Gå till innehåll

Salltis behöver lite råd ber 375 L blivande korralevsakv.


salltis

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Efter att i styvt en väcka återigen läst igenom både salt litteratur såväl som här inne. så snurrar det i skallen rejält :snurrig:

Så jag skulle å det allra ödmjukaste vilja be om råd betr. min utr. & vad som jag behöver härnäst (jag har haft salt förut men det är uppenbart att tekniken har avancerat MARKANT sedan min tid (ca 15 år sen )

Så inr kommer att bli tåliga fina Mjuka & sten korraler (EJ för svåra ) & div Dito evertebrater & sagda system kommer att i MYCKET lugn & ro byggas up.

& jag bor på landet med egen brunn ( näringsrikt men annars bra vatten ) så jag kommer att införskaffa något bra Osmos filter till kranen för påfyllning i karet

Akvariet är som sagt ett 375 l Aqvastabil tror jag det hette

Står skyddat från solljus

Har haft salt i sig dom senaste 8 mån med cirkulations pump

& sedan 3 dagar äntligen fått in 50 Kg LS (odlad )

samt en AqvaClear (3700 L /tim) som cirkulations pump

Skummaren (beställt kommer om ca 2 väckor ) Tunze Reefpack 505

& kommer efter att skummaren levererats beställa en custom byggd T5 ramp för 4 rör med REJÄLA BRA koral rör (då jag tyvärr inte har ekonomi för Halogen i nuläget ) & custom delen är för att skummaren skall få platts

Har också tankar åt att Senare (innan några koraler kommer in ) beställa en Kalk reaktor (troligen Tunze ) så jag får en jämn tillförsel av kalcium i burken

& också skyndsamt en digital saltmätare (då jag i nuläget har en (billig plast mätare som på min tid funkade perfekt MEN det är nog bättre att ha en riktig senare )

salthalten är 1.025 enligt sagda mätare

Kollade nitrit igår & INGET funnet

Kollade också Nitrat & ca 25 (vilket är att vänta då stenen nyligen kommit in & skummaren inte än så det tar jag lugnt med tills skummaren är i

Temp 27 C (försöker att sänka tempen gradvis )

Ph & resten av proverna ännu inte tagit utan avtackar tills skummaren kommit in & börjat jobba (men kommer då att ta sagda prover också )

Inga fiskar eller övriga invånare & kommer avvakta någon mån EFTER skummaren kommit igång så maskineriet får i lugn & ro jobba in sig. & INNAN också noggrant kolla samtliga värden & kommer sen som sagt att sätta in lite grann så jag får igång Nitrogen processen.

Ja det var väl det hela så vitt jag kan komma fram till i nuläget

Mottager TACKSAMT & ÖDMJUKAST ALLA goda råd & tillrättavisningar

Vänlig hälsning en ÖDMJUK gammal salträv som behöver lite hjälp i uppdateringen :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan komma med några spontana förslag om det går för sig;)

-Bra med osmos men brunn brukar innebära lite skräp etc, se om du inte kan montera ett vanligt vattenfilter från classe på ledningen för att förlänga osmosens livslängd.

-375 Är för litet egentligen för att få bra ekonomi med en kalkreaktor.

Det funkar men Balling med doserpump är att föredra i detta läge enligt mig.

-Skaffa några streampumpar istället för Aquaclear pumpen, dom ger ett betyligt bättre flöde än den. Koraller och fisk kommer att föredra att slippa Jetstrålen i karet.

Sikta på 40ggr volymen per timme i omsättning(jag kör de dubbla).

-Du behöver absolut inte halogener, men 4 rör känns lite väl klent om du tänker ha nåt mer än mjukisar. Jag skulle nog köra minst 6x54w T5 för att ha ett bredare korllutbud att välja mellan.

-En refraktometer är att föredra, även om de gått bra med en gammal mätare så betyder det inte att den visat rätt. Det har inte bara visat tillräckligt fel för att ställa till nåt;)

-Jag hade inte haft sand i från början utan låtit stenen gå ett tag och släppa ifrån sig all deterius, det brukar bli en del i början som är trevligt att bli av med...

Hoppas du får fler förslag, det finns flera olika "tekniker" kring akvarieskötsel i dagens läge...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga problem ;)

Stämmer precis tackar för påpekandet det får vi kika på då

Okej jag tänkte lite åt det hållet att dom där är väl för lite större burkar & hård koraler (Jaha Balling då får vi tillbaka till utbildningen har hittat en sida på nätet men kan du lite kortfattat förklara vad & hur ? )

Joda jag tänkte slänga in lite mindre pumpar runt om så att det blir lite olika strömmar i burken ;)

problemet är bara ingen platts för mer :smiley9: Burken är 150* 50 *50

HAHAHAHA jag fattar saltmätare blir beställt SNARAST ;)

Tja vad kan jag säga (först & främst är det fin koral grus ) & sedan så kom det in redan innan saltet :smiley9:

