Gå till innehåll

HJÄLP Recept balling


martin84

Rekommenderade inlägg

Detta är på ämnet, men kanske borde behandlas i separat tråd. Moderatorer?

Hur mycket mineralsalt ska man egentligen dosera? Recepten som diskuteras här skiljer ju sig. ??

Da Trucka doserar 96g Mineralsalt på 288g CalciumClorid (Kvoten på detta blir 0.33)

Medans stigigemla, eller oceanakvarium doserar 65g mineralsalt på 220g CalciumClorid. Detta blir en kvot på 0.295

och handelsnamnet nacl fritt salt? eller mineralsalt, hur kontrollerat är det? eller vad skiljer mellan varumärkena?

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Titta på förhållandet mellan Magnesiumklorid och natriumkloridfritt salt i Stigs recept.

Detta är på ämnet, men kanske borde behandlas i separat tråd. Moderatorer?

Hur mycket mineralsalt ska man egentligen dosera? Recepten som diskuteras här skiljer ju sig. ??

Da Trucka doserar 96g Mineralsalt på 288g CalciumClorid (Kvoten på detta blir 0.33)

Medans stigigemla, eller oceanakvarium doserar 65g mineralsalt på 220g CalciumClorid. Detta blir en kvot på 0.295

och handelsnamnet nacl fritt salt? eller mineralsalt, hur kontrollerat är det? eller vad skiljer mellan varumärkena?

Peter

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har räknat ut den mängd som skulle behövas för att komplettera den natriumklorid som bildas från Natriumbikarbonat och Magnesiumklorid till ett naturligt saltvatten.

Då har jag förutsatt att det Natriumkloridfria saltet verkligen är Natriumkloridfritt och innehåller allt som behövs för att få naturliga värden.

Natriumkloridfritt salt eller mineralsalt är inte registrerade handelsnamn - lika litet som potatis.

Att daTrucka tar mer mineralsalt kan tänkas bero på att hans salt innehåller lite natriumklorid eller att någon har räknat på annat sätt än vad jag gjorde.

Jag tycker inte det finns någon anledning att fundera över om det är jag eller daTrucka som gör rätt. Vi har inte analysinstrument som duger. Byt lite vatten i stället. Dessutom finns det de som skippar mineralsaltet helt och byter mer vatten (Balling lite) och har snygga kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
Hur får man ut hur många ml man ska hälla i karet var dag ? Tycker det är svårt att mäta exakt värden i karet, kör jbl test där man har Kalcium och magnesium i samma test.

Du får mäta förbrukningen över en vecka som första exempel, svårt o göra mätningar på mindre tid emellan för att se ev förbrukning, sen får man räkna ut mängden pulver du behöver tillsätta på den veckan, sen dela på sju om du doserar dagligen som många gör mha dosepumpar.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...