PeterGG Postat 18 februari 2011 Dela Postat 18 februari 2011 Detta är på ämnet, men kanske borde behandlas i separat tråd. Moderatorer?Hur mycket mineralsalt ska man egentligen dosera? Recepten som diskuteras här skiljer ju sig. ??Da Trucka doserar 96g Mineralsalt på 288g CalciumClorid (Kvoten på detta blir 0.33)Medans stigigemla, eller oceanakvarium doserar 65g mineralsalt på 220g CalciumClorid. Detta blir en kvot på 0.295och handelsnamnet nacl fritt salt? eller mineralsalt, hur kontrollerat är det? eller vad skiljer mellan varumärkena?Peter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 18 februari 2011 Dela Postat 18 februari 2011 Titta på förhållandet mellan Magnesiumklorid och natriumkloridfritt salt i Stigs recept. Detta är på ämnet, men kanske borde behandlas i separat tråd. Moderatorer?Hur mycket mineralsalt ska man egentligen dosera? Recepten som diskuteras här skiljer ju sig. ??Da Trucka doserar 96g Mineralsalt på 288g CalciumClorid (Kvoten på detta blir 0.33)Medans stigigemla, eller oceanakvarium doserar 65g mineralsalt på 220g CalciumClorid. Detta blir en kvot på 0.295och handelsnamnet nacl fritt salt? eller mineralsalt, hur kontrollerat är det? eller vad skiljer mellan varumärkena?PeterSent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 18 februari 2011 Dela Postat 18 februari 2011 Ser framför mig hur Wiking "slangar" manuellt ur varje dunk... "-Det krävs talang för sånt här serru..."Sorry för off topic!Talang, jag är expert, skämtare där:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 18 februari 2011 Dela Postat 18 februari 2011 Jag har räknat ut den mängd som skulle behövas för att komplettera den natriumklorid som bildas från Natriumbikarbonat och Magnesiumklorid till ett naturligt saltvatten.Då har jag förutsatt att det Natriumkloridfria saltet verkligen är Natriumkloridfritt och innehåller allt som behövs för att få naturliga värden. Natriumkloridfritt salt eller mineralsalt är inte registrerade handelsnamn - lika litet som potatis.Att daTrucka tar mer mineralsalt kan tänkas bero på att hans salt innehåller lite natriumklorid eller att någon har räknat på annat sätt än vad jag gjorde.Jag tycker inte det finns någon anledning att fundera över om det är jag eller daTrucka som gör rätt. Vi har inte analysinstrument som duger. Byt lite vatten i stället. Dessutom finns det de som skippar mineralsaltet helt och byter mer vatten (Balling lite) och har snygga kar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PeterGG Postat 18 februari 2011 Dela Postat 18 februari 2011 Tack för svar. Jag var tvungen att fråga satt och funderade över hur jag skulle dosera det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fagerberg Postat 30 augusti 2011 Dela Postat 30 augusti 2011 Hur får man ut hur många ml man ska hälla i karet var dag ? Tycker det är svårt att mäta exakt värden i karet, kör jbl test där man har Kalcium och magnesium i samma test. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 30 augusti 2011 Dela Postat 30 augusti 2011 Hur får man ut hur många ml man ska hälla i karet var dag ? Tycker det är svårt att mäta exakt värden i karet, kör jbl test där man har Kalcium och magnesium i samma test.Du får mäta förbrukningen över en vecka som första exempel, svårt o göra mätningar på mindre tid emellan för att se ev förbrukning, sen får man räkna ut mängden pulver du behöver tillsätta på den veckan, sen dela på sju om du doserar dagligen som många gör mha dosepumpar.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 30 augusti 2011 Dela Postat 30 augusti 2011 En mycket bra idé är att anteckna allt man tillför karet så har man en grund att räkna ut förbrukningen från. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.