Gå till innehåll

Bruna alger i hela karet! :(


cortex_etu

Rekommenderade inlägg

Tjenare !

Jag har ett RSM 130 som jag köpte beg. Jag vet inte om han använde osmos eller inte men det va inga direkta alger då iaf!

Eftersom jag då va helt nybörjare visste jag knappt vad osmos var så jag gjorde vatten byten och fyllde på dunstat vatten med rent kranvatten! Jag märkte att jag fick en hel del bruna alger som la sig på sten och sand i hela karet.

Har nu införskaffat mig en osmos , har dock enbart hunnit göra ett vattenbyte på 20 liter.

Kör även med Ultra power Phos -"Adsorber for removing silicates and phosphates" i avrinningen i en strumpa!

Finns det något mer jag kan göra för att påskynda detta?

Jag rör runt i sanden men det är tillbaka på några timmar! Börjar bli trött för att de förstör ju hela karet verkligen :/

Hoppas ni kan hjälpa mig!!

Tack på förhand!

post-5387-14468920781983_thumb.jpg

post-5387-14468920782216_thumb.jpg

post-5387-14468920782415_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det gäller att ha tålamod i denna hobbyn och skynda långsamt :-)

beroende på andra värden kan et ju ta ett tag innan det lägger sig och när man rör runt i akvariet vet jag inte om man håller det i schack eller om amn endast förvärrar problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

något som tar alger på stenar och rutor ex. sniglar, finns vissa eremiter också som endast stannar i sanden och vänder den hela tiden och håller den ren. beroende på akvarium och invånare finns det en del att välja på, och vad man vill ha åtgärdat såklart. men sniglar och eremiter är väl det vanligaste. sedan finns det ju en hel del bra algbetande fiskar också. en foxface har jag hört är riktigt bra men tror inte det gäller dessa bruna alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejjen är den att jag köpte 4 sandvändande Erimiter, Alla dog av någon anledning trots att jag vänjde in dem väldigt noggrant och försiktigt och den sista överlevde i 3 veckor! dom undvek dock det bruna:P

Sen har jag en sjöstjärna som enbart går i sanden! den gräver ner sig på ett ställe mest sen glider den vidare och gräver ner sig igen och där kan den ligga ett antal timmar :P

Sniglarna glider mesta dels även dom över! INGEN vill äta det i alla fall :P sjöborren är inte heller så förtjust.

Har två blåbenta ermimiter men dom deger en hel del mellan stenarna i stället ;)

Eftersom du nu har satt sig på alla stena och en del på sanden så krävs det nog något rejält :P

Tack för era svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alltså en sjöhare tar ju allt och den är grymt effektiv. dock är det inget lätt djur att ha, har både bra och dålig erfarenhet av dem. hade en som levde i månader tills jag tyckte den blev för stor och sålde den vidare medans andra dött efter någon vecka bara. rproblemet är ju att de är riktigt bra på att äta alger så man måste ha alger så det räcker åt dem för det första.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

troligen kommer de försvinna med tiden. så ha tålamod bara.

jag får ungefär samma effekt nu när jag lagt i sten som legat i sumpen i huvudakvariet. det lägger sig efter någon vecka. kan säert ta olika tid men att minska ljustiden och sedan sakta men säkert gå upp till den tiden man vill ha sedan :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey! tack för ditt tips! :) menar du att jag skall stänga av belysningen helt och sedan öka någon timma per dag och efter en typ veckas period vara uppe på min önskade lystid? :)

Hur klarar koraller sig? Epfyllier (stavning?) har förstått är inte så jätte beroende av belysning men typ skivor och läderkorall och så! :)

Ändrat av cortex_etu
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör alltid med kranvatten och det enda negativa är att ibland så får man kiselalger men man har dom inte hela tiden.Jag brukar störa algerna med att peta på ytan lite då och då.Sen om du har en stor städpattrull med eremiter och sniglar så hjälper det med.Jag söker inte efter det renaste karet utan jag försöker bara få allt och må bra.Och hittils under 2 år har inget mått dåligt i karet utav kiselalger.

Bytte vatten nyligen i mitt RSM som jag har låg belastning i.Jag fick också kiselalger men dom försvinner rätt fort.Jag byter vatten varge eller var annan månad.Funkar för mig men kanske inte för andra.Har 4 clowner och en fröken fisk samt en mandarin och matar sparsamt.Har man mer fiskar och matar ofta måste man ju byta vatten oftare.

Osmos behöver inte vara svaret för att få bort kiselalger då många som använder nya osmos filter och endå får problem med alger.Utan du får prova dig fram hur ofta du behöver byta vatten.Om du värkligen behöver byta 1 gång i veckan eller 1 gång i månaden.Jag kör inga medel som phosfat eller kol eller annat i karet.Enda jag inte kör standard är min skummare.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma problem i mitt RSM130. Mitt kar har nästan gått i ett halvår. Men det är på väg att försvinna nu efter 1 månad. Jag gjorde samma misstag i början o rörde om i sanden för att få bort det. Det ser skit tökigt ut och man vill ha bort det så fort som möjligt. Jag har bytt 10L vatten i veckan, hållt glaset och bakgrunden ren och kört med filtervadd och bytt det regelbundet.

Som det sagt tidigare låt sanden vara och ha tålamod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du kan dra ner på ljustiden ett tag exempelvis till 3 timmar. När du gjort det så gör du sedan en utsugning av alger på botten och sten varje dag. Ersätt med nyblandat vatten. blanda en hink på kvällen och sätt i en liten cirk.pump. Sen suger du upp varje kväll innan du släcker (mest då). Sätt en ny hink för nästa dag. Osmos eller inte spelar ingen roll i GBG-vattnet - jag har alltid kört utan osmos. Hade en del problem med det i höstas (alger som du beskriver) men ovanstående plus att jag förbättrat systemet lite har gjort att det är borta nu. Kör fortfarande utan osmos.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...