Gå till innehåll

Från RSM 130 Till Percula 120


cortex_etu

Rekommenderade inlägg

Hello.

För en tid sedan så införskaffade jag mig ett red sea max 130 kar.

Det var begagnat, så de va redan inkört med fiskar, vatten, koraller, levande sten osv. You name it! ;)

Efter att hållt på med en hel del sötvatten så trodde jag att jag va hemma i akvarievärlden men saltvatten visade en helt ny sida jag inte hade en aning om.

Eftersom jag hade ett saltkaret hemma så triggade de mig att lära så mycket som möjligt och förstå hur allt funkar på så kort tid som möjligt! Man känner ju sig nästan som en marinbiolog när man labbar med olika värden och fördjupar sig i ämnet!;) Efter att ha kört karet nu ett tag så inser man hur roligt de är och detta verkar ha smittat av sig.

Igår ringde pappa och sa, - Nu har jag köpt ett Percula 120 så på lördag morgon åker vi ner till skåneland och hämtar det!

Tanken är att vi ska lägga ner de 450L sötvattenkar vi har nu med Malawi och ersätta mitt RSM och och sötvattenskaret med det nya Percula.

Så om någon är intresserad av att köpa ett bottenborrat 450 med sand, lavasten och fisk får ni gärna höra av er :).

Jag tänkte om de är någon som har några Speciella tips om dessa kar eller om ni har något ni tänkt detta skulle jag gjort annorlunda om jag införskaffade ett percula 120 igen, så tar jag gärna del av den informationen :)

Karet kommer inte startas riktigt med en gång pga att vi vill bli av med de karet vi har igång sen så ska det "stylas" lite! ;) tycker inte att trälaminatet är så snyggt så de ska förmodligen lackeras om, förmodligen i svart pianolack eller Ferrari röd.... En ny bänk ska nog införskaffas också :)

Första frågan:

Jag tänkte flytta över allt levande och sand som jag har i mitt RSM till perculat. Eftersom jag inte haft tillgång till Osmos fören en vecka tillbaka så har de blivit en del bruna alger (Kieselalger tror & antar jag...) så borde jag fylla det nya med enbart helt nytt Osmos vatten eller bör jag slänga i 20 liter inkörtvatten lite då och då vid vattenbyta av mitt RSM??

Tänkte att de kanske får lite extra fart på grejjerna, vill ju helst undvika att få fula alger i perculat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa det gamla smutsiga vattnet, kör på helt nytt, du får ändå in en massa gojs och bakterier med den gamla sanden och stenen.

Om du gör en sökning på Percula i forumsdelen ovanför denna som handlar om Akvarier 151-720 Liter så kommer du att hitta en del information om andra med denna typen av kar. Även Percula 90 kan vara bra att kika igenom då det i grunden är samma kar, fast mindre.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du ska tillsätta mer sten så tycker jag du ska starta upp den nya stenen innan du lägger i dina nuvarande grejer...

jag kör ett P120 och är kanonnöjd!

jag har dock kompletterat cirkulationen med en streamer.

köpt 2st T5 lysrör som jag har monterat på glaset med hjälp av: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1209.

kör med originalskummaren (med ozon) och är nöjd!

jag har även behållit biobollarna som finns. vet att folk har lagt sten i facket, men jag tror på bollarna :)

lycka till ! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...