Joda & för varje akvarist en egen uppfattning MEN som jag tidigare sagt jag är aldrig för stor eller stolt för att lyssna & lära av andra

kanske skulle tala om också att då jag började med salt så startade jag med koraler men det gick åt..... Så då gick jag över till fiskar som efter mycket problem & dyrt lärande lyckades DÄRAV minna något begränsade kunskaper om koral kar :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling är ett system (uppkallat efter sin uppfinnare) som i sin nuvarande populära form s.k. "Balling light" går ut på att man doserar flytande tillsatser för att ersätta det som koraller och annat utvinner ur vattnet. Det normala är att man doserar med en automatisk pumpstation ifrån tre st dunkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 6 rör utan problem på 50cm med måsvingereflektorer skulle nog gå att packa in några till om jag körde ett hemmabygge med smalare reflektorer.

Vad jag vill komma till är att du målar in dig i ett hörn vad gäller koraller om du inte ökar mängden ljus.

Balling finns det ett antal trådar om i forumet, liiite jobb förväntas av dig med;)

Det är dock lite mer än kalkvatten, kalkvatten har en maxgräns vad det klarar av även om det räcker för vissa. Det är dock betydligt enkare enligt mig att köra Balling med doserpumpar, man kan styra parametrarna bättre.

När det kommer till streampumpar så skaffa inte alltför klena sådanna, det är ett väldigt vanligt fel om man inte haft att göra med dom förrut.

Grus är smidigt då det inte flyttar sig lika lätt som sand, men man får svårare att hålla de rent. Många sandvändare vill inte ha o göra med grövre korallsand så då blir de helt upp till dig =mer jobb.

Mitt bästa råd är att inte hålla tillbaka när det kommer till dom grundläggande prylarna om man skall lyckas med koraller.

-Kunskap.(Vet vad dina koraller kräver, och hur du uppnår dom kraven)

-Stabilitet.(Kh, Ca, MG, salinitet, temp)

-Flöde.

-Ljus.

Som jag uppfattar det finns det många kar där man brister på en eller flera punkter och sen försöker fixa symptomen heldre än grundorsaken.

Man har själv hamnat i den gropen några gånger när man inte tänkt till ordentligt(speciellt i början).

I dom fallen är olika tillsatser, system och foder lika bra som alvedon mot ett brutet ben.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

svar till till Magnus

Okej då fattar jag

Då får vi väl satsa på en sådan innan koralerna kommer in då värkar finnas en Tunze Calcium dispenser 5074.00 Som tydligen kan kopplas till skummaren / filtret kan det vara rätt väg eller ?

men jag tror inte jag behöver automatisk för dom övriga ämnena då jag är sjukpensionär så jag är hemma VARJE dag ;)

MYCKET bra & informativ länk. Har redan laddat ner den & kommer att lusläsa den -bok

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 6 rör utan problem på 50cm med måsvingereflektorer skulle nog gå att packa in några till om jag körde ett hemmabygge med smalare reflektorer.

Vad jag vill komma till är att du målar in dig i ett hörn vad gäller koraller om du inte ökar mängden ljus.

Balling finns det ett antal trådar om i forumet, liiite jobb förväntas av dig med;)

Det är dock lite mer än kalkvatten, kalkvatten har en maxgräns vad det klarar av även om det räcker för vissa. Det är dock betydligt enkare enligt mig att köra Balling med doserpumpar, man kan styra parametrarna bättre.

När det kommer till streampumpar så skaffa inte alltför klena sådanna, det är ett väldigt vanligt fel om man inte haft att göra med dom förrut.

Grus är smidigt då det inte flyttar sig lika lätt som sand, men man får svårare att hålla de rent. Många sandvändare vill inte ha o göra med grövre korallsand så då blir de helt upp till dig =mer jobb.

Mitt bästa råd är att inte hålla tillbaka när det kommer till dom grundläggande prylarna om man skall lyckas med koraller.

-Kunskap.(Vet vad dina koraller kräver, och hur du uppnår dom kraven)

-Stabilitet.(Kh, Ca, MG, salinitet, temp)

-Flöde.

-Ljus.

Som jag uppfattar det finns det många kar där man brister på en eller flera punkter och sen försöker fixa symptomen hellre än grundorsaken.

Man har själv hamnat i den gropen några gånger när man inte tänkt till ordentligt(speciellt i början).

I dom fallen är olika tillsatser, system och foder lika bra som alvedon mot ett brutet ben.

