Gå till innehåll

Doverud's första saltkar


NULL

Rekommenderade inlägg

Köpte lite grejer på Motala auktionen, som jag nu har stoppat tillsammans i ett 100L kar.

Tekniken är 2st uppochnervända 1000L/h MaxiJet cirkulationspumpar, en Tunzeskummare som jag inte dragit igång än( och sitter än så länge direkt i karet) och en 50W doppvärmare.

Det har kommit alger på botten, och då är väl en räka bra... Sen verkar Glasrosor vara något alla får, och mot dem ska man tydligen ha en Pepparmintsräka(Lysmata wurdemanni).

Men jag skulle vilja hellre ha en Eldräka(Lysmata Debelius), går de lika bra?

post-4410-14468920709005_thumb.jpg

post-4410-14468920709198_thumb.jpg

post-4410-14468920709377_thumb.jpg

post-4410-14468920709571_thumb.jpg

post-4410-14468920709764_thumb.jpg

post-4410-14468920709941_thumb.jpg

post-4410-14468920710163_thumb.jpg

Ändrat av NULL
Smidigare bilder
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vara lite försiktig med en Lysmata Debelius i ett så litet kar. Det finns en viss risk att den skapar ett revir o har ihjäl andra räkor som inkräktar efter ett tag.

Putsare är mer harmlösa och något mer synliga enligt mina erfarenheter.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Precis som sagts innan så finns det inga "måste" i denna hobby. Det enda man egentligen måste ha är en balja av något slag och salt att blanda i vattnet.

Sen finns det en hel del "bra att ha saker" som pumpar och diverse annan teknik och djur, där ingår eremiter och övriga rengörare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte vad svampen och hunden gör i tråden, men den eldräka jag hade tog absolut inga alger. Har inte sett någon räka ta alger förutom eremiter.

Men lagge han får la bestämma om han vill ha en liten hund i karet samt röka svampar om han vill ;P

Min puttsar räka brukar puttsa rutan men det är nog inte mycket han tar.Som laggeman säger så är eremiter mycket bra algätare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...