inte plasma) som någon svensk komun provkörde i någon park. Är det någon som känner igen detta, den postade de närmaste 2 månaderna.

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smaken är verkligen helt upp till var och en, själv är jag svag för ett ljus som är naturligt där våra vänner kommer från. Ett par meter ner i vattnet är det definitivt inte 6500K som gäller. Sen är där en aspekt som inte tas upp speciellt regelbundet, men som kanske är värd att beakta. Individerna i våra baljor har färger för att kamouflera sig, eller synas. Dessa är baserade på det ljus som finns där de lever i naturen. Med fel ljus ser de annorlunda ut, vilket kan vara till för, eller nackdel rent estetiskt, och en ren smaksak, men har någon tittat på hur det påverkar deras förmåga att känna igen individer av samma art, särskilja könsskillnader, osv? Det kanske går att använda ljus för att acklimatisera individer som annars är svåra att hålla tillsammans, och det kan vara ett hinder inför eventuell fortplantning. Av samma orsak då. Färgteckningen ser inte ut som den "borde" göra, då den får fel färger, och individerna identifierar därför inte varandra som potentiella rivaler / partners. Jag har ingen aning, jag har inte provat, det är en ren spekulation. Jag har använt dålig/ingen belysning som ett medel för att stävja rivalitet, och det grundar ju sig på samma premisser.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...