johan_f Postat 11 november 2010 Postat 11 november 2010 Hej svej jag har sökt som en tok men inte hittat vad jag letar efter, söker efter en artikel om en ny typ av lampa(inte plasma) som någon svensk komun provkörde i någon park. Är det någon som känner igen detta, den postade de närmaste 2 månaderna. Mvh Johan Citera
Laggeman Postat 11 november 2010 Postat 11 november 2010 En vecka gammal:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=36563 Citera
Reuben Postat 11 november 2010 Postat 11 november 2010 Finns dessa i vettig färg? 6700K är ju inte estetiskt tilltalande direkt Citera
Laggeman Postat 11 november 2010 Postat 11 november 2010 Smaken är som baken, men jag tycker det ljuset som finns i naturen är hur läckert som helst, det toppar väl runt 6500K? Citera
-=Mr_B=- Postat 11 november 2010 Postat 11 november 2010 Smaken är verkligen helt upp till var och en, själv är jag svag för ett ljus som är naturligt där våra vänner kommer från. Ett par meter ner i vattnet är det definitivt inte 6500K som gäller. Sen är där en aspekt som inte tas upp speciellt regelbundet, men som kanske är värd att beakta. Individerna i våra baljor har färger för att kamouflera sig, eller synas. Dessa är baserade på det ljus som finns där de lever i naturen. Med fel ljus ser de annorlunda ut, vilket kan vara till för, eller nackdel rent estetiskt, och en ren smaksak, men har någon tittat på hur det påverkar deras förmåga att känna igen individer av samma art, särskilja könsskillnader, osv? Det kanske går att använda ljus för att acklimatisera individer som annars är svåra att hålla tillsammans, och det kan vara ett hinder inför eventuell fortplantning. Av samma orsak då. Färgteckningen ser inte ut som den "borde" göra, då den får fel färger, och individerna identifierar därför inte varandra som potentiella rivaler / partners. Jag har ingen aning, jag har inte provat, det är en ren spekulation. Jag har använt dålig/ingen belysning som ett medel för att stävja rivalitet, och det grundar ju sig på samma premisser.B! Citera
johan_f Postat 11 november 2010 Författare Postat 11 november 2010 En vecka gammal:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=36563Tack Laggeman precis den jag letade efter, fattar inte hur jag kunde missa den. Måtte vara åldern och dålig syn eller att jag kanske letade för mycket /Johan Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.