//NiXoN

Problemet där är 2 tummar mitt i handen :smiley9: Men jag förstår vad du menar & kommer att kolla upp med leverantören vad som går att göra ;)

HAHAHAHA Joda jag jobbar för högtryck att hitta info både här inne & andra ställen så jag sitter INTE bara still & väntar ;)

Håller med till fullo så dom jag kikat på tar väl ca 1000 + Pr min

HAHA tja det här är FIN fördelad korralgrus alltså inte grovt ;)

& det håller jag till FULLO med om då jag också gått i samma fällor som många andra nybörjare fortfarande hamnar i (med rampen så har jag redan lagt upp ca 20 000 redan så lite till för att få detta att funka är DEFINITIVT rätt väg att gå. (& även lurad av illasinnade salt affärer JUST dom alltså INTE alla ) & som jag också sagt till mig själv innan OM detta skall startas så skall det bli RÄTT från första början INGA leksaker & jag skall ha ett STARK STABILT system INNAN det börjar befolkas på Alvar & om detta nu tar lite längre tid så må det vara så jag väntar hellre & gör det här rätt från början hellre än att stressa & riskera kollaps av system

(har också extra aggregat för strömavbrott ) ;) här tas INGA onödiga risker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej salltis:) har inte mycke att tillföra men det är kul att det är så många Växjöbor som är här på forumet.

Hejsan Ja det ser facktiskt ut som om det finns vissa salt akvarister här runt om också :nöjd: Det trodde jag facktiskt inte i början då det mästa värkar vara söt i stan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha

EFTER att ha damsugit forumet så väl som Reflex art register så ser det nog ut som att vi kan med gott hjärta ta bort Sten koraller :smiley9: (lite missförstånd från min sida då jag aldrig riktigt tyckt om den sorten ändå & blandat ihop dom olika Sp ) & hålla oss på TÅLIGA lätta fina Mjuk koraller & fina rev fiskar & div trevliga TÅLIGA smådjur som finns. Men jag kommer ändå försöka att få så mycket ljus det går att klämma in i rampen ;) & följa era råd betr det övriga som behöves. & givetvis ta detta i LUGN & ro & som sagt detta får ta den tid det tar tills det är dags för att få in koraler :nöjd:

Kommer GIVETVIS som utlovat uppdatera så FORT någonting händer i burken eller ny utr.anländer (med bilder också )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej då har jag en ny fråga

Efter att att ha kikat i Tritons FANTASTISKA sida så har jag sett att det facktiskt finns möjligheter att göra detta rätt till rimliga priser ändå (om jag bara avtackar lite till för ekominn med belysningen )

Så vad tror ni om en combo ramp med MH 250 (2 st ) /T5 (2 2' st 54 W combo 120 lång ?

Som sagt förutsatt att jag VÄNTAR ett tag säg tills det börjar närma sig att börja få in koraler (en bit in i nästa år ) & undertiden satsa på den övriga tekniken som behöves & behålla den gamla T8 bel (men Salt rör ) tills vidare & få igång biologin i burken ;)

Som jag sagt tidigare jag har INGA problem att vänta så länge resultatet blir bra i slutändan hellre än att jäkta iväg ock få problem sen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mången tack har redan hittat en liknande (2 st 250 W halogen & 2 st 54 w T5 ) men annat märke & beställt ;) Vad kan jag säga MÅSTE bara :smiley9: (kommer om ca 3 väckor -dregglar- )

Skummaren ber anlända i slutet av denna väcka

& sen så har jag också beställt en RIKTIG saltmätare ;)

Så vi rör på oss förhoppningsvis i rätt riktning

Kommer troligen ändå att satsa på kalkrektor i alla fall då det blir lättare & mer ordning på doseringar & annat för lilla mig. Har hittat vettiga till bra priser

& som sagt några fler pumpar kommer lite senare ;)

Kan inte med ord tacka nog för den värdefulla hjälp jag får av er men TACK !!!!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mången tack har redan hittat en liknande (2 st 250 W halogen & 2 st 54 w T5 ) men annat märke & beställt ;) Vad kan jag säga MÅSTE bara :smiley9: (kommer om ca 3 väckor -dregglar- )

Skummaren ber anlända i slutet av denna väcka

& sen så har jag också beställt en RIKTIG saltmätare ;)

Så vi rör på oss förhoppningsvis i rätt riktning

Kommer troligen ändå att satsa på kalkrektor i alla fall då det blir lättare & mer ordning på doseringar & annat för lilla mig. Har hittat vettiga till bra priser

& som sagt några fler pumpar kommer lite senare ;)

Kan inte med ord tacka nog för den värdefulla hjälp jag får av er men TACK !!!!!!!!

Om du har tänkt i huvudsak att köra med mjukkoraller så är en kalkreaktor en onödig pryl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej då förstår jag

Så det finns färdigblandade Balling vätskor att köpa då så att man manuellt kan tillföra sagda dos ?

Jo på min tid så körde vi bara kalk vatten & special foder för koraler det är därför jag är en aning vilsen i detta nya :snurrig:

Ja det blir ju givetvis också regelbundna v. byten & Kalk vatten men för att lyckas hålla ordning på dosen av kalket så blir det nog någon automatisk dispenser av något slag (så jag inte fibblar & vattenkvalliten diffar för mycket ) Vi får väl se vad vi kan hitta ;)

Tja som sjuk pensionär så har jag GOTT om tid för att strula med burken men ekonomin håller inte för att hålla på att automatisera överallt eller bara slösa pengar obegränsat på allt möjligt så det får nog bli manuellt med ballingen

Jag tackar & bugar för dom fina råden